Hane eller hona?!
Jag har kattungar just nu och ska behålla en som ska flytta hem till mig :) Men nu har jag sådan ångest eftersom jag ska ha barn och lägger dom mesta pengarna på det och får ju ungefär 3000 kr i månaden. Min katt ska vara inne katt och då undra jag vad är smartast. En hane eller hona?
Undra hur stor skillnaden i priset på kastrering är?
Tänkte först och främst inte kastrera min katt, men ser jag att hon/han lider av löpet eller vad nu hanar kan lida av(?) dom kan ju dock börja märka revir, så kommer jag inte tveka på kastrering. Nu är de frågan om kastreringspriset jag vill ha svar på.
hankatter ligger runt 4-500 medan honkatter brukar kunna gå på runt 1000 men det ser lite olika ut beroende på klinik osv. Så kolla den klinik du hade tänkt dig.
De är ju de där, jag är osäker. Närmaste klinik ligger ungefär 5mil härifrån och de är destriktsvet (stavning?) och vi kasterade våran hund där för många år sedan och de gick snett, dock ha dom bytt ägare, men är lite osäkert på de ändå.. Sen ligger nästa klinik 10mil ifrån och vill slippa åka tåg med h*n så då kostar de ungefär 3-500kr att åka dit.. Hur hade du funderat på de där med klinik?
Om du ska ha barn snart vill jag bara inflika att kattungar och okastrerade katter kan orsaka mer allergiska besvär men de vet du kanske redan.
Hanar är i regel billigare att kastrera om de har båda kulorna nere. en hankastrering går på under 500kr och honkatter/hankatter som inte har båda kulorna nere kostar de dubbla eller trippla de priset.
Både hanar och honor kan bli könsmogen tidigare än 6 månaders ålder, båda könen kan revirmarkera. Är kattungen inte uppväxt med småbarn kan vissa katter kissa pga rädsla.
Välj en lugn och trygg kattunge som man kan hantera och som är nyfiken av sig. Undvik kattungen som gömmer sig och måste tvingas fram. Skygga katter är mer risk att de blir problem med småbarn. Givetvis ska kattungen vid leverans vara minst 12v enligt lagen för att bli trygga individer. Lite tips jag tycker är viktigare än bestämma könet på kattungen om könet en spelar roll
Mina katter (bor granne med dom, dom bor hos mamma och jag i lägenheten brevid) och dom växer upp med två galna 7åringar så att dom är absolut inte skygga. De är ju ingefär 4månader kvar tills jag ska ha barn, så troligast kommer om dom ska kastreras bli det senare än 6månader, beroende på hur de går att ordna. Eller hur tidigt kan man kastrera hane repektive hona? :)
Hm.. inte det du frågade men.. är det inte bättre att vänta? Har sett och hört om så många som skaffar valp eller kattunge i samband med bebis .. och sen visar det sig att det faktiskt var mer krävande än dom trodde med bebis och så slutar det med att valpen/kattungen blir omplacerad :/
Håller med #5. Är det verkligen vettigt att fundera på att skaffa katt nu? Gravid och får ungefär 3000 i månaden.
Om man funderar på att skaffa katt så ska man ta med i beräkningen att katten SKA!!! kastreras. Den SKA också vaccineras, märkas och försäkras. Så länge du funderar på att strunta i dessa saker är du ingen lämplig kattägare.
#6 jag har redan katten eftersom den bor med min mamma och jag granne och funkar de inte får h*n komma tillbaka till mamma, detta med barn och katt ha jag inte velat ha nå svar på, i denna disskution, eller hur? Dessutom ha jag aldrig skrivit att jag INTE ska kastrera eller hur!? Blä, sur på dig. (och andra som inte kan läsa) Det är fortfarande 4 månader tills barnet ska ut :p haha, och på dom fyra må jag hinna vaccinera och sånt, sedan är de ju så att de finns ingen som helst lag på att katten ska kastreras utan anser jag att katten mår bra utan att bli kastrerad så är de så att då behöver den inte bli kastrerad. Att jag skrev att jag funderade på att inte kastrera är för att mår den inte dåligt av att va okastrerad så ser jag ingen mening med det. Därför jag ska se hur den mår först.
#5 Jo hade nog väntat om jag inte tro att jag skulle orka med båda. Men eftersom jag redan sedan dom föddes fått kontakt med dom så tror jag att de kommer, inte bli lättare, men gå snabbare att få in rutiner och sånt. Sedan om man har bra kontakt med sin katt så går det lättare att ha med den att göra när bebis kommer. Den kommer trots allt vara ungefär 6månader tror jag (orka inte räkna) när bebis kommer, därför jag skrev oxå att om jag ska kastrera så kommer de nog bli några månader senare.
Skaffa inte katt. Du har inte råd. Katten ska kastreras, idmärkas, vaccineras försäkras och få kvalitesfoder. Vad gör du om katten blir sjuk? Håll dig till det du själv skrivit i din pres.
#4 man kan kastrera redan vid 12v ålder men de är inte alla som gör de…de flesta har 6månaders regeln. Jag har haft hanar som blivit könsmogen vid 15v ålder och en hona vid 5 månaders ålder.
#8 hallå innanför pannbenet?!? Hade jag inte trott att jag inte hade råd så hade jag inte tagit på mig katten! -.- med dom pengar jag har just nu, men ska tex jobba och då får jag pengar som ska gå till vaccineringar och de som katten ska ha i början, förutom de jag har. Kvalitetsfoder, vad är de för foder då? Mina katter får så länge dom mår bra av de äta Mjau eller hur de stavas. Blir katten sjuk löser det sig! Har alltid mina föräldrar att låna pengar av om de inte skulle räcka med dom pengar jag har.
NU ÄR JAG LESS. SKA NI INTE SVARA PÅ FRÅGAN JAG STÄLLDE I INLÄGG #2 SÅ SVARA INTE!!!!!!!!!
Eftersom hälsoriskerna för en fertil honkatt verkar större så vore väl hankatt ett bättre val. Det är stressande för en hona att löpa, och p-piller ökar bara risken för sjukdomar ännu mer. Hanar lär också bli stressade när dom börjar vilja leta honor. Sen lär risken öka att katten försöker ta sig ut och om dom tar sig ut så hinner hanen antagligen bli pappa, och honan bli parad. Så jag personligen har svårt att se alternativet att inte kastrera och vänta på att katten mår dåligt av det :) Sen är det väl bara en fördel att ingen hinner börja revirmarkera. Jag ångrar då att jag väntade tills båda mina var över 1 år. Men om man tänker på kostnaden och hälsoriskerna är nog hane ett bättre val tror jag.
#9 tack, de va bra info. Skulle du kunna svara på de jag skrev i inlägg #2 så kanske jag ska ringa och fråga hur dom gör/pris redan imorgon? :)
#11 tack för tipset. trodde att man endast kunde kastrera vid 6månader därför jag ville vänta och se då jag kommer få barn runt den tid då mina katter är 6månader. Men nu ska vi se hur tidigt klinikerna gör det häromkrig :)
Har du en aning om vad det kostar att ha barn. Jag hävdar fortfarande att du tar dig vatten över huvudet. Du skriver att du bara är arton år, för lat för att ha egna djur OCH du ska dessutom ha barn. Föd barnet först och se sen hur mycket du orkar och har råd med. Jag vill dig bara väl. Jag har både barn och djur och vet hur tufft det kan vara.
vart skrev jag att jag är för lat att ha egna djur? får ju såklart mer pengar när jag får barn. men nu sa jag att skulle man inte svara på de jag ville ha svar på så behöver man inte skriva! klart jag har koll på ungefär vad de kostar att ha barn! har två små syrror som föddes i vecka 22 som jag tagit hand om hela deras liv -.-
#15 Det står det i din presentation.
aa, de kanske va en dum formulering, de är bara hundar de gäller då jag inte är så pigg på att gå promenaderna dom behöver varje dag. men när jag vill gå så tar jag med hunden och går, så de har inget med katter att göra.
#12 de gjorde ja ju i inlägg #3….
nej, mena med hur du skulle tänka runt val av klinik?
då jag är osäker på den som ligger närmast men vill heller inte behöva åka tåg med katten..
Att strikt enbart hålla sig till huvudfrågan i en tråd kan ibland få tråkiga konsekvenser. Här kommer ett tankeexempel:
Någon kommer hit och ställer frågan "Jag skall råna banken. Vilket vapen är bäst att hota kassörskan med?". Du tycker alltså att det är fel att svara att personen inte borde råna banken, utan svarar duktigt på frågan och tipsar om vapen?
Min poäng är att man måste se till helheten, inte bara till enskilda detaljer. Svarar man på enskilda detaljer kan det bli jättefel och stjälper katten mer än hjälper.
Men nu är de inte samma sak att råna en bank som att skaffa katt. Och dessutom så är någon så dum att dom skriver ett sånt inlägg skulle jag troligast tipsa om ett vapen jag tycker skulle passa. Jag ber er inte lägga er i mitt liv därför ha ni inget med om jag ska ha katt eller inte, för de bestämmer inte ni. Så fortfarande, ska du/ni inte svara på de jag fråga så ska ni inte skriva!
Allting har sin tid. Det viktigaste är att man tänker efter om man verkligen mogen nog att göra de val man önskar göra. Det gäller både när man skaffar kattunge eller när man sätter barn till världen.
Att folk ha så stora problem! Less på er som inte svara på de jag vill ha svar på nu!
Vi har svarat dig. Och ska man välja kön pga vad det kostar så ska man inte skaffa djur.
#23 du har väl fått svar på din undran sedan kan man inte bestämma att bara vissa får svara om man skriver på ett offentligt forum. Vilken klinik du sedan ska välja vid kastreringen är svårt att ge råd om. Jag skulle magkänslan gå före priset. Har jag hört eller har dåliga erfarenheter av en klinik skulle jag försöka undvika dem. Till er som hackar på ts om man har 3000kr då man betalt räkningar kan man visst ha råd med en katt. Om man är medveten att både djur och småbarn kan bli sjuka och kosta. Jag vet helt ärligt inte hur mycket pengar ni anser att man ska över för att ha råd att skaffa katt, vad har ni för drömjobb?
#24Jag kommer välja den katt jag passar med. Då jag inte bryr mig om könet och är de två jag passar med så kommer de bli kostnadsfrågan som styr mest, men inte helt. Och du ska inte säga att jag inte är lämplig som djurägare och blablabla, de vet du inget om bara för att jag ställde en fråga? Du vet inget förutom de jag skrivit och ibland kan man formulera sig konstigt eller så folk ser det fel. Det är därför jag säger att jag bara vill ha svar på frågan, eftersom jag har haft katt sedan jag va liten, samma med hund. Har inte ens 1månad av mitt liv inte funnits en katt i mitt/vårat hus. Så jag är väl medveten om de mesta som kan hända katter och vad dom kostar. Så jag tycker de är onödigt av dig att sitta och säga att jag inte ska ha katt. Eller de är rent ut sagt löjligt av dig att göra. Då du inte vet hur jag har planerat runt katt och bebis. Bara för att kanske folk du känner inte ha haft ork när dom fått barn betyder de inte att jag inte vet de.
#25 Nej de va ju de om klinik jag ville ha svar, nu fick jag de. Ja, de där om att jag bara ha 3000kr är ju nu innan bebis och katt har kommit. När jag sedan får bebis så kommer jag ju ha mer pengar, dock kommer de mesta gå till just bebis.
#25 Att man får ut 3000 i månaden tolkar jag som att får ut just 3000 i månaden efter skatt. Efter det ska räkningarna betalas. Men visst om sedfan någon annan går in och betalar räkningarna så att man får 3000 i handen så klarar man sig gott.
Jag får 3000kr i månaden för att betala mat, hygien och sånt. Har inga räkningar och även om jag hade haft så hade jag haft 3000kr i månaden att köpa mat och sånt för.
Men så skönt det varit om någon annan betalat ens räkningar.
Så kommer de att bli för mig, men de är inte speciellt skönt.. Man vill kunna betala för sig själv.

Med en hane så kan det bli så att den kanske pinkar revir om den inte kastreras, medans en honan kan mjaua när det är dags för parning. Jag kan tycka att själva kastreringen var lättare med en hankatt än en hona, då det är ett större ingrepp.
När det kommer till kastreringen, känner du ingen i din bekantskapskrets som har kastrerat någon katt. Oftast så kan man via dem få bra rekommendationer. Vilket kan vara lite skönt om man är osäker. Annars så kan det finnas andra veterinärer som kan utföra kastrarioner förutom distriktarna. Vet att vår veterinär till hästarna även kastrerar katter.
Kan även rekommendera att även om det är en inne katt ta en försäkring. de brukar ligga på ca 60:-/mån, men är olyckan framme så är det skönt att ha en. Mina är försäkrade via agria.
Jo, men dom ha kastrera 10mil härifrån då dom ha bil. Men har ju inte de jag så måste åka tåg.. De vill jag inte med katten. Då är de både buss och tåg som gäller och vill inte de efter den varit hos vet..

aha, annars kanske du kan samåka med någon som kanske ska kastrera hund eller katt samtidigt. förstår att du inte vill åka så långt med buss eller tåg.
känner ingen som har skaffa nytt djur eller som måste till veterinär, men de kanske kommer innan de är dags :)

TS: Det största frågetecknet för mig är (efter att ha skummläst alla kommentarer), är om du har tid med en katt när du väl skaffat barn? Alltså inget av detta är illa menat, utan försök verkligen att sätta dig in i situationen riktigt ordentligt och ta en ordentligt funderare.
Lite att tänka på:
• En ensam kattunge kan bli väldigt påfrestande. Jaga och anfalla fötter, klättra i gardinerna, bita på sladdar, m.m., i brist på annat att göra. Detta är ofta som värst när katten kommer upp i "tonåren" kring 8 månaders ålder och det är många som inte längre står ut då. Det handlar oftast om att katten är understimulerad eftersom det är många ungkatter som kräver för mycket. Det är kanon att ha två katter redan från början, som kan sysselsätta varandra när man själv inte orkar.
• Räkna med att spendera ett par timmar om dagen med enbart lek, lek, lek för att kattungen/ungkatten ska vara nöjd. Plus kelande på det. Hur mycket orkar du med efter en hel arbetsdag, ha hållt ordning i hushållet och umgåtts med barnet? Du är ju inte mammaledig för evigt, så fundera på hur det blir när du börjat jobba.
• Överväg gärna att ta två kattungar, pga det jag skrev ovan. Jag vet nog inte någon som tycker att det är enklare att ha en katt, utan alla säger (även jag) att det är enklare med två eftersom de då har varandra och inte måste sysselsättas lika mycket alls.
• Har du eller barnets pappa pälsdjursallergi i släkten?
• Hurdan omställning kommer det bli för katten när bebisen kommer? Alltså tidsmässigt - först får den all er tid, för att sedan plötsligt kanske bli åsidosatt och inte hinnas med - fundera på hur ni ska förhindra att det sker, redan innan det sker.
- Nu har du ju turen att kunna lämna tillbaka kissen till din mamma om det skulle skita sig och det är ju jättebra. Men det är fortfarande viktigt att vara väl förberedd.
Lite ytterligare att tänka på, som (vare sig man vill eller inte) är väldigt viktig info att ha redan innan man skaffat katten. Jag vet att du inte vill ha dessa svar egentligen, men denna info ÄR viktig inför kattköp och därför bör du ändå ta till dig det, hur du än gör sen i slutändan.
• Räkna lite på kostnader. En katt, två katter. Försäkringar, Kattsand, mat, den årliga vaccinationen, kastrering.
• Det är vanligt att katter smiter ut. Det är otroligt lätt hänt, och då hinner hanen göra en hona på smällen inom loppet av några minuter, och en hona hinner bli på smällen på lika kort stund. Jag vet en 7 månader gammal hona som var borta i 2 timmar och hann bli dräktig. Då är det bums till veterinären för kastrering så att man inte sätter fler kattungar till världen där det redan finns 100 000 hemlösa katter (bara i Sverige till och med). Därför är det bra att kastrera tidigt. Likaväl som att man kan ånga sig bittert att man inte kastrerade kissen tidigare, när den börjat revirmarkera och fått in det som en vana så att inte ens kastrering hjälper :/
• Kvalitétsmat köpes gärna i mataffären: Mjau blötmat i burk eller tetra. Det är kalaaasbra mat: Innehåller bara det en katt behöver (kött och hög vattenhalt), inget annat skräp som torrfoder innehåller. Mjau blötmat är helfoder, behöver inte kompletteras med något. Den höga vattenhalten minskar risken för urinsten som är vanligt på torrfoderätande katter, men mest på hanar.
Jag hoppas verkligen att du kan ta till dig det jag skrivit och ta en funderare, det är liksom det som är meningen. Jag säger inte till dig vad du ska göra, utan vad som är mycket värt att tänka igenom noga innan man skaffar katt. Om du efter att ha funderat igenom detta ordentligt och fortfarande tycker att det känns helt rätt att skaffa katt nu så är det ju noga genomtänkt och kommer förhoppningsvis gå jättebra :) Men det vore ju värre om det var tvärt om, att du inte tog emot dig av tänkvärda råd och sen om några månader inser att det är pest och pina att ha katt :/
Lycka till!
Men du ser, de är en helt annan femma hur du skriver de jämnfört med alla andra. Du ger tips och säger inte att jag inte borde ha katt, blabla. De finns olika sätt att skriva samma sak på. Dom innan dig har bara i stort sett klagat, så som jag känner/ser på de. Men du ger råd och de är bra mycket bättre än att ställa massa frågor och ge klagomål på svaren dom får. Kommer faktiskt att kopiera och spara detta, för jag tycker det kan vara bra att ha så man kan läsa och tänka på de :)
Och jag har tänkt länge på detta med katt och ser att jag kommer ha tiden, men om de skulle bli alldeles för jobbigt så finns de två alternativ, även om jag inte gillar något så jätte mycket. De är att katten flyttar hem till mamma igen eller att jag skaffar en till katt, de är inte ens säkert att syskon alla syskon är borta vid den tid jag känner att jag inte har tid. Jag vet med andra ord att jag kommer att orka med :)
#21 Jag har inte skrivit något om att du inte borde skaffa katt eller något i den stilen. Min poäng med #20 var just den jag skrev, att det sällan blir bra att bara strikt svara på huvudfrågan och ignorera allt annat. Man måste se till helheten för att det skall bli bra.
Men eftersom folk här innan bl a skrev att du inte borde skaffa katt så kanske mitt inlägg tolkades åt det hållet också. Jag beklagar detta och jag borde kanske ha förtydligat i mitt inlägg att jag inte avsåg att komma med några synpunkter i det aktuella fallet.
Och nej, bankrån är inte samma sak som att skaffa katt. Men det finns något som heter jämförelser och sådant använder man ibland för att lättare förklara saker. Du har säkert hört lärare i skolan komma med jämförelser också för att förklara svårare saker i undervisningen.
Jag använde jämförelsen enbart för att påvisa att man måste se till helheten och inte bara helt strikt svara på en viss specifik fråga.
Jag hade som sagt inga bakomliggande antydningar åt något håll. Men jag kan gärna svara på dina frågor så gott jag kan:
* Kastrering av hane kostar runt femhundralappen i snitt, kastrering av hona ca dubbelt så dyrt. En hankastrering är inget större ingrepp, medan vid honor öppnar man ju upp buken.
* Hona eller hane spelar egentligen ingen större roll vad gäller temperament. Jag har hört att hankatter kan vara något keligare än honor, men jag vet inte om det stämmer. Vad gäller fertilitet så brukar hanar strila/kissa utanför i större omfattning än honor, medan honor är lite mer högljudda av sig.
* Hur du skall göra med valet av veterinär kan bara du själv svara på. Den som ligger närmast och där det en gång blivit fel eller den som ligger längre bort. Det beror på hur stort fel det blev förut, hur graverande det är. Och om felet berodde på okunskap eller på otur. Om felet inte var så jättegraverande hade jag kanske gett dem en chans till. En hankastrering är ju inte något större ingrepp.
De va en hankastrering som gick fel, dock på hund.. Fick sy fast en jätte tampong på honom med endast bedövning. Men va liten kanske va hemskare än vad de egentligen var. Och som sagt, dom har dessutom bytt ägare :) Tack för förklaringen (och jag va väl inte så vidare mogen som drog alla över en kam heller).
Kastrering på hanhund är ett större ingrepp än på hankatt. På en katt behöver dom(i princip) bara snitta pungen och skära bort kulorna, inga stygn.
Om jag var du skulle jag ta den närmaste kliniken. Alla gör fel någon gång men jag tror inte att det är mycket som kan gå fel när man kastrerar en hankatt just för att det är så enkelt ingrepp.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Du har ju inte ens råd att ha barn (jag har 3000 i månaden "men jag får mer när jag har barn"). Eh ja - bidragspengar som vi betalar dig =). Du har ju knappast någon högre utbildning om du är arton år, så när du inte längre är mammaledig så är det dags att börja plugga och då trillar inte slantarna in direkt. Spendera för guds skull alla dina pengar på att ge barnet en ordentlig uppväxt och skippa helt och hållet tanken på att köpa katt.
Katt kan du köpa när du - eller barnets far - har en stabil inkomst. Som inte är i bidragsform. Tack och hej.
#40 Jag hade inte kunnat säga bättre själv…
Att satsa på SOC och barnbidrag är ju knappast en framtidsinvestering…
Skaffa inte fler djur innan du har en vettig utbildning och ett jobb.
Barn och djur är ju inte direkt billiga i drift, även om du får 1050 i barnbidrag så lär du ju inte gå plus på det. Blöjor, barnmat och kläder plus ett inköp av barnvagn kommer tära på din ekonomi och en katt på det kommer inte göra saken bättre kan jag lova.
Vänta med katten tills du har fått ordning på ditt liv. Både du och katten kommer må dåligt annars. Hona eller hane spelar ingen roll. Det kanske skiljer 400 mellan hona och hane vid kastrering annars äter de väl ungefär lika mycket.