kanske en dumfråga..
Men ställer man inte dumma frågor kan man inte få några svar 
Jag undrar när man tidigast kan kastrera en hankatt?
// Nygren
Hittar du rätt veterinär så går det redan vid 12 veckor. Många veterinärer väljer dock att följa rekommendationerna om 6 månader. Men vid 4-5 månader bör inte vara några problem. Tror personligen den åldern är ganska lagom att göra det i. Men man får ta det från katt till katt. Vissa blir ju könsmogna tidigt.
TACK! då vet jag. 
#1 Rätt veterinär? Snarare fel veterinär?
Tidigast 6 månader men sen finns det förstås katter som blir lite snabbare könsmogna.
#3 beror väl helt på hur man ser det. :)
#3 Vid sex månader kan hanen redan ha gjort honor dräktiga om han är tidigt utvecklad. Varför chansa?
#3 Jag brukar inte släppa ut mina katter före de har blivit kastrerade. Det är inte heller bra att kastrera katter för tidigt, det är i alla fall vad veterinärer har sagt till mig.
Som jag skrev tidigare, tidigast låter jag mina katter bli kastrerade vid 6 månader men det kan alltid hända att vissa blir könsmogna lite tidigare. Innan de blir kastrerade så får de ju förstås inte gå ut (om det inte är i koppel).
Jag chansar aldrig men jag har alltid sett till att mina katter mår bra och att inget görs för tidigt. 12 veckor är allt för tidigt.
#6 http://kattstatus.se/sida8.html Man får nog vara nogare med veterinär när det gäller tidig kastrering bara.
#6 Det finns fler risker än att bara göra katthonor dräktiga. Hankatten kan börja revirmarkera och kissa inne långt innan 6 månader. Men om man gärna vill utsätta sin katt för denna stress och inte har något emot ett nerkissat hem, så för all del…
Min poäng är att det lätt kan bli fel om man stirrar sig blind på 6 månader och inte tänker flexibelt. Katter kan visst med fördel kastreras tidigare, särskilt hankatter då ingreppet inte är så stort där.
Om en veterinär vägrar kastrera en strilande fertil 4-månaders hankatt så bör man nog söka sig till en kunnigare veterinär. Många är väldigt okunniga vad gäller katter tyvärr.
6 månader kör vi på, blir dem könsmogna innan gör vi det innan. Det viktigaste brukar vara att dem nåt en viss vikt :)
#8 Du tycks ändå ha missat det jag skrev trots att jag skrev det två ggr. Men kanske tredje gången gillt?
"Tidigast 6 månader men sen finns det förstås katter som blir lite snabbare könsmogna."
Tidigast jag har kastrerat mina katter är vid 6 månaders ålder. Det finns givetvis de som blir könsmogna tidigare. Men alla de katter jag har haft så har blivit könsmogna vid 6 månader, De har aldrig hunnit börja revirmarkera. Skulle aldrig tillåta det gå så långt.
Jag brukar oftast hålla koll på hur de jamar och beter sig mot varandra för att upptäcka tecken på att de börjar bli könsmogna.
#6. "Det är inte heller bra att kastrera katter för tidigt, det är i alla Fallvad veterinärer har sagt till mig."
Vad har deras argument varit? De följer bara sina allmäna rekommendationer, och den allmänna rekommendationen är att kastrera vid sex månaders ålder. Finns i princip inget negativt med att kastrera tidigt. Lite källkritisk bör man vara ;) Veterinär rekommenderar ju som bekant alltid Royal Canin också……… ja, de har ingen koll på bra kattfoder alltså. Med mera.
Inlägg #12 i den HÄR tråden är mycket läsvärt! Negativa effekter: honor kan bli lite tjockare och hanar lite blygare, men bara marginellt. Sen finns det däremot många positiva hälsoeffekter och en hel del som inte ändras alls.
Det enda som spelar roll är följaktligen OM veterinären kan utföra ingreppet när katten är liten eller inte. En ovan veterinär skulle jag inte be om detta.
#11 De har sagt att det är bra att låta dem utvecklas tillräckligt mycket innan de blir kastrerade. Hankatter som kastreras tidigt utvecklar aldrig den vuxna, intakta hankattens muskulatur, försenad
epifysslutning, epifysfrakturer, samt på en mindre kattunge är ingreppet alltför riskabelt, då det handlar om så små organ. Typ sådant har de berättat för mig.
Det är i alla fall vad jag har fått höra. Och oberoende om det är sant eller inte så tycker jag att det är bättre att vänta tills man börjar märka att de börjar bli könsmogna och då åka in med dem innan de börja på med att revirmarkera etc.
#10 Ditt citat "Tidigast 6 månader men sen finns det förstås katter som blir lite snabbare könsmogna." säger följande:
* att du tidigast kastrerar vid 6 månader.
* att det finns katter som blir könsmogna tidigare.
Du har inte skrivit någonting om att du kastrerar tidigare om det finns behov av det. Hur skall jag kunna veta något du inte skriver?
#13"Som jag skrev tidigare, tidigast låter jag mina katter bli kastrerade vid 6 månader men det kan alltid hända att vissa blir könsmogna lite tidigare. "
Jag var dum nog att tro att folk skulle förstå min klumpiga mening med att om det är så att katten blir könsmogen lite tidigare så ska man förstås kastrera dem tidigare. Men alla mina katter har blivit först könsmogna vid 6 månader och inte tidigare än så.
Så mitt fel, ursäkta.
#14 Sånt är lätt hänt på diskussionsforum, att det blir missförstånd. Att ha 6 månader som riktlinje men kastrera innan om det finns behov är helt okej, tycker jag, så då är vi överens. 
#15 Tydligen, och speciellt på kattforum av någon anledning, hehe. Jag antar att alla är så pass måna om sina djur att det lätt blossar upp olika missförstånd och intensiva diskussioner. :)

#12 För utvecklingens skull är det ingen skillnad på att kastrera en ännu icke könsmogen katt på 6 månader och en på 12 veckor. Så är du emot tidig kastrering för den sakens skull bör du vara emot all tidig kastrering (tidig kastrering = kastrering innan könsmognad, det är den verkliga definitionen).
Den vuxna hankattens muskulatur? Den tappar hankatter rätt fort efter kastrering då testosteronhalterna sjunker, även om de gått fertila i tio år innan.
Ja, epifyserna sluter sig något långsammare, men det är ändå inte utanför vad som är normalt, det finns okastrerade katter som det också tar tid på.
Epifysfrakturer, visa mig de studier som har påvisat ett sådant samband. För jag vet ett antal personer som varit intresserade av det och som har tillgång till databaser över vetenskapliga studier och artiklar, och vet du vad? De har inte kunnat finna några sådana.
Mindre organ har de visserligen, men de klarar fortfarande en kastrering. För att inte tala om att yngre katter har bättre läkekött och läker snabbare, vilket gör att risken för komplikationer såsom infektion i såret och stygn som går upp minskar.
Dessutom, om man kastrerar en honkatt innan könsmognad minskar risken för juvertumörer rejält jämfört med om man gör det efteråt. En kattunge på 12-14 veckor är garanterat inte könsmogen, men en på 6 månader kan mycket väl hinna bli det, eller vara på väg att bli.
Jag läste dessutom en artikel om att även hankatter tjänar på det, något om att risken för urinsten minskar ju kortare tid de har varit fertila innan de kastreras, dock är risken allra minst för en fertil hane.
Den där 6-månadersrekommendationen finns det dessutom inget vetenskapligt stöd för, det var helt enkelt så att när man gick ifrån det gamla att katten var tvungen att bli könsmogen först, eftersom man kommit fram till att det inte stämde, vågade man inte gå hela vägen och sätta den såpass tidigt som 12 veckor, utan man kompromissade.
Så gott som alla veterinärer som kastrerar tidigt hör till de skickligare på området, för de har själva fått se till att lära sig mer om det, kanske till och med åkt utomlands för att lära sig de bästa metoderna. De hör garanterat inte till dem som bara följer strömmen och ser en kattkastrering som ett rutiningrepp som man inte behöver lägga någon extra energi på att lära sig mer om i alla fall.
#17 Jag är inte utbildad inom området så jag kan inte uttala så mycket om vad som stämmer och vad som inte stämmer.
Nu har jag inte sett att det har varit något större fel på de katter som vi har kastrerat och de har alla kastrerats vid 6 månader. Så jag tror att det fungerar mer än väl åtminstone och därför håller jag mig vid det. Dessutom så finns det ingen veterinär här omkring som skulle acceptera att kastrera en katt alltför tidigt. Då vi ringde och beställde tid för kastrering så frågade de också hur gammal han var.
Så även om det du säger stämmer så betyder inte att veterinärer tror på det och går med på att kastrera katten om den är "för ung".
Jag har inte heller varit med om att det har varit dåligt att kastrera en katt då han/hon är 6 månader gammal så jag har inte sett en orsak till att börja kastrera dem tidigare än så.

Vad veterinärer tror på och inte tror på varierar något oerhört, det är ju inte helt ovanligt att de försöker pracka på en något spannmålsfyllt torrofder istället för BARF och helanimalisk blötmat till exempel, medan andra mer eller mindre skäller ut en för motsatsen, så jag vet hur mycket kunskapsnivån kan skifta.
Vi kattägare kan läsa på själva och bilda oss en uppfattning, sen att vi inte klarar av att utföra själva operationerna är en annan sak, men det teoretiska är lika öppet för oss som för veterinärerna.
Sverige är en ankdamm när det kommer till kastrering av katt, man tittar mest på varandra och sen sätter man rekommendationerna därefter, sen tittar majoriteten av veterinärerna på rekommendationerna och tror att det är farligt att inte följa dem slaviskt, utan att veta bakgrunden, utan att ha tagit reda på vilka beläggen är.
Och visst, farligt är det inte att kastrera vid 6 månader och det brukar gå bra.
Det är bara det att det inte är farligare att kastrera vid 12 veckor heller, och då slipper katten garanterat gå igenom den stress som har med könsmognaden att göra, och man vet även garanterat att den katten inte kommer bli dräktig av misstag eller göra någon annan katt dräktig av misstag om den skulle råka smita ut.
Har man dessutom uppfödning och säljer alla kattungar som inte uttryckligen är ämnade för avel vet man att man inte kommer bidra till blandrasavel, eller har man tagit hand om en kull huskattungar, övergivna eller födda ute av en hemlös mamma, vet man att de i sin tur inte kommer få ungar som riskerar samma öde som dem om man kastrerar innan leverans.
Du får gärna föredra 6 månader själv, men säg inte att det är dåligt att kastrera tidigare utan att ha belägg för det annat än "min veterinär sa" 
#19 Man inbillar ju sig att veterinärer som är utbildade vet mer än vad man själv vet. Jag har inte gått utbildningen men det har dom. Visst kan jag läsa på inom ämnet men det är en djungel där ute och det skrivs så mycket att man vet varken ut eller in. Därför försöker jag oftast hålla mig till det som har gett bra resultat.
Så visst försöker jag läsa på om ämnet och andra saker jag inte vet mycket om, men det är inte precis lätt att veta vad som är rätt eller fel. Om veterinärer, som är utbildade, har svårt att veta vad som egentligen är rätt eller fel så kan jag inte börja inbilla mig om att jag som är outbildad inom ämnet, ska veta mera bara för att jag läst artiklar på nätet eller i tidningen. Så det är så jag har resonerat hittills.

Veterinärer lär sig om många olika djur och sjukdomar och operationer och så vidare, vilket gör att de inte direkt fördjupar sig i någonting under utbildningen, utan det är något de måste göra själva senare, därav att kunskapsnivån är så skiftande.
När det kommer till kastrering är det 6 månader de lär sig för det är de rådande rekommendationerna. Inte konstigare än så.
"Inlägg #12 i den HÄR tråden är mycket läsvärt! Negativa effekter: honor kan bli lite tjockare och hanar lite blygare, men bara marginellt." Haha, jag håller absolut inte med. Jag vill inte veta hur framåt min burma skulle vara om han blev kastrerad sent. Han är väldigt mycket extrema motsatsen till blyg.
Dessutom ang. muskulatur, så är min burma faktiskt väldigt biffig och muskulös för sin ras. Så jag håller inte med all skrämselpropaganda ang. tidig kastrering (jag menar, vid sex månader är de ju fortfarande kattungar och absolut inte fullvuxna, men inga påstådda bieffekter där?). Så kan man (och vill) kastrera så tidigt som vid 12 veckor så kör på det!
Min hankatt kastrerades vid 11-veckor. Alltså en vecka innan jag hämtade honom från uppfödaren. Jag märker ingen skillnad på honom och någon annan katt vad gäller fetma, hälsa, muskulatur och mentalitet.
Eller jo.. En hankatt jag hade blev kastrerad vid 5 månader, en vecka efter jag tog hem honom. Han blev fertil vid 4 månader och började genast strila inne, och slutade aldrig helt med det trots kastreringen.
Så jag ser bara positiva sidor av tidig kastrering.
Min hankatt blev könsmogen tidigt. 4-5 månader. Pratade med veterinären eftersom jag ville kastrera så snabbt som möjligt då han blev väldigt "elak" mot andra katterna som han kommit så bra överens med. Han försökte para sig med en hankatt här hemma och kissade helt plötsligt inne. Veterinären sa att de kastrerade tidigast vid 6månader. Detta har lett till att det har blivit svårare att bli av med det beteende han börjat med. Även efter kastrering. Nu är han visserligen mindre elak och kissar inte inne knappt. Men en tidigare kastrering hade troligen varit bättre och han hade nog inte kissat inne alls.
Är inte vikten på katten viktigare än åldern egentligen? De måste väl väga över 2 kg för annars kan det bli svårt med narkosen.. Och kattungar har mindre blod i sig så risken att de får nån form utav blodbrist under operationen ökar.. Vad jag har förstått är detta de risker som gör att många gärna väntar till just 6 månader.

#25, det varierar, bland dem som kör på viktgräns snarare än älder har jag sett 2, 1,5 och 1 kg.
Det handlar helt enkelt om veterinärens skicklighet, vem som helst ska inte kastrera små kattungar, och de ska definitivt veta när det är läge att söva med gas (säkrare) istället för genom injektion av sömnmedel, plus ha koll på att en mindre kropp lättare blir nerkyld, och vara skickliga på att utföra ingreppet så blodförlusten blir minimal.
Vilket stämmer in på de allra allra flesta som kastrerar kattungar såpass tidigt i Sverige. Och i de länder där det är rutin, där har de flesta veterinärer den kunskapen.
26# Där ser man. Men att det är en mer riskfylld operation kan ju ingen förneka i sådana fall :P

#27, det beror ju på hur man ser det. Klarar man av att kompensera för riskerna blir det ju ingen skillnad i praktiken, och med tanke på det bättre läkeköttet och att komplikationer som kan uppstå efter operationen blir mer sällsynta…
Dessutom skulle jag säga att även om man väger in precis allt är det betydligt säkrare att låta en skicklig veterinär kastrera en 12-veckors kattunge än en dussinveterinär kastrera en 6-månaders.
#23, absolut så! Och hur kan man veta om t.ex en katt skulle bli mindre blyg om de inte kastrerades så tidigt? Man kan ju inte kolla och jämföra mellan två olika verkligheter. Vissa katter ÄR ju faktiskt lite blyga, och vissa mer framåt. ;) Plus är vissa lite tanigare, vissa lite mer muskulösa.
Plus så ger jag för mig att när man kastrerar en katt mister de ändå de attribut de får som fertil i slutändan?
Skulle vara intressant med en tråd där alla skriver för o nackdelar de märkt på sina tidigt kastrerade katter(honor o hanar). Även vid vilken ålder/vikt det skedde.
#30 håller med! Själv kan jag inte hitta nackdelar på min katt, och fördelar inte det heller för jag kan ju inte veta hur han skulle vara utan tidig kastrering. Han är mer framåt, social, biffig och stor vs. min siames jag kastrerade när hon var runt 7-8 månader gammal, dock, som är liten för sin ras och lite småblyg, och hon har alltid varit så.
Det handlar både om ålder och vikt. Ålder med avseende på njurarnas utveckling. Outvecklade njurar har svårare att metabolisera läkemedel vilket kan göra att man måste välja andra narkosmedel än på den vuxna katten. Från 12 veckors ålder ska man dock kunna använda vanlig narkos.
Vad gäller blod så visst har kattungar lägre blodvolym. De blöder dock mindre vid ingreppet också. De har mindre underhudsfett vilket innebär att veterinären snabbare når de vävnader som ska plockas bort vilket leder till både förkortad operationstid samt minskad blödningsrisk.