Aggressiv katt i området
I mitt bostadsområde så finns det en aggressiv, lösspringande katt som två gånger attackerat min hund. Jag börjar faktiskt bli uppriktigt rädd att gå ut med min valp.
Jag kan nämna redan nu att jag ALLTID har hunden kopplad och han jagar inte katter, han bryr sig faktiskt inte om dem alls, förutom i de fall då katten vill nosa på honom, då nosar han tillbaka. Han bor med två vuxna katter, och det fungerar (mestadels) friktionsfritt.
Den här katten är stor och förmodligen okastrerad och verkar vakta sitt revir. Jag vet inte vem den tillhör, annars skulle jag redan varit och sagt till om kattens beteende. Jag är 99,9% säker på att den har en ägare som bor i närheten, eftersom den är i gott hull och pälsen (halvlånghårig) ser välvårdad ut.
Första gången rev den upp ett sår i ansiktet på min lille hund men missade lyckligtvis ögonen och nosen. Andra gången så hände det när min mamma var ute med min valp, men när hon beskrev katten så var det garanterat samma katt.
OCH dessutom så pratade jag med en granne som också har en småhund, och hon berättade att hennes hund också blivit attackerad av den här katten!
Det här är riktigt otäckt och jag blir förbannad på kattägare som inte har bättre koll. Finns det något vi kan göra om vi inte vet vem som äger den? Jag tror inte polisen skulle bry sig nämnvärt…
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Är det ett villaområde, eller radhusområde där alla äger sitt eget hus?
Annars kan du kontakta hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse, och se om de är villiga att göra något åt saken.
#1 Det är ett bostadsrättsområde, och jag tror att den här katten ägs av någon i området: dock inte samma hus som jag bor i.
Tyvärr så har bostadsrättsföreningens kontor semesterstängt nu och öppnar inte förrän den 25:e augusti. :( Unden den tiden hänvisar dom till fastighetsförvaltningen 7-fast, och jag betvivlar starkt att dom ens skulle ta mig på allvar.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Min fundering är om du kunde sätta upp lappar och efterlysa ägaren och berätta vad katten gör just så att ägaren blir medveten. Om hon/han bryr sig om sin katt bör denna reagera tycker jag eftersom risken finns ju att någon annan granne tar saken i egna händer om katten attackerar. Inte för att det heller är rätt men sånt händer tyvärr när grannar blir sura.
Hoppas det löser sig !
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
I såna fall där en katt attackerar kan man ringa polisen. Det är i alla fall vad jag fick rådet om. Men vet inte om det är något jag personligen skulle göra utan försök hellre få tag på ägaren på något sätt.
#3 Hmmm det där kanske inte är en så dum idé. Tror du att jag skulle behöva ha med en bild på katten? För "svartvit halvlånghårig katt" är ju inte så specifikt, och jag vill gärna inte att någon som har en liknande katt ska känna sig utpekad.
Och även om jag skulle kunna få till en bild på katten, är det då tillåtet enligt lag att sprida bilderna? Jag vet att man får fota på allmän plats, men det här med distribuering av bilderna är lite krångligare.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#5 Det är nog allra bäst och ha med bild. Som du säger vill man ju inte behöva peka ut någon. Men allra mest just för att ägaren skall fatta.
Jag kan inte tänka mig att det på något sätt skulle vara förbjudet att sprida bilder på en katt som man själv fotat. Tyvärr har ju katter inte så stort värde rent rätsligt så en polis tex skulle nog inte bry sig nämvärt även om det inte skulle vara okej.
Det sprids ju dagligen massor med upphittat/bortsprungen annonser på katter och jag har aldrig hört att det skulle vara förbjudet så tror inte du behöver oroa dig.
Du får fotografera och använda bilderna sålänge det inte är fotograferingsförbud eller skyddat objekt (typ militärbas). Det som gäller när man fotograferar typ människor är att man inte får använda det i reklamsammanhang, men nu är det ju en katt så. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Fast de kan väl inte vara så svårt att "köra iväg" en katt??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#8 Menar du att de skall köra bort katten från sitt eget hem eller när den attackerar? Det är nog absolut inte det enklaste att skrämma/köra bort en katt som har bestämt sig för att ge sig på någon.
Har en bekant som blev attackerad av en lösspringande katt och den katten hade bestämt sig för att attackera kan jag säga.
Jag menar attakerar. Ja de klarar då ja utan problem.
När jag och min kompis var ute med en stor golden mötte vi en katt som ställde sig mitt i gångbanan (staket på ena sidan och vatten på andra). Den fräste och morrade och vägrade flytta på sig. Min kompis stampade några dm ifrån den men den rörde sig inte ur fläcken. Vågade inte peta på den med benet för var rädd att den skulle sätta både klor och tänder i mig
Efter kanske 5min lyckades vi skrämma den. Så har katten gett sig fan på att anfalla tror jag inte att man petar undan dem!
Kan tillägga att vi gick undan en bra bit med hunden, och jag försökte prata lugnande till den, men den fräste åt mig med. Har katt hemma så är inte ovan med katter direkt. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#10 men det är inget man ska behöva göra. Och nån dag kanske någon hund gör något tillbaka också.
# 10 Skönt att du klarar det men kom faktiskt på ett fall till där grannkatten attackerade hunden och matten försökte självklart skrämma katten men katten var så förbannad och hade gett sig F*N på att göra illa hunden så den hoppade på hunden. En riktigt förbannad katt är inte det enklaste att avstyra om den väl bestämt sig.
#12 De finns mycket man inte skall behöva göra här i livet. Jag är ute med min kanin dagligen så jag har föst undan både katter o hundar.
#14 nej men här kan ju ts försöka få tag i ägaren. En katt som verkligen attackerar är inte alltid lätt att skrämma bort. Jag lyckades inte heller fösa undan en katt som försökte jaga min kanin. Så lätt skulle jag inte kalla det i alla fall :)
Även om jag nu på något sätt skulle få reda på vem som äger katten: hur kan man då på bästa sätt ta upp en sån här sak utan att verka alltför anklagande?
Att den här människan brister i sin tillsyn över katten är ju uppenbart, men som vi alla vet så har människor vääääldigt olika syn på katthållning och skulle aldrig komma på tanken att ha kontrollerad utevistelse för sin katt, för att inte tala om kastrering. Jag hoppas att inte någon tar illa upp nu, men området där jag bor är inte det bästa heller, många "skumma" typer som t ex. missbrukare som bor här, ofta man ser sönderslagna bilrutor även på min gata.
Jag erkänner helt utan vidare att jag är rädd för den här katten när jag är ute med min hund. Hunden är en toypudel på 2,5 kg och har ingen chans att värja sig mot en ilsken katt som vill skada honom, och jag är dessutom orolig för att såna här incidenter kommer att göra honom rädd och/eller aggressiv även mot andra katter framöver.
Det som får mig att tveka att sätta upp lappar är risken att någon ska börja anklaga mig för förtal eller ev. också börja trakassera mig om jag går ut med namn.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus