Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1828 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Stamtavla och blandrasavel

Hej!

Jag undrar om man får lov att få stamtavla på katter, om man samtidigt sysslar med blandrasavel?

För några månader sedan hade vi ju en tjej här på katter iFokus som köpte en oddeyed oregistrerad "Coonis" och det lutar mot att vara samma uppfödare, så de avlar ju för fullt på denna vita inkomstkälla..

För att förklara min fråga: Uppfödaren har två aktuella kullar från sina tre katter (två honor och en hane). Två katter (en hona och en hane) sägs vara rasrena med stamtavla och producerar därmed katter som sägs ha stamtavla, som säljs för 6000 kronor. Men hanen får också en massa ungar med den oregistrerade vita honan och de ungarna säljs utan stamtavla för 5000 kronor (eller ja, på sidan står att de har stamtavla: delvis?) Kan hanen få avelsförbud pga detta? Eller kan bara en uppfödare uteslutas om denne är registrerad på något sätt.

annzoo
0

hm ser jag i syne.. både långhårig å korthåriga ska mco med stamtavla …hmm de osar lurendrejeri

[Emma--]
0

Har du kontakt med dom? Såg inte att det nämndes något om stamtavlor. Kolla i såna fall vart dom blir registrerade. Tror inte det är godkänt nånstans att medvetet avla fram fler huskatter, men vet garanterat att det gäller hos sverak. Frågan om det är någon som gör egna stamtavlor, sånt händer ju :P och att dom kanske menar papper med info om härstamning eller nåt. Har inte mött nån med katter som gör så än, men höll på att skratta ihjäl mig när jag följde en kompis som hade bokat en råtta som skulle ha stamtavla. :P Det var ett vanligt papper där dom hade skrivit stamtavla och det stod namn på föräldrarna samt en generation till tror jag. Edit: nu såg jag vart det stod om stamtavla!

[Emma--]
0

Alltså två av ungarna ser väldigt korthåriga ut. Och ska vara efter två långhåriga Maine coon? Det kan väl inte stämma? :/

MonicaLagerquist
0

Om uppfödaren inte är ansluten till något kattförbund så gör h*n ju inget olagligt.Sen att det är falskmarknadsföring är ju en annan sak.

Stolt ägare till tre La permer

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Kan man få stamtavla om man inte är ansluten till något förbund alltså? Och kan man det även om "någon.." skulle råka anmäla att djuren även används i blandrasavel?

[sakring]
0

Men de får ingen stamtavla!

MonicaLagerquist
0

Nej man kan in "få" stamtavla på en kattunge om man inte är ansluten.

Fast i annonsen står inte att kattungarna har /säljs med stamtavla.

[Highonbluetomorrows]
0

#7. Hanen är pappa till två kullar, dels den som såldes där det inte var stamtavla, och dels en annan kull MED stamtavla. Det är det frågan handlar om, att han även producerar avkomma som får stamtavla, och om det i så fall går att göra så att ungar inte registreras efter honom eftersom han även används i blandrasavel?

[Highonbluetomorrows]
0

Så, då måste hon alltså vara ansluten och därmed ska det gå att anmäla henne..? Eftersom den andra kullen, med samma pappa, hade stamtavla enligt henne.

[sakring]
0

#9 Ja om hon ger ut en stamtavla så är hon ansluten. Såvida det andra inte är tjuvparning, men det ska också anmälas till respekitve förbund.

MonicaLagerquist
0

Om man tittar på de två annonserna så ser man att den ena står på mannen och den andra på kvinnan.Så de kan ju vara så att den ena är medlem i en kattklubb men inte den andra.

Silvestris
1

En stamtavla är inget annat än en förteckning på djurets härstamning. Det kan vem som helst göra hemma. Däremot kan man inte få en officiellt utfärdad stamtavla (dvs. där ett förbund garanterat uppgifternas korrekthet) om man inte är medlem i ett officiellt erkänt förbund.

[Highonbluetomorrows]
0

#10. Om det vore en seriös uppfödning hade de förhoppningsvis skrivit i annonsen att det var en tjuvparning (och sedan kastrerat den oregistrerade katten), men inte ett ord =/.

#12. Ja chansen/risken finns ju att personen i fråga endast har vad man annars kallar ett "härstamningsbevis". Sådana kan man ju göra själv om man vet sin katts bakgrund några generationer. Eller försöker låtsas som att man vet det ;). I sådana fall är ju allt blandrasavel och då är det inga riktiga stamtavlor inblandade, men som jag förstod det så gällde det faktiskt riktiga stamtavlor för 2 av 3 katter och 1 av 2 kullar.

Summan på kardemumumman: det borde anmälas till någon rasklubb.

viciouscircle
0

Tror nog hon gör egna stamtavlor.. på ena kullen så står det ju.. "stamtavla: delvis".. TOlkar jag som en halv stamtavla :P Alltså kan hon bara visa ena förälderns stamtavla..
De som har hel stamtavla innebär säkert att hon kan visa båda föräldrarnas bara helt enkelt

[sakring]
1

Det borde anmälas.

annzoo
0

Intressant vad mkt man kan hitta via nätet.

jag vet vem annicas mans  1a fru är, när lex föddes+hans mor, far och farfar (så det är nog den härstamningen som finns och ingen stamtavla), hur många katter de hade då. och då kokos bara har delvis stamtavla och katten är köpt tillsammans med första frun vet de nog inte vem föräldrarna är dvs ingen härstamning.

Då de ej har stamtavla är det falsk marknadsföring

MonicaLagerquist
0

Den ena kullen säljs med SVERAK stamtavla av frun i huset.Den andra kullen säljs utan stamtavla av mannen i huset.

Dvs så går det inte att anmäla om frun i huset även äger hankatten.

Är det någon som har mailat och frågat uppfödaren om hoppsan-kullen är anmäld till SVERAK.En tjuvparning kan man ju få.(fast att ha fertila katter av olika kön ihop som inte får para sig med varnafdar är ju bara korkat)

[Highonbluetomorrows]
0

#17. Förlåt, jag som inte kan det juridiska, varför kan man inte anmäla om frun har två rasrena katter där den ena parats med mannens icke-registrerade?

[sakring]
0

# 18 Det kan var en s.k hoppsanparning dvs det var inte meningen att den hankaten skulle para en oregistrerad honkatt men det ska anmälas till förbundet.

annzoo
0

Nu vet jag föräldrarnas namn… iaf påstådda stamnamn men att 2 mco, en brun tabby och en silver tabby kan få en korthårig sköldpadsfärgad med vitt är genetiskt omöjligt. Då bilden på hans farfar (mannen och 1a frun ägde katterna) var röd men i stamtavlan på katten hon påstod var far till denna kull så är farfar svartsilver….  tror säljaren hittar på…

EddaM
1

Bara ljug och bluff för att tjärna pengar, hade kontaktat SVERAK och berättat om vad de håller på med trots allt. Men de har väl lustläst reglerna och därför gör som de gör. Men uppmärksamma sverak så får hennes klubb bestämma vad de skall göra. De kan ialf prata med tanten och hoppas på att hon slutar!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z