Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2059 ggr
smilax
0

Akut kattmammafråga

Mamman till kattungen jag ska ha fick lätt frispel i morse. De som har katten ringer mig och frågar vad de ska göra. Hon har börjat fräsa åt ungarna eftersom de är 10 veckor nu men nu på morgonen så anföll hon en av ungarna. Hon jagade in honom under en utegrill och spöade upp honom ordentligt. De har nu tillfälligt stängt in kattmamman en stund för att lugna ner sig för hon var nästan på väg att ta livet av ungen. Ungen är helt nerkissad och nerbajsad av skräck och ska nu tvättas av. Jag bad dem kolla igenom honom ordentligt så han verkade okej. Det är inte den kattungen jag ska ha utan hennes bror.

Vad ska de göra och vad tror ni hände?

Jag har en misstanke om att kattmamman kan vara parad igen och jag har gått på dem hårt att kastrera henne omedelbart. Just nu var de så chockade att jag till och med hörde ägaren säga att om mamman beter sig så här kan de ju inte ha henne kvar. Men jag försökte lugna henne.

Snälla ge mig lite råd vad jag ska säga till dem och vad de ska göra. Tyvärr bor jag 40 mil bort så jag kan inte ta mig dit och kolla hur kattungen mår.

Fridaybrew
7

Troligtvis uppfostring som gick lite överstyr. Viktigt är att inte gå emot 12v regel, även om detta klassiska scenario utspelar sig och säljaren säljer kattungarna redan vid 9-10 v ålder för kattmamman har förkjutit ungarna. detta är helt felaktigt beteende att sälja den tidigt. Så gå inte på det!

Katterna lär sig nu respektera när en annan katt säger ifrån, gör dom inte det så lär dom sig den hårdare vägen. det är så det är. Viktigt för vuxenlivet att katterna respekterar redan en varning, vilket dom lär sig i denna perioden.

Fram till 10 v så härjar kattungarna hur som helst men nu är det dags för mer diciplin typ.

JAg skulle inte ta det för allvarligt, dock skulle jag inte lämna kattmamman utan uppsikt. speciellt inteo m de misstänker att den varit ute och blivit parad igen. En gång är ingen gång men upprepar det sig flera gånger då får man stanna hemma och se till att man kan avbryta beteende som kan skada katterna fysiskt.

Bra att du påtalat om kastrering, dock synd att det finns så många som har svårt att ta till sig nyttig information.

/Fridaybrew

annzoo
7

Det är svårt att tala om vad som hände då hon attackerade ungen men då katterna verkar vara utekatter borde ägaren kolla upp honan hos veterinären för att uteslute fysiska fel på henne. Om de nu har en sådan incident som hände och det inte är vad ägaren säger för att bli av med kattungarna tidigt, tyvärr kör väldigt många oseriösa huskattsuppfödare med detta.

smilax
0

Nej de vill inte bli av med kattungarna tidigare. Jag känner familjen hon som ringde mig var helt chockad och undrade vad hon skulle göra. Hon är hemma hela tiden just nu och har ett helt gäng tonåringar där hemma också. Barnens kusiner är på besök. Kattmamman är utekatt men ungarna har bara varit med henne på deras tomt under uppsikt. Hon har som sagt fräst åt ungarna innan men aldrig givit sig på någon av dem så här. Jag ska be dem kolla honan samtidigt som de tar henne till veterinären för kastrering. Tyvärr är det inte en familj som har varken pengar eller intresse av några extra veterinärbesökObestämd. Men de har i alla fall vaccinerat min lilla kissebebis som ska komma hit. De andra inkl. honan är ovaccinerade.

Mamman blev tillfälligt instängd i ett rum för att lugna sig och så de skulle ha tid att ta hand om den chockade ungen men jag ska säga att de kan släppa ut henne sen men med full koll så det inte upprepar sig.

LaSadie
3

Skulle trycka på att ta honan till veterinären för dels en koll så hon mår bra och för att kastrera. Förstår att det inte är så lätt men hon kan ha ont någonstans och tar ut det på kattungarna. Men det handlar även som #1 sa om uppfostring som troligen gick överstyr. Kattmammor jagar ibland bort sina manliga avkommor för att undvika inavel.

annzoo
4

Isf kan de vara en överslagshandling pga stress om ni har ett gäng tonåringar + barnens kusiner hemma och honan ej är van med mkt folk

smilax
0

Mamman är utomhus just nu och alla kattungarna är inne. De ska ha koll på henne och se hur hon sköter sig mot ungarna framöver. Lillungen som blev attackerad verkar lugnare nu. Det är ju en liten hankatt som är ganska tuff av sig så det är klart att hon kan blivit extra irriterad på honom. Hon är van vid mycket folk omkring sig och även hund. Hunden har fått sig några rejäla omgångar av katten nu när hon har ungar, även helt oprovocerat så det är en kattdam med humör och säkert massor av hormoner som snurrar i kroppen.

majvi
0

Kattmamman kan vara dräktig igen och stöter bort de redan födda ungarna för att göra plats åt nästa kull.

Kastrera henne så slipper hon att ta hand om en kull till och dessutom minskar hoemonerna vid kastrering så man får en lugnare katt. Med en kastrerad katt slipper man sådana frispel.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

smilax
1

Jag har pratat med dem igen och tryck på det här med kastrering och de verkar förstå att det är lite bråttom nu så jag hoppas hon blir kastrerad omgående.

Ska ringa dem i kväll igen och se hur det har gått. Blir ju lite orolig för kissefröken som ska komma hit också. Det är ju två veckor kvar innan jag kan få hjälp med transport av henne hit. Hon får också vara ute precis som mamman och de andra ungarna så hon hade smitit iväg idag och de hittade henne en bit bort nära järnvägen. Förvånad

fvanilla
3

"Mamman är utomhus just nu och alla kattungarna är inne." fast man får ju inte separera kattungarna ifrån mamman förrän de är tolv veckor (om det inte är absolut nödvändigast)? De borde verkligen hålla henne OCH kattungarna inne, b.la p.ga lagen och så att hon inte paras igen. En kattmamma parar om sig snabbt och sen vill de inte ha något med sin nuvarande kull att göra. Man tycker att även huskattsuppfödare borde ha läst på, + vara försiktiga med sina små kattungar folk väntar på och inte riskera dem.

smilax
1

Kattmamman har gått ut ända sedan hon fick ungarna så det gör nog ingen skillnad vare sig till eller från om hon är ute nu. Hon är ute bara över dagen så allt fick lugna ner sig. Hon kommer in igen om ett tag. Ungarna är nästan 11 veckor så de är inga pyttisar längre.

Läst på har de inte gjort eftersom de, som många andra, har inställningen att blir hon parad så fixar det sig för vi har ju haft kattungar förr. Jag har nog setts som en "besserwisser" när vi var där en vecka i sommar då jag pratat om kastrering, vaccinering och att kattungar ska vara 12 veckor innan de flyttar. Att diskutera inne och utekatter där ger jag mig inte in på. Jag är glad att jag fått igenom 12 veckor, min kisse vaccineras och att honan ska kastreras snarast. Man får ta en bit i taget. Honan är troligtvis redan omparad så kastrering är det lite bråttom med för att slippa en kull till.

smilax
0

Jag ringde idag igen för att höra hur det gått och kattmamman hade attackerat samma unge idag igen. Tyvärr har de fått ha kattmamman avskild från kattungarna för hon var helt tokig på den här kattungen. Ungarna är tydligen drygt 11 veckor så jag tyckte nog att det vore bäst att de snarast hittar ett annat hem åt just denna kattunge för så här kan det inte fortsätta. Ungen blir heltstressad och rädd. De andra kattungarna är det helt okej med för mammans del. Typiskt nog är det just den kattunge som inte är bokad som hon är elak mot så det finns inte ett givet hem att placera honom i så fort som möjligt.

annzoo
0

#11 antar att de inte tagit honan till veterinären? Kan inte du ta båda kattungarna när de är 12v tills vidare + övertala dem att kastrera kattmamman omg?

fvanilla
2

"Kattmamman har gått ut ända sedan hon fick ungarna så det gör nog ingen skillnad vare sig till eller från om hon är ute nu." bryter fortfarande mot (djurskydds)lagen och att de har gjort så mycket är ingen ursäkt. Hoppas de läser på sig ordentligt på djurskyddslagen innan de eventuellt tar en kull igen, för man får inte släppa ut kattmamman när hon har ungar, då de blir separerade, även om det så är för ett litet tag. Lagen är ju som den är p.ga anledningar.

Och jag börjar undra om hon kanske har ont? Och denna kattungen just kanske går henne på nerverna, det blandat med smärta = hon attackerar den stackars lille. De borde verkligen ta henne till veterinären och åtminstone kolla att allt står rätt till. Eventuellt hitta en annan kattmamma som kan adoptera den lille? För han får ju absolut inte säljas för tidigt. Det är varken rätt mot kattungen och den framtida ägaren.

Silvestris
4

Honkatten uppvisar ett onormalt beteende och inte bör, hon ska tas till veterinär! Plötslig aggressivitet av den kaliber hon uppvisar kan vara ett tecken på smärta och vi djurägare är av lagen skyldig att se till att djur som uppvisar tecken på sjukdom/skada får vård (eller avlivas). Det är möjligt att honkatten har ont och att hon har kopplat smärtan till just denna kattunge. Precis som en katt med UVI kan koppla smärtan till lådan kan smärta kopplas till en individ (även fast den inte har någonting att göra med smärtan). Kattungen måste självklart skyddas mot mamman så länge hon uppvisar denna grad av aggressivitet mot den, men den får inte lämna uppfödaren före 12 veckors ålder. Syskonen är viktiga för den sociala utvecklingen så även om kattungen inte kan träffa sin mamma (man får skilja på mamma och unge om det är bättre för dem än det är att umgås, vilket tveklöst är fallet) fyller syskonen en viktig funktion.