Kanske ny kattunge
Har nu i en veckas tid gosat med fyra underbara huskattungar och är fruktansvärt sugen på att ta hem en av dem när hon är tillräckligt gammal. Nu var det länge sedan jag hade kattunge (har tre vuxna hemma) och funderar på vad jag ska tänka på. Kattungen behöver vaccineras första gången och avmaskas innan hon flyttar (har ätit möss som mamma katt tagit in). Hon kommer resa ca 40 mil i bil och troligen inte med mig utan med en vän till oss. Hon ska introduceras till de andra katterna som är 7,8 och 8 år gamla. Lilla kattfröken ska bli innekatt med tillgång till innätad uteplats hos mig.
Ska det dröja lite mellan vaccinationen och resan hit?
Behöver hon avmaskas med något starkare än Banminth innan hon flyttar hit?
Som sagt länge sedan jag introducerade en ny katt men hitentills har det gått bra att de träffats direkt och fått vara tillsammans från början men har ni några bra saker jag behöver tänka på?
En av mina andra katter behöver en ny vaccination innan. Ska jag låta det gå någon vecka emellan innan jag tar hem nykomlingen?
Det blir knepigt att ge kattungen egen mat. Funderar på att ha de vuxnas torrfoder (Pro plan delicate) framme och ge den lite extra kattungefoder då och då samt blötfoder som alla får då och då. Tankar om det?
De vill troligtvis inte ha något betalt för kattungen men jag tänker i alla fall betala lite som ska gå som ett bidrag till kastrering av mamma katt. Något jag tjatat intensivt om. Hmm de tycker nog jag är ganska tjatig i det fallet.
Nu är det inte helt klart att jag ska ta lilla kattfröken för jag måste tänka igenom det noga men det lutar åt det hållet. Både min särbo och mina föräldrar tycker jag är galen men sonen tycker att en katt till gör ingen skillnad. Jag har tidigare haft både fyra och fem katter så det är inget nytt men det är ju ett åtagande för en lång tid att skaffa en ny katt. Jag skulle gärna skaffa en raskatt till men den ekonomin lär jag inte få på många år än så det är inte att tänka på tyvärr. Denna lilla huskatt är blåtigre med vita "sockor" och rent ljuvligt docksöt :-)
För detr första tycker jag 40 mil är för långt för en så liten. För det andra så räcker inte Banminth för den tar bara spolmask. Har den lille ätit råtta så har den garnaterat bandmask också, så ge Milbemax. Kattungen ska vara dubbelvaccinerad innan den flyttar annars är den inte fullskyddad. Två sprutor med 3-4 veckors mellanrum. Vaccination av dina egna ska göras en gång om året mot kattsnuva så har inte alla fått det så är det dags och det tar ca: 3 veckor innan den ger skydd.
Den lille ska ha samma foder som den är van vid för att efter några veckor mycket långsamt fasas in på det foder du vill ge. Pro Plan innehåller massor med spannmål så det är inget höjdarfoder. Blötmat är kanonmat för katter så varför inte enbart ge det?
En sak till är att den lille kommer inte ha mycket till utbyte av dina gammelkatter då dennes liv går ut på att busa. Den lille blir frustrerad och de gamla irriterade på den lille.
Det är många som reser Sverige och ibland Europa runt för att köpa katt, så jag tror inte resan blir några större problem. Troligen kommer katten sova större delen av resan. Själv reste jag 30 mil när jag skaffade min katt.
Avmaskningar vet jag inte så mycket om, men jag håller med #1 om att lillkatten bör ha fått 2 vaccinationer innan du hämtar hem den, samt att det nog är bäst att låta det gå gå en vecka mellan katterna hemma fått sina vaccinationer och lillkatten kommer hem. För säkerhets skull.
Tror inte alls det behöver bli så illa som #1 förutspår vad gäller de andra katterna. Kan lika gärna bli så att katterna du har hemma nu blir som kattungar på nytt och "smittas" av kattungens lek och upptåg.
Jag tycker att du, TS, verkar vara väl förberedd. Berätta gärna här hur det gick sen, om du tog katten och hur det gick. 
En annan ide´om du egentligen skulle vilja ha en raskatt är att bli fodervärd åt just en raskatt.Då brukar man inte behöva betala för själva katten men mat,sand mm.Beror ju på hur man kommer överens.

Tack för lite tips och tankar 
Då ska jag säga åt dem att avmaska lillkissen med familj med Milbemax istället och försöka se till att få henne dubbelvaccinerad innan hon kommer. Inte helt säkert att det är genomförbart då det oftast tar lite tid innan sånt blir gjort hos dem
. Mina katter är vaccinerade utom Pontus som behöver en påfyllnadsspruta i år. Han smet undan och var omöjlig att få tag i när jag vaccinerade de andra två…knasbollen.
Jag tror lillkissen klarar resan hit. Hon lär vara ganska härdad vid det mesta då hon, syskonen och mammakatt är uppväxta med hund och ett antal barn ifrån 10 års åldern och uppåt som håller på med dem hela tiden. De går redan ut på deras tomt varje dag så jag hoppas lillkissen håller sig nära huset och inte smiter iväg. Ja jag har diskuterat allt vad det gäller katter med dem men vi har olika syn på hur man håller katt och jag är glad om jag lyckas genomföra kastrering av mamman först och främst.
Lillkisse äter nu mjau torrfoder (bättre än Coops eget torrfoder som de gav innan jag var där) så hon får sakta vänja sig över på det foder jag har nu. Jag har utökat delen blötmat för mina egna katter eftersom jag tycker de börjar bli lite väl knubbiga men av rent praktiska skäl (och även för en av katternas välmående) får de torrfoder. Pro Plan är mycket uppskattat av mina katter och de vägrar äta Porta 21 som jag även provat. Hills har gått bra men RC vägrar de äta numera. Eukanuba uppskattas inte heller och Iams vägras totalt. Så jag håller mig nog till Pro plan. De har fått foder för kastrerade katter ett tag men alla katterna har gått upp i vikt av det så de ska få övergå helt till PP Delicate eller deras originalfoder. Jag är mest fundersam på hur jag ska lyckas fasa över lillkissen på fodret mina har ifrån Mjau torrfoder så en av mina andra kissar är hysteriskt förtjust i Mjau och äter tills han nästan spricker om det finns i närheten.
Fodervärd har jag varit två gånger tidigare och känner att det inte är något jag tar på mig just nu igen. Krävs att man har tid för utställningar, kattungar osv. Första gången jag var fodervärd gick allt bra men tyvärr var det ingen bra parning som gjordes och katten borde egentligen aldrig fått ungar (om jag vetat det jag vet idag). Andra gången blev det ingen parning då en annan av mina katter blev sjuk och katten inte riktigt utvecklades som vi hoppades på. Men den lilla kattfröken bor hos mig nu och är den underbaraste lilla (nåja lite lätt knubbig) europédam man kan tänka sig.

Någon som vet ett bra ställe i Kalmar, Mönsterås, Oskarshamns-trakten som säljer bra och billiga kattransporter som lillkisse skulle kunna åka hit till mig i? Har ett helt gäng transporter här hemma men det hjälper ju inte när lillkisse är där nere.
Det är den lilla randiga damen som jag funderar på