aktivering av skadad katt!
Hejsan!
Jag har sökt i massa trådar men jag vet inte om jag söker på fel ord eller något för jag hittar ingenting alls.
I alla fall, min katt bröt ena frambenet igår så nu kommer det att följa en lång period av vila och stillhet (lycka till). Det jag skulle behöva hjälp med är att få tips på olika sätt att aktivera henne under den här perioden!
Eftersom hon inte kan/får stödja på frambenet alls så känns det som att vissa grejer förmodligen är rätt uteslutna, tänker t.ex på vovvens "dog spinny" från nina ottosson som har varit rätt kul tidigare. Antar att det blir svårt med alla leksaker som kräver att hon använder ena framtassen till att "slå" på leksaken med och den andra att stödja sig på. Eller klarar katter av att bara balansera på bakbenen?
Är väldigt tacksam för era tips. 
omde är brutet borde typ inte katten övernatta hos vetrinäreler nått
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
självklart har hon varit hos veterinär, men sen tar det upp till några månader för benet att läka och under den tiden hade jag velat ha tips på lämplig aktivering. problemet är att det är ett av frambenen som är brutet vilket försvårar en del "vanliga" lekar.
dessutom tar hon av sig gipset titt som tätt. så i värsta fall får hon spendera dom kommande veckorna i en bur eller litet rum, och då är jag rädd att hon ska bli uttråkad och deprimerad.
En katt med brutet ben ska inte aktiveras.
#3 Men kanske ändå stimuleras? Det är nog snarare det ts är ute efter. (:
Prova att klickerträna katten. Sitt, ligg, sitt namn och lite andra roliga saker som man kan göra stillasittande. Då får katten stimulans och lite rolig aktivering. Det kan vara kul. Leta godis i dina händer och lite sånt borde du kunna göra också. Sitta still på golvet och låta katten gissa vilken burk godiset ligger under. Luktsinnet får jobba men också hjärnan. Borde vara lite kul. Är det nå sånt du tänker?
#0 Finns ju aktiveringsvideos för katter, bra mental stimulans
Kanske skulle kunna vara något bara din kisse inte blir allt för vild av att titta på fåglar, kryp m.m på film.
#3 En katt med brutet ben behöver säkerligen fortfarande mental stimulans så den inte mår dåligt. Ännu vikigare när den inte kan aktiveras fysiskt.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
#4, det var precis det jag menade, tack! :)
och #5 och #6, tack så hemskt mycket för era tips! har aldrig testat klickerträna någon av mina katter, dock har jag kört det en del på hundarna. så det var en bra idé!
har faktiskt två aktiveringsvideor, kanske dags att damma av dom igen. :)
#7 Jag klickertränar mina katter och det är jättekul
. Har fyra katter och det är två som gillar det och två som bara tittar på mig som jag vore dum när jag försöker, hihi så man märker rätt snabbt om katten är intresserad av att göra tricks. Men de två som jag tränar med klicker tycker verkligen det är superkul.
Här är en liten bild på Hugo som gör High five 
gud vad gulligt, hugo påminner mycket om min andra katt. vill tacka igen för tipsen jag fick, hann dock aldrig prova dom i praktiken eftersom kissen blev sämre och fick somna in i morse. :(
trodde aldrig att det skulle sluta så pga ett benbrott, men det var tydligen extremt komplicerat och en massa nerver som kom ikläm så hon plågades mycket. :'( så himla tomt och sorgset här idag..
Åh, nej. :( Kram! :(
#9 Men usch va tråkigt..
Styrkekram till dig!
tack för styrkekramarna! <3