Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2167 ggr
Wony
0

När är katten redo att gå ut?

Vår katt var utekatt hos förra ägaren, och vill vill introducera henne till utelivet här med, men har haft henne inomhus i två veckor nu. Hon börjar förstå att selen inte är något livsfarligt rovdjur, och på det stora hela kan vi knata runt hyfsat obehindrat i huset med koppel (matte och husse har inte så mycket att säga till om ännu, utan katten går lite dit den vill)

När är det lämpligt att börja ta utomhuspromenader i sele? Hon tycks ha gjort sig hemmastadd ganska väl i huset, men man undrar ju hur man märker på en katt att den vet att huset är dess revir osv?

Borde hon vara inne ännu någon vecka, tror ni?

Sagolika
1

Det räcker inte. De bör helst vara inne i flera månader så att de inte strövar iväg till sitt gamla hem, utan verkligen har "bott in sig" i sitt nya hem. Är hon kastrerad? Det minskar risken att de strövar iväg så långt som en fertil katt kan göra. Koppelpromenader är jättebra att börja med. Är hon även vaccinerad, idmärkt och försäkrad så är det toppen. Då har man gjort vad man kan för att skydda henne. Längre fram kan man låta henne vara ute lös tillsammans med er korta stunder. Belöna med mat och godis då hon kommer in. Men fortsätt med koppelpromenaderna ett tag till.

Bor ni så att det är säkert för henne att gå ute fritt? Bilfritt, inga farliga rovdjur nära inpå eller människor som är stygga mot katter? I annat fall bör man hellre överväga att näta in sin uteplats/ordna en rastgård.

Lycka till! Glad

[Highonbluetomorrows]
2

Anpassa det efter katten. Den har just nu ditt hem som revir, men vet ingenting om utsidan. Utsidan = tomt revir eller någon annans revir.

1) Vänj vid sele

2) Vänj vid sele + koppel (där ni är nu, om jag förstod det rätt)

3) Öppna dörren och sätt katten utomhus, med öppen dörr (om detta är möjligt). Låt katten strosa runt i egen takt. Vill den hem hela tiden - låt den gå hem. Den öppna dörren kan vara en stor trygghet då. Är den modig så börja promenera dit den vill. Springer den ivrigt FRÅN ert hem så är det troligtvis en annan katt som pissat in sitt revir där, varav den "vill finna sitt eget". Se då till att vara extra noga med att katten ska göra er omgivning till "sitt revir". Lyft den tillbaka till stället runt er dörr då. När katten långsamt och metodiskt söker sig från er dörr och utåt, så vet du att den har gjort reviret till "sitt". Då kan den orientera sig till det sedan. Det kan flera veckor och låt det då ta den tiden.

Det viktiga är att du inte lossar selen direkt, då katten ännu inte har utomhusområdet som revir. Om ni tänkt ha den som utekatt då. Låt den gå några veckor i sele utomhus först, försök placera den på olika ställen runt huset och "visa" den hur den hittar tillbaka.

Eftersom katten verkar ha fungerat som innekatt i två veckor nu så skulle jag råda er att låta den fortsätta vara det, med några roliga koppelpromenader då och då :)

Wony
0

Jodå, kastrerad, id-märkt, vaccinerad och vi ska precis försäkra henne!

Vi kommer självklart inte att släppa lös henne helt ensam än på ett tag. Utan det var mera när vi kan ta koppelpromenader kring huset och trädgården jag var nyfiken på.

Bilfritt… tja, bortsett från de enstaka bilarna som de boende kör så är det inte någon trafik, direkt. Det är även farthinder och väldigt låg hastighetsbegränsning. Glad

Rovdjur har jag inte enorm koll på, har för mig att man som mest sett en räv, och så några rådjur, då. Och älgar. Huruvida människor är stygga mot katter har jag inte koll på riktigt, jag har inte pratat med någon som uttalat sig negativt i alla fall. Däremot blir det nog en tur runt området för att kolla av med de boende att de inte besväras.

Ja, vi traskar runt små korta bitar i huset, små övningssträckor, där hon får belöning när hon går fint och inte försöker attackera kopplet osv. Det går framåt, och hon verkar inte tycka att det är pest och pina, direkt. Mest fundersam, tror jag.

Det som märks är att hon tycks vilja ut hela tiden. Man får verkligen passa när man går in och ut, annars är det rymningsförsök på gång! Hon tycks också behöva väldigt mycket stimulans, så man får leka med henne i princip hela tiden, och när man inte gör det springer hon runt och jagar bollar över hela huset. En kattkompis är tyvärr uteslutet för tillfället, då vi vill börja med en katt, och kanske skaffa en till om ett år eller så.

Men det är klart, om vi har någon granne som motsätter sig utekatt så får vi begränsa det till selpromenader, det är ju inte mer med det.

Wony
0

#1 Ett tillägg bara:

Om katten flyttat 12 mil bort, är risken överhängande att det går tillbaka? Jag är bara nyfiken.

[Emma--]
2

Åh va glad jag blir som får läsa om någon som faktiskt tänker kolla med grannarna. Tummen upp för det!

[Highonbluetomorrows]
0

#3. Det kommer gå mycket bättre med selen när ni är ute, katten glömmer att selen är på då. Sen går ju inte katter som hundar i koppel direkt (eller jo, vissa kan!), utan man får beredd på att lyfta upp dem och visa dem tillrätta ibland. Och gå dit de går, helt enkelt.

#4 Jag tror inte att risken är särskilt stor alls att katten kommer vilja gå tillbaka till sitt förra revir om ni ger den tid att "gå in" sitt eget. Men alltså man vet aldrig, hehe, det finns alltid någon rackare som försöker..Risken är dock minimal. Det finns särskilda gpshalsband för katter om man skulle vara orolig, men de kostar också en rejäl peng.

Lycka till!

Wony
1

Vi kommer eventuellt ta ut henne på en kort tur kring huset idag, hon verkar inte bry sig så mycket om selen och kopplet nu, och i selen hoppar hon runt och leker precis som vanligt. Vi satte på lite teddytyg runt remmarna så det inte ska kännas så hårt och skavande också, det kan nog ha gjort det lite lättare Glad

Vi är beredda på att det kan få ta väldigt lång tid innan vi han ha henne utan koppel utan risk för bortspringning och så, det viktigaste är att hon känner sig hemma, tycker vi.

Wony
1

Det blev en del bärande av katten tillbaka till huset, men efter en stund verkade hon parkera sig i kryddrabatten, och tyckte att där kan man ju spendera tiden! Förhoppningsvis blir hon lugnare med tiden, det är ju trots allt mycket som är nytt!