Få kattunge att sluta snutta?
Hej alla. Om någon minns det så skrev jag om en kattunge som kändes väldigt liten för sin ålder för några veckor sedan.
Well, får mer och mer konfirmerat (Ren gissning men allt tyder på det) att han blev tagen från sin mamma redan vid 8 veckors ålder, då han bland annat snuttar som en galning.
Allt ska slickas eller försöka sugas på. Och fastän det först var ganska sött, känns det både jobbigt och lite elakt mot honom att han fortfarande gör det. Hur bör jag bäst vänja honom av med detta beteende?
Han är ungefär 13-14 veckor nu (Alltså typ 1 månad yngre än min andra katt) enligt min gissning.
Jag fick också min katt alltför tidigt (var väldigt arg och upprörd då jag fick se hur liten han var men då var allt redan för sent). Han snuttade också men han slutade med det då han blev äldre. Jag gjorde ingenting utan han slutade av sig själv då han var redo.
Min ena snuttar mig på halsen ibland o hon är ca 11mån men hämtades vid 13veckor. kanske det var för tidigt för just henne.
Han snuttar dock mest bara på mig och vänner, speciellt om han är nyvaken. :/
Och som sagt, det är sött, men… jag vill att han ska sluta, då det känns som om det inte borde vara bra för honom att göra det.
Ingen som vet något sätt? :/
Also, #3… Jag vill ha din katt, gud vad fin! ><
Jag har en som jag fick hem mycket tidigt, en hemlösing, han snuttar inte och har aldrig gjort men däremot har jag en honkatt som snuttar frenetiskt, henne vet jag inget mer om än att hon är 1½ år gammal och kommer från ett djurförbud och levde med sin bror och en massa andra katter, tror de var födda i det hemmet men inte helt säker.
Vet inte vad snuttandet beror på eller vad det betyder men skulle bra gärna vilja veta samt om det är ett beteende man ska försöka jobba bort eller om katten mår bra av att snutta osv.
Jag hade en katt förut som jag fick ta hand om redan från 6 veckor då mamman försvann spårlöst och aldrig kom tillbaka och hon snuttade tills den dagen hon gick bort och då var hon 13 år och 8 månader!
Min nu snart ett åriga katt är också en snutte katt och henne tog vi när hon var 12 veckor gammal!
Men är ju nyfiken på om det finns nåt att göra åt snuttandet eller bara låta vara!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Att katten löper större risk att bli snuttig är det minsta problemet med kattungar som tas för tidigt. Att skiljas för tidigt från sin mamma och syskon kan ge betydligt allvarligare konsekvenser, både när det gäller immunförsvar, grundtrygghet och temperament.
Att snutta är egentligen bara en förlängning av mjölktrampandet, som också är ett beteende från barndomen som vuxna katter ofta ägnar sig åt när de tycker att något är mysigt. Det behöver inte alls betyda att dessa katter är otrygga på något sätt, utan är mer som ett kvarvarande reflexbeteende. Det finns snuttande katter som inte lämnat sin mamma förrän i vuxen ålder, så det behöver inte alls bero på ett otillgodosett behov.
Sajtvärd Katter iFokus

Har en hona på 7år som snuttar, hon var 12v när jag fick henne men antagligen hade hon behövt att stanna längre hos sin mamma men det är inte lätt att veta då hon ju var 12v. Sedan hade hon nog förlorat sina öron om hon var kvar längre så jag står ut med hennes snuttande.
Lyft bort katten när den vill snutta, det e det enda jag kan komma på.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
. Ellen är 14 månader