Kissar inne efter flytt
Hej!
Jag har en 2-årig kastrerad hankatt (innekatt) som har börjat kissa inomhus på allt som är mjukt, mattor, soffan, kuddar osv.
Jag vet att katter kan bli stressade om det sker någon förändring eller liknande.. Detta problem uppstod i samband med att vi flyttade för en månad sedan. Jag förstår att det är en stor omställning för honom och vi har stängt dörrarna till vissa rum så att det nya huset inte ska kännas så stort och främmande.
I övrigt är hans beteende precis som det alltid har varit, han är väldigt kelig och lekfull.
Jag är säker på att hans kisserier beror på flytten, hur kan vi göra så att det slutar och han känner sig mer trygg?
Han har sällskap av våra andra två katter som alltid har bott tillsammans, de har tillgång till flera fräscha katt-toaletter med samma sand som alltid och vi aktiverar dem dagligen.
Jag läste att hormonerna hos kastrerade katter kan "vakna" ett par år efter kastreringen och att de då får samma beteende som okastrerade katter. Kommentarer på detta?
Jag läste även att foderbyte kan var skäl till protest-kissning. Vi bytte foder i april så de har ätit av det nya fodret hela maj och halva juni utan protester. Så det borde inte vara det?
Tacksam för kommentarer, tips, hjälp och goda råd! Jag börjar bli desperat och är trött på allt kissande!!
Mvh Ida
har ni tagit uvi för att utesluta urinvägsproblem?
Jag föreslår Feliway, det har en lugnande effekt på stressade katter, och fungerar väldigt ofta på protest-kissande katter. http://www.feliway.com/se/
#1 Nej det har vi inte eftersom vi fram till ikväll trodde att det var en av de andra katterna som kissade men ikväll visade det sig att det inte var det.. vi tog honom på bar gärning. Men jag ska givetvis kontakta veterinären nu när jag vet vem det är som kissar!
#2 Tack för tipset! Läste lite om det och det verkar ju lovande, hoppas att det funkar. Hur länge tror du att man måste köra med det, så han blir trygg och slutar kissa inne?
Efter ett veterinärbesök med urin/blodprover så skulle jag prova Zylkene.