Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1914 ggr
[SporeDiatrymisss]
1

Fastnar inte i halsen

Jag ger min katt och min papegoja kycklingben. Ja, nu tänker ni å herre gud! De kommer att sätta benflisor i halsen och kvävas! Ge dem ABSOLUUUT INTE kycklingben!!! Men näe, Gustaf och Sacha lever fortfarande. Jag LÅVAR att det är INGEN fara att ge katter och papegojor ben. Det e lika stor risk att de får en flisa i halsen som när katten äter sina torrisar och papegojan sitt foder. Katten kan ju också kvävas av torrfoder! Lika mycket som av blötfoder och allt annat den äter. Så varför e ben värre? Visst ska man undvika kycklingben till dogs, men nu talar vi om kissar. Jag har gett Gurra mycket grejs som sägs vara farligt för katter, t.ex. mjölk, och han mår alltid jättebra! :-) Så varför oroa sig?

Saker som man inte ska ge katten e sånt som e oätligt och giftigt. Våra kissar vet själva bäst vad de ska äta :-)

Karmatarerskanise
5

Även hundar kan äta kycklingben, men de ska vara råa. Tillagat kött KAN flisa sig och riva upp tarmar och magsäck.

Sedan förstår jag inte varför du har gett din katt saker som sägs vara farligt.

[SporeDiatrymisss]
0

#1 bara mjölk, fisk å tomatsås. Han mår iaf bra nu. Och då.

Karmatarerskanise
6

Men av vilken anledning ger man råvaror som sägs vara farliga eller mindre bra för katter? Finns ju så mycket av det som faktiskt ÄR bra, så jag förstår ite varför man väljer att chansa.

[SporeDiatrymisss]
0

#3 oki, ska inte göra nåt mer. Förresten, varför e tomat farligt för katter? Han äter makrill med tomatsås och mår i alla fall hur bra som helst. Han äter ibland oxå nån gammal, skabbig råtta (utekatt) som han ibland släpar in till balkongen.

Thaeri
4

Rå kyckling med ben är bara bra för katten, så det är absolut ingen fara med det. Man får bara tänka på att den dels ska vara naturell och inte innehålla extra salt eller så, och dels att man inte ger mer än 10 % av det totala dagsbehovet utan att balansera upp med hjärta och lever, plus att man får ha koll så andelen ben blir lagom.

Människomat i form av annat än rena köttråvaror ska man däremot vara väldigt försiktig med, ofta är den saltad och/eller kryddad och alltså inte lämplig i längden.

Fisk är inte heller det så lämplig kattmat, dels är salt- och mineralhalter ganska långt från katters naturliga föda, och dels kan den för katten felaktiga balansen mellan E-vitamin och omättade fettsyror göra att kattens underhudsfett förstörs. Detta gäller oavsett om fisken är rå eller tillagad, men rå fisk hindrar dessutom upptag av B-vitaminet tiamin.

De sjukdomar som felaktig kost kan orsaka tar ofta år på sig att visa sig, så "min katt mår bra ändå" är inget giltigt argument riktigt. Man bör alltid sträva efter att ge en katt en så artanpassad mat som möjligt, sen kan man sticka till den vissa saker som godis såklart, men inte för mycket.

En skabbig råtta är faktiskt betydligt bättre kattmat om man ska se till sammansättningen än makrill, råttor hör ju till kattens naturliga byten, däremot är risken för parasiter större.

[Devya]
0

Min katt satte ett kycklingben i halsen en gång så jag vågar inte ge honom det igen. Vissa katter är väldigt glupska så det gäller att ha uppsikt över dem.

[SporeDiatrymisss]
0

#5 jaha o.o visste jag inte… men tar det hela 5 år för sjukdomen att visa sig? Det var då jag minns att han åt makrill sist..

AgnetaB
0

Jag kommer ihåg en stackars stallkatt som någon hade gett fel sorts kött/ben för hon satt med öppen mun o försökte med tassen att få bort benet.Var ju omöjligt så tur jag hittade henne.