Kattutbildning - var, hur? Kostnad?
Om man vill utbilda sig "inom ämnet katt" hur går man då tillväga? I hundvärlden kan man både utbilda sig lokalt på en brukshundklubb eller gå kurser på exempelvis Hundens Hus. Hur fungerar det inom kattvärlden?
Nu syftar jag på utbildning som gör att man kan få diplom som exempelvis "kattpsykolog/beteendevetare" och liknande, inte bara rena intressekurser.
Jag försökte oxå kolla på det men det verkar som man får söka sig till england eller nåt isf för det finns inte nått i sverige där man kan få diplom, iaf va jag har sett.. Det e väl inte lika populärt här ännu..
Man kan skaffa sig en grundläggande utbildning i etologi (biologi) på något av de universitet vi har (t.ex. Lund, Göteborg, Stockholm, SLU, Linköping). Tidigare hade SLU en distanskurs i hund- och kattetologi men jag tror att de har dragit in den kursen pga. minskat anslag.
Annars finns ettåriga distansutbildningar. COAPE har ganska bred diplomerad kattutbildning. Oxford College har också en heltäckande diplomerad kattkurs.
Det är alltid en bra grund att börja med allmän etologi eller beteendeekologi. Då får man snabbt grundläggande kunskaper för att förstå hur och varför beteende uppstår.
#1. Ja och tyvärr är okunskapen rätt stor om katter här också, så det hade i min mening behövts utbildningar inom det.. Synd.
#2. Tack för svar! Jag förstår inte riktigt det där med "level 3 diploma" på oxfords sida. Vad motsvarar det inom svensk utbildning? För de verkade inte ha någon kattutbildning som låg på level 1 eller 2.
Level 3 diploma är steg tre på den diplomeringsskala man har utvecklat i England. Skalan går från 1 till 8. Level 3 innebär:
Level 3 qualifications recognise the ability to gain, and where relevant apply a range of knowledge, skills and understanding. Learning at this level involves obtaining detailed knowledge and skills. It is appropriate for people wishing to go to university, people working independently, or in some areas supervising and training others in their field of work.
Level 7 kan jämföras med en masterexamen från ett universitet/en högskola. Level 8 är på doktorandnivå. En kandidatexamen kanske skulle ligga på level 5.
Level 3 kanske kan kanske (med avseende på hur avancerad kursen är) jämföras med de introduktionskurser, möjligen grundläggande kurser högskolor/universitet har.
Ett level 3-diplom innebär alltså att högskolan bakom anser att du kan skaffa, förstå och tillämpa relevant information i ämnet.