Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4819 ggr
katterna
2

Katterna ska bli stugs bo :)

Igår var en lycklig dag, då vi köpte sommar stuga på 40 kvm nära vår lägenhet! Mina föräldrar har också stuga där och tyckte vi skulle slå till på denna stugan, då dem tittat på den. Nästa lördag ska vi skriva kontrakt och få se vår stuga på riktigt och få tillgång till den :). Det är sommarstuga man kan bo i ett halvår. Och vi tänkte fixa till där nästa helg och göra det katt säkert och sen flytta in med våra tre katter! Där är ett litet inglasat ute rum som jag tänkte får bli som katternas balkong här hemma. 2 av mina katter är vana att gå ut i koppel, varav min ena är lite osäker när hon är ute och min andra är jätte själv säker. Nu måste jag lära min tredje katt att tycka om naturen i vår trädgård. Dem kommer enbart få vara i vår trädgård med sele och koppel och på kvällarna ut på promenad så dem blir av med lite energi. Så dem kommer inte få släppas lösa ute. En sak jag funderat på är att ha dem i längre lina i trädgården när vi är ute och har full koll på dem. Fixa skugg platser, ha klösträd ute i trädgården på dagen när dem är ute. Funderar också om jag ska ge upp mina tankar på att ha dem i lina och på något sätt inhägna en bit av trädgården mot huset så dem kan ha mer frihet. Någon som har idéer på inhägnanden ? Någon mer som har erfarenhet att ha sina katter i stugor under sommaren? Någon som kan ge tips på katt selar dem absolut inte kan komma ur på? Jag hoppas våra katter kommer njuta av sommaren lika mycket som vi i vår stuga :).

Hawknestgrove
1

Om man ska vara riktigt noga, så får man tyvärr inte ha katter i löplina. MEn har man dem under uppsikt, så vet jag många katter, som  trivs utmärkt med denna lösning. Sjlvklart under uppsikt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

katterna
0

Får man inte ha löplina om man har det kopplat ihop på ett riktigt kattkoppel som är kopplat ihop på kattsele? Förstår om man inte får ha det kopplat i katthalsband, då dem säkert kan bli strypta.

LindaKarlstrom
2

Nu kommer jag inte ordagrant ihåg vad som står i lagtexten, men summan av det hela är att ska man ha en katt i koppel ska man hålla i koppeländen, det är inte tillåtet att fästa den i något. :)

katterna
3

Hmm okej! Då får vi försöka inhägna lite av trädgården så det hänger ihop med stugan så dem kan springa ut och in som dem vill. Funderar på om man kan sätta trä eller plast stolpar fast ner i gräset och dra höns nät runt hela det Och spänna fast nätet i stolparna och på stugan och göra någon grind så vi kommer in och ut :). Någon som har några andra idéer om tillfällig inhägnad som kan sättas upp och tas ner för varje säsong?

katterna
5

Är det någon annan här som har erfarenhet att bo på en sån liten yta med 3 katter under en period? Vi har nu pratat igenom och ska fixa det med inhägna en bit av trädgården :). Så kan vi ha öppet hur mycket vi vill och katterna springa ut och in som dem vill. Vi ska försöka göra det så katt trevligt som möjligt :). Jag hoppas på att dem kommer trivas :).

Brajg
0

Bra nät att använda är rådjursnät och finns bla på granngården…

EddaM
0

Googla på kattgårdar det finns många som har byggt och lagt ut på nätet.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

Ja, min kattgård är 3*4*3 meter. OCh hela volymen används. Jag har fyra katter och det  räcker fullt för deras behov. Tänk bara på att du måste ha tak av nät också. Min kattgård har utgång från köksfönstret, så nu när det är varmare, så brukar jag öppna vid 7 tiden på morgonen, så får de gå ut och in som det behagar. Sen har jag även en dörr där jag kan gå in utifrån.

katterna
0

Tack för alla tips :). Har fått en ide att köpa lim trä pelare på byggmax som är 5 meter höga och sätta fast i gräset och mellan alla pelare ha kompost galler som sitter fast på pelarna och ha 2-3 kompost galler på höjden. Jag hoppas det kommer gå :).

katterna
1

Så det blir stolpe, kompostgaller, stolpe! Så kommer kompost gallret sitta säkert fast ! Åh vad jag längtar att börja med detta projekt :). Någon som har tips på hur man får stolparna att stå stadigt? Eller det går att få ner dem en bit under marken och få dem att stå stadigt?

Hawknestgrove
0

det blir en dyr lösning och du måste ändå ha tak över, för de klättrar upp..Dessutom, så är du inte säker nertill.

Skulle tipsa dig om  att i stället satsa på att köpa tryckinpregneat virke för mark att göra en ram  på marken. Eller om du har möjlighet telefonstolpar.

Sen bygger du med tryckimpregnerat för ovan jord dimension  9,5*4,5 cm. Som stödreglar kan du använda 9,5*2,25. Jag skulle förorda mjukt nät, ta kontakt med Alexej här inne, de säljer ypperligt UV och väderbeständigt nät till suveränt pris.

Vill du ha lite vägledning, så kolla på min hemsida hur vi gjorde.

http://gunillas.hideaway.dinstudio.se/gallery3_14.html

Hawknestgrove
0

virket och skruv och beslag kostade för mig 1200 kr telefonstolparna var gratis, och så betalde jag Ari 1000 kr, nätet ca 1000 kr.

katterna
0

Stubbarna kostar nästan 900 för 19 stycken och sen alla kompost galler är inte så dyra! Jag vill inte göra det för avancerat. För det ska plockas ner varje säsong och gör jag det enkelt så behöver jag inget bygglov från föreningen. Mina katter har aldrig klättrat på kompost galler. Har det hemma för alla fönster och har balkongen inhägnad på kompost galler och dem har aldrig klättrat. Och är det nästan 5 meter högt så tror jag dem inte orkar klättra så högt! Men såg på någons inhägnad att dem satt en liten bit plast tak inåt så katterna inte kan klättra över och dem behövde inte då ha tak över hela utan bara liten bit inåt. Kompost gallret hade jag tänkt göra en liten slinga i gräsmattan och sätta fast kompost gallret i gräsmattan.

Hawknestgrove
0

ja kompostgaller kostar ca 100-125 kr för 4 stycken. och de är väl 90*70.

Här har du att jämföra priser på… Du kan hitta billigare, men Rustas är för glest enligt mitt tycke. och jag förstår, ditt resonemang i och med att du vill kunna plocka ner det, men limträbalkar är inte avsedda att användas ute i regn och rusk. Så satsa på tryckat virke  i så fall. dessutom billigare.

katterna
0

Jag har nu hittat plast stolpe på 150 cm på granngården med stålspets att sätta i gräset. Det blir smidigast med det och då behöver vi inte gräva i gräset! Och vi får bygga något provisoriskt tak då.

katterna
2

Känns skönt i min hjärna att det börjar lösa sig med inhägnaden. Blir 2 kompost galler på höjden . Tack för alla idéer :). Får fota det nästa helg när det blivit uppsatt :)

Hawknestgrove
0

Du måste ha tak av nät över det i så fall. Här har jag en garderob inne, som är 1,90 hög. Min gamle 13åring till och med hoppar glatt upp på den från golvet. den enda som inte grejar det är lilla tjocka Esther.

MEn som tak så kan du använda granngårdens rådjursnät, mjukt. det funkar fintSkrattande

katterna
0

Vi kan inte ha tak över det helt och hållet! Inhägnaden ska gå från ytterdörren utåt en bit , på sidan och inåt till stugans slut. Så har vi tak över hela kan vi inte gå där själva eller öppna ytterdörren. Men vi ska ha tak inåt en bit.

katterna
0

Och det kommer bli 180 cm högt med kompost gallerna. Har mätt precis.vi ställer gallerna på längden. Och sen blir det lite högre med hur vi tänkt med taket :).

katterna
6

Hejsan! Ville bara uppdatera hur det har gått! Inhägnaden blev jätte bra :). Katterna älskar att va ute i inhägnaden. Dem är nästan mer ute än inne! Dem springer ut och in som dem själva vill när vi är hemma. Hade dem själva fått bestämma så hade dem varit ute på nätterna också. Dem har anpassat sig bra till Stug livet :). Dem var väldigt stressade första kvällen men till min lycka både åt, drack och gick dem på kattlådorna! Så allt har gått över förväntan bra :). Lägger upp bilder på inhägnaden när jag tagit hit min data till stugan.

eskilpeskil
0

tass

katterna
1

Jag har inte hunnit ta hit datan än! Men gör det nog i nästa vecka :). Katterna trivs så himla bra här :). Vi har gjort inhägnaden ännu större nu och dem totalt älskar det :). Dem håller koll på fåglarna som flyger runt här och som gärna sätter sig lite då och då på inhägnaden, dem jagar och busar med varandra och vi busar med dem, slappar, jagar insekter, äter gräs mm. dem är mest bara inne och sover, äter och går på lådorna och kelar och så kelar vi där ute :). Dem har varje dag sina halsband på sig som tas på, på morgonen och tas av på kvällen när vi stänger dörrarna och dem accepterar det bra att ha dem på sig :). Känns helt underbart att kunna ge våra katter utevistelse utan koppel men ändå i trygghet i deras inhägnad. Det är helt annorlunda jämfört med att gå ut i koppel. Min ena katt som var lite osäker när vi gick ut i koppel är helt själv säker i inhägnaden och min tredje katt som inte gått ut i koppel älskar ute livet och är också helt självsäker och min andra katt som alltid älskat ute livet och alltid varit själv säker ute i koppel är också helt själv säker här :). Det är så kul att se att dem är helt nöjda med inhägnaden och lyckligtvis har ingen av dem jamat för att dem vill ut därifrån och uppleva resten av trädgården :).

katterna
0

Själva stugan är jätte bra planerad också. Det är fyra rum allt som allt. Så det är helt perfekt :). Så katterna har att gå runt och hålla koll på deras revir och inte bara ett och samma stort rum som sitt revir :). Och vi har tagit hit fyra av deras fem klätterställningar och klösträd, tre kattsängar, ett av deras favorit ställe är att ligga högst upp i garderoben och i bäddsoffan :). I trädgården har dem ställen att gömma sig, vara i skuggan och att sova på och gräsmatta att springa på, ligga, rulla runt mm.

MouIIyo
0

Bodde med sambo och visserligen bara en katt på 40kvm. Aldrig igen då denna ettåriga katt använde allt som spring och hopp yta.

katterna
0

Ja hade dem bara haft stugan att vistas i så hade dem nog fått lite spel till sist. Men nu har dem en stor inhägnad att vara på också och stugan är bra planerad med flera rum för dem att gå i. Och dem får vara ute länge, till halv elva - elva på kvällarna och vi busar med dem 1-2 ggr om dagen ute i inhägnaden så dem springer av sig också. Så dem är trötta på kvällen/ natten. När det regnar så busar vi inne i stugan istället med laser och dem har sina leksaker och dem springer ut när det är uppehåll! Det gäller att göra det så kattvänligt som möjligt med mycket alternativ på liten yta. Så dem inte blir alltför uttråkade :).

MouIIyo
0

Vad roligt att ha katter som gillar laser! Min katt tittar bara på min hand när jag försöker med lasern.

Det är ju jätte bra att dom får så mycket tid till bus och allt.
Vi kände dock att vår katt (Som alltid varit innekatt) behövde mer plats. Så vi flyttade till 70 kvm. Där hon då har två klätterställningar, och mycket plats för bus.
Men det kanske är beroende på individ också?
När vi fick vår katt så hade hon väldigt destruktivt beteende. Tog sönder många saker säkert pga att hon kände sig ensam, nytt hem osv.

Efter att vi flyttade så slutade det helt. (Hon tuggar inte ens sönder posten längre)

Denna vecka så bor vi hos mina föräldrar och är husvakt. Kan inte ens minnas hur många vaser som ja fått plocka undan då vår katt har en tendens att gosa med dom tills dom ramlar.

katterna
0

I vanliga fall bor vi i lägenhet, en trea på 70 kvm med stor innätad balkong och med mycket katt inrett. Och den flyttar vi hem till i höst. Får katter den aktivering och stimulans den behöver och mycket alternativ så tror jag dem kan anpassa sig bra till små ytor som stora ytor. Vi visste inte alls hur det skulle gå att flytta hit till stugan över sommaren. Det är mindre än hemma. Men med bra inredning för katterna och utevistelse så trivs dem super bra. Och ett plus är att dem har varandra också att busa med också och allt annat dem gör tillsammans :). Och plus att vi ger dem bus tid precis som hemma i lägenheten och mycket gos och kärlek :).

MouIIyo
0

Det är en super bra fördel om katterna kan få komma ut! Jag har funderat på att näta in våran balkong. Men min katt tycker inte om balkongen eftersom det är så mycket bilar utanför. Så då får hon vara inne istället. Vi är själva inte heller ute på balkongen.

Så länge dom har stimulans så är de inga problem.

katterna
0

Vad synd er balkong är ute mot bilarna! Tror inte våra hade gillat det iheller. Vår balkong är ut mot vår innergård med lekplats och mycket natur och med mycket fåglar . Så dem trivs jätte bra där ute.

MouIIyo
0

Vi har en innegård på andra sidan. Men sällan man är där ute också hhee.

Vår katt får passa på att vara ute lite nu när vi är hos mina föräldrar.

katterna
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite bilder på katterna från stugan :)

katterna
0

en till :)

katterna
0

min fina flisan :)

katterna
0

Min fina tösen :)

katterna
0

min fina grollis :)

katterna
0

Livet är en fest :)

katterna
0

fåglarna kommer gladeligen och hälsar på :)

katterna
0

alla tre :)

katterna
0

fina flisan :)

katterna
0

Flisan och Tösen :)

katterna
0

Tösen och Grollis :)

katterna
1

Här sover alla tillsammans i den obäddade bäddsoffan :)

katterna
2

Igår byggde jag ut kattinhägnaden ännu mer så det går längs den ena Stug längan helt och hållet också, istället för halva! Och det uppskattades mycket :).

katterna
1

Åh det verkar äntligen som att min överviktiga grollis har börjat gå ner lite i vikt :). När hon går och man tittar ner på henne så syns det att hon fått liten midja och det sjunker in där midjan är :). Så det är alltid en bra början! Hennes Stug liv gör henne nog mycket gott :). Ska bli spännande och se vad vågen säger den 23e när vi ska dit för den årliga vaccinationen! Hon vägdes där för lite mer än ett halv år sen. Så ska bli spännande och se om den står på mindre denna gången :).

cosmonita
1

Vad mysigt det ser ut att ha det Glad

katterna
0

En till positiv sak jag märkt är hur lena och underbara pälsar dem fått här :). Innan spraya jag lite med sån päls spray i deras pälsar som gör dem väldigt lena och fina. Men det behövs inte längre! Helt underbart :)

katterna
0

#45 Ja dem trivs och har det hur mysigt som helst här :). Är så glad för dem att vi kunde göra det möjligt för dem att vara lite utekatter, fast i en stor inhägnad kattgård, både tryggt för dem och för oss :). ut och in springer dem hela dagarna och kvällarna :). rekommenderar verkligen alla som kan att inhägna kattgård till sina katter :).