Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4163 ggr
vist
1

Smittsam ögoninflammation/infektion?

Hej!

I lördags när jag kom hem från nattjobb fick jag en shock - hö öga på min britt var mycket svullet och fullt av var;

2 dgr innan märkte jagatt det rann KLAR VÄTSKA från ögat men inget mer;

åkte akut till Djursjukhuset där vet konstaterat att det fanns hornhinneskada trol pga min nya kattunge :(

skadan var dock mycket liten, vi fick recept på Fucinthalmic Vet 1% ögonsalva samt ZilkEye ögondr med oss; och krage förstås :(

jag frågade vet om det var smittsamt med tanke på kattungen hemma och fick svar NEJ

alltså jag påbörjade behandling i lördags;

i måndags visade det sig att även andra (vä) öga var inflammerat och det fanns var i ögat dock mkt mindre och ingen svullnad;

vi skulle på återbesök på tisdag och vet kollade det andra ögat och sade att jag kan behandla det med samma salva i 5 dgr;

jag frågade igen om det är smittsamt och han svarade att vissa bakterier kan smitta;

igår tyckte jag att kattungen stänger vä öga då och då ibland och i morse kunde han inte öppna ögat pga ögonfransar klibbats ihop

men det finns inte var utan som vanl har jag tvättat hans ögon på morgonen (han är en exotic och det blir lite brunaktig sekret i ögonen) det var lite mer av det bruna i det ögat iget annat;

jag är mkt orolig

tycker att det nästan osannolikt att det smittar när det behandlas (det är mkt bättre med andra katts hö öga och vä behandlats bara sen i tisdags)

ska jag springa till vet direkt el avvakta tills imorgon?

tänker inte vänta tills pålördag i alla fall pga försäkringen: Agria har 20 karensdagar och jag har tecknat den 11 juliGråter

kalindas
0

Om du inte behandlat den lille med antibiotika än, så be att de gör ett "ögonpaket" och skickar detta till SVA.
Då testar de för Herpes, Clamydia och mykoplasma felis. Alla dessa kan ge smittsamma ögonproblem. Även Calici-viruset kan orsaka problemen, inte fel att testa för det heller.

Det är väldigt vanligt att katter bär på dessa sjukdomar och de bryter ut i samband med t.ex. en ny katt i hushållet.

Hoppas du får ordning på trasslet med ögonen!

/Elisa