"måste" man ha två katter?
Hej! Jag har nu haft min katt i ca tre veckor. Hon kom från ett misär hem i princip. Hon verkar trivas att vara själv men jag är borta mycket på jobb och tycker då synd om henne som är själv. Förra ägsren säger att hon absolut inte ska ha en katt kompis då hon är mycket för sina egna saker och vill inte dela med sig… Jag vet inte om jag ska ta mig an en till katt eller vänta lite.
Men om förra kattägaren sa att hon inte ska ha en kattkompis så kanske det stämmer. Hade hon tidigare andra kattkompisar runt omkring sig då?
Vissa katter passar bäst att vara ensam medans andra katter behöver en kattkompis för att trivas bättre. Det är lite som med människor, inte alla är så sociala av sig.
Nej hon är van att vara själv. Är väll mer mitt dåliga samvete att hon är själv på dagarna som får mig att tänka i dom banorna
Jag blir alltid lite skeptisk när det påstås att vissa katter måste vara ensamkatter. Om katter trivs tillsammans eller inte påverkas av massor av olika faktorer, så det är alltså lite mer komplicerat än så.
Faktorer som spelar in är:
* Katter: Antal (ju fler katter desto större stressnivå och risk för individuella maktkrig, konflikter och vantrivsel), ålder på katterna är ofta avgörande, kastrerade/fertila, personkemi (aktivitetsnivå, dominans/undergivenhet, respekt/respektlöshet, behov av närhet eller personlig sfär etc). Om en katt tvingas ihop med fel individ beter den sig garanterat som om den inte alls trivs, men det kan mycket väl vara just den individen den inte trivs med. Man måste också vara medveten om att katter alltid behöver god tid på sig att vänja sig vid varandra och de gäller även de katter som senare blir riktiga bästisar.
* Miljö: För att katter ska kunna samsas och trivas på ett gemensamt revir måste det finnas tillräckligt med resurser (rena toaletter, matplatser med välfyllda matskålar, avskilda sovplatser, spaningsplatser i fönster och på höjden, gömställen, klösmöjligheter och aktivitetsmöjligheter och stimulans etc.). Är tillgången till detta inte anpassat för fler än en katt uppstår konkurrens, otrygghet och rivalitet kring det som är katters grundläggande behov och det kan få vilken katt som helst att bete sig som en "ensamkatt".
Att katter är sig själva nog stämmer säkert in på frigående utekatter. De får alla sina behov av stimulans, aktivitet och nya intryck tillgodosedda under sin utevistelse och behöver därför inte andra katter i det hem som den mest bara sover i.
Med en innekatt är det annorlunda. Vad får en innekatt för intryck och stimulans egentligen när dess matte är hemifrån hela dagarna? Vad gör den förutom att äta och sova?
Sajtvärd Katter iFokus

Det beror på katten själv om den trivs ensam eller vill ha en kompis. Min äldsta katt fick flytta hem till mina föräldrar då hon inte trivdes alls tillsammans med de andra katterna, inte ens när det bara var hon och en annan katt. Nu är hon ensamkatt och stormtrivs. Men skillnaden är däremot att mina föräldrar är pensionärer och alltså är hemma väldigt mycket så katten har sällskap av människor nästan hela tiden. Hon blir riktigt sur när de är borta för länge. Men det här är bara hur hon fungerar. Det är helt olika från katt till katt, precis som de föregående säger.

Det kan vara så att hon inte alls passar i ett stort gäng av katter, hon kanske fick kämpa sig fram för att få mat och vatten och därmed ansågs som olämplig kattkompis. Men i ditt hem kanske hon kan trivas bra med en kompis. Man bör dock ha i åtanke att hon kanske är dominant och inte vill ha den där myskontakten med sin kompis, utan hellre leker lite då och då och bara sällskapar resten av tiden. Det finns katter av alla slag, så ska du skaffa en kompis till henne gör du bäst i att försöka skaffa en katt som passar in i hennes vardag. Kanske inte en som har ett extremt mysbehov med sin kompis, om inte hon vill ha det så.
#3 Håller med om att det finns en mängd olika faktorer som spelar in, men frågan är ju hur mycket man törs "chansa".
Jag har en innekatt som har varit ensam i hela sitt liv. När hon var yngre hade vi samma tankar som TS och provade sätta ihop henne med andra katter. Vi hann komma till andra katten innan det höll på att gå riktigt illa, då hon blev jättestressad, helt slutade äta och fick åka in akut till veterinären. Den risken kommer vi inte ta igen, då vi inte visste om vi skulle få hem vår katt eller ej. I vissa fall kan det kanske ta tid som du säger, men ibland finns inte utrymme för den tiden.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Nej, en katt måste inte ha kompis alls. det är viktigt att ta hänsyn till individen.
Tack för era råd. Jag känner henne inte riktigt ännu men hon är ensam mycket på dagarna och är igång när jag då är hemma. Men visst är hon nog uttråkad då hon nog sover och ätet när jag är borta och det är det jag har dåligt samvete. Jag får se hur jag ska göra men jag bor i en stor etta med mycket utrymmen.