Vad kan det vara?
Nyligen när jag serverde blötmat så hörde jag att min ena hane gnisslade sina tänder. Efter att han ätit upp så kollade jag hans tänder, och det visade sig att framförallt hans huggtänder har gråa "fläckar" på sig.
Hade tänkt ringa djursjukhuset på måndag, men nu undrar jag som sagt vad dem gråa fläckarna kan vara för något?
Sätter en tass här jag! Nyfiken jag å! :) För tandsten tror jag brukar vara mer brun-gult :O
En av mina katter har skåror i sina huggtänder som blivit svartgråa med tiden. Vet sa att det var tandsten och att jag skulle börja borsta tänderna på honom med en mjuk borste och ljummet vatten. Har lyckats borsta två gånger sen dess, hoppas att jag kan fortsätta utan att han blir galen.. ;)
Mina katter har också mörka streck på sina huggtänder! Men min veterinär har sagt att det bara är missfärgning på tänderna och ingen fara! Och när dem har tagit bort tandsten och rengör tänderna fint på katterna så har dem blivit fina och vita igen! Här hemma borstar inte vi tänderna! Gjorde det en period varje dag, men fy vad katterna hatade det. Här kör vi istället med bucacat tand pasta/ gel. Som är bakterie dödande och sånt. Och dem älskar det! Ger dem liten bit varje dag som dem slickar i sig med glädje :).
Den veterinären jag gick till rekommenderade inte bucacat men jag förstod aldrig riktigt varför. Hon var lite flummig om jag ska vara ärlig. Vad är det för skillnad på buca och plaque off egentligen? Nån som har koll? :)
Detta hittade jag om dem två och kopiera in det! PlaqueOff® Animal är en internationellt patentsökt produkt som motverkar tandsten och plack på tandytan samt minskar bakteriehalten. Det verksamma ämnet i PlaqueOff® Animal är ett naturligt växtämne från havsalg. Via matsmältningen tas ingredienserna upp i blodet och därefter tillförs saliven en sammansättning som medverkar till att nya beläggningar inte får fäste på tänderna. Innehåll Naturligt växtämne havsalg Algea D1070TM, bestående av: polysackarider 52%, mineraler och spårämnen 22%, proteiner med alla aminosyror 6%, fibrer 6%, omega-3 fettsyror 2%. Utan tillsatser av socker, konserveringsmedel eller färgämnen. Innehåller jod. Bucacat Tandpasta Bucacat tandpasta för katter löser upp plack och hämmar plackbildande bakterier. Detta reducerar risken för att tandsten bildas och tänder och tandkött hålls friskt. Genom att hämma bakterietillväxten i munnen får katten även en bättre andedräkt. Egenskaper Enzymbaserad tandpasta för katter som upprätthåller jämvikten i munnens normala mikroflora genom ett flertal enzymer som stärker munnens eget rengöringssystem. Fäster på tand och tandkött. Användning Förhindra dålig andedräkt Minska tillväxten av plack Motverka uppkomsten av tandsten Förebygga tandköttsinflammation och tandlossning Innehållsförteckning Amylas Glukoamalys Glukosoxidas Lactoferrin Laktoperioidas Lysozym Milt slipämne Smakämnen
ger mina råa kycklingvingar en gång i veckan ist för tänderna.funkar bra :-)
S*Winsnes Wilda
Tack för svaren =)
E rädd att det kan ha och göra med tandsjukdomen FORL
.
Tandsjukdomen forl har min ena katt! Vad är det som gör att du tror att det är forl din katt har?
#6 Jag gav min katt det en gång och han tänkte kväva sig själv så det gör jag inte igen, skrämde totalt livet ur mig! Han är för glupsk…
#8 Han verkar ha problem när han äter, han gnisslar sina tänder kraftigt när han får Applaws kycklingbröst. Han har börjat äta med huvudet på sne. När han äter torrfoder så trillar det alltid ut massa bitar, så han har börjat svälja dem hela. Han har fått en fruktansvärt dålig andedräkt. Vad jag kan se så e hans flesta tänder grå fläckiga, men speciellt hans huggtänder.
Har precis pratat med en veterinär, och hon tycker att det låter som en kraftig tandsten, så har fått en tid hos tandläkaren på fredag.