Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4018 ggr
[littleoldme]
9

Getingstick? Hur/när ser man symptom?

Hör katterna rumla runt i köket och kommer ut och ser att de "leker" med en geting. Jag får bort den direkt men nu undrar jag, hur och när märker jag om någon av katterna blivit stucken?

Eller märker man det direkt? Och om olyckan varit framme, hur allvarligt kan det bli? Vad ska jag hålla utkik efter.

[littleoldme]
0

Jag googlade och hittade svar på mina frågor, och inser att det inte är någon fara om någon av dem råkat få ett stick :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hade en kisse som klappa till en geting med tassen och den blev väldigt stor…blev mycket orolig men fick till svar av en djurvårdare att om katten inte hade tålt det hade den reagerat rejält inom 15-20 min.

AgnetaB
0

Jag tycker också det är otäckt för de är i kattgården rätt ofta så jag har sprutat de små håll i taket jag tror de kommer ifrån. Om de blir stungna i munnen kan väl vara farligt om det svullnar upp el är allergiska?

thildatessie
0

Stick i munnen är farligt men inte annars var vad jag läste mig till när mina blev stucka nu för någon v sen. Tusse i tassen av geting och Baloo brände sig på tassen av en humla. Tassarna svullnade upp men inget mer, det svullnade dock rejält och jag var beredd på att åka in.

[littleoldme]
0

Båda katterna klarade sig som tur var ifrån stick…. men nu vet jag vad som gäller om olyckan är framme, vilket är skönt.