Nu är det dags för vaccination
Jag ringde till smådjurskliniken i går för att boka tid till vaccination. Imorgon blir det :)
Var en jättetrevlig tjej som jag pratade med och när mamma var där med gammelkissen Lucas för att ta bort tandsten och klippa en klo som hade växt fel var dom hur trevligas och duktiga som helst.
Det blir en grundvaccinering för kissarna, de förra ägarna hade vaccinerat dom när de var bäbbar men det är två år sen.
Jag är lite oroliga för hur katterna ska bete sig bara. Här hemma är de hur trevliga och mysiga som helst men de tycker inte om främmande människor. De vill bara gömma sig, skriker, och får panik. Någon som har ett tips på hur jag kan göra resan lättare för kissarna? Jag har klippt klora på de nu så att det ska bli lättare för veten i alla fall :)
(haha just nu går Toker och bär på ett popcorn)

Det kommer gå bra! Vaccinationen går på någon sekund och veterinärer är vana vid oroliga djur. Du kan ju hålla i dem själv medan veterinären sticker dem i nackskinnet.
Om du är orolig för själva resan så se till att katterna har en filt som luktar "hemma" att ligga på i buren. Då känner de sig trygga…
resan är jag inte så nervös över de har åkt bil förr. Mest att det är en främmande människa i närheten. Kissarna får panik och gömmer sig så fort det kommer hem någon som de inte känner igen. Är lite nervös… Men det är ett nödvändigt ont. Jag kanske oroar mig helt i onödan… man vet aldrig.

Låt dem sitta i buren utom vid själva behandlingen, och håll katten själv. Det tar inte så lång tid om man bara ska vaccinera. Sen ner i buren igen där de har lite trygghet. Var beredd på att katterna kanske råkar klösa mot dig också om de blir rädda, och det finns en liten risk att de bråkar med varandra, beroende på hur nära de står annars.
jag har dom i varsin bur, de är för stora för samma så att de börjar bråka tror jag inte. Att de klöser mig gör inte så mycket jag är van vid deras kärleksfulla klor ;)
Tack för era lungnande ord känns tryggare nu.
Det är bara några timmar kvar men det är under deras "sovperiod" under dagen så förhoppningsvis är de lite lungnare.

Okej, då slipper du oroa dig för den saken i alla fall :) Jag tror nog det kommer att gå bra.
usch en hemsk upplevelse. Sjävla vaccineringen gick toppen bra. Men efter ca en timme hemma så märkte jag att halva Tokers ansikte hade svullnat upp. Ringde vetten och han sa att det var en allergisk reaktion så vi fick åka in igen för att ge en kortisån spruta. Stackars Toker är jättehängig och har lagt sig under soffan. Han kissade på sig i kattburen och mår inte alls bra… svullnaden skulle lägga sig under kvällen annars skulle vi ringa igen… Uach å fy vad jag mår dåligt över min lilla kisse :(
Trötter däremot han mår jättebra. Så fort han kom hem började han leka med alla leksakerna…

Vad tråkigt att Toker fick en allergisk reaktion =/ Hoppas att han mår bättre snart och håll oss gärna uppdaterade på hur det går för er.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
det ska jag göra… han var framme en stund och gosade lite men sen så gick han och gömde sig igen. Men han spinner när jag pratar med honom och det ser jag som ett gott tecken…
nu har han ätit och druckit lite… han är fortfarande seg men ack så kelig :)

Lille gubben då, vilken osis att vara allergisk mot vaccinet! Kel från mig oxå:)
Toker tackar Pia :)
Idag mår han bra igen, svullnaden har gått ner och han är samma buspojke som han var innan :) men han gav matte hjärtklöappning :S

Vad synd at han fick en allegisk reaktion..men tur att det gick bra annars!
#0 Gud va sött det låter när du skrev: (haha just nu går Toker och bär på ett popcorn) :)
#12 haha jag var tvungen att dela med mig. Satt och skrev i min ångest och då kommer han travandes med ett popcorn i munnen ovetandes om sprutor och transportburar…

Usch vad hemskt att han skulle råka illa ut…
#14 jo jag säger detsamma hade sån panik att jag inte viste var jag skulle ta vägen… Men nu mår han bra. De ska pröva en annan sorts vaccin nästa gång och om inte det heller funkar så får han helt enkelt gå utan… det känns inte bra för fem öre men vad ska man göra?

Ja det finns ju inte så många alternativ. Vi får hoppas att han tål det andra vaccinet.

#13 Haha. Katter är för härliga :D

#12 och 13, åh det missade jag, håller helt med, vilken gullig liten vardagsgrej som man blir glad av:)