Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 6289 ggr
Internettan
2012-07-05 19:26

Kastrera honkatt med ungar

Jag har läst här på forumet flera gånger att man kan kastrera en katthona med ungar redan kort tid efter förlossningen. Och att det inte är någon fara med att ungarna diar.

Jag kastrerade min hona igår och hon kom hem med krage runt huvudet och med stränga order att inga ungar fick komma åt att dia. Ungarna är drygt 11 veckor så de är i princip avvanda förutom lite mys-sugande då och då. Det är förstås lite bökigt att hålla dem separerade - för att inte tala om jobbigheten med kragen för honan. Stackars henne. Inte kan man förklara för henne heller varför hon ska ha den på sig. Det borde finnas något modernare som hindrar slickande på såret (och håller undan t ex kattungar) men där katten ändå kan klia sig och tvätta sig på andra ställen. Hon kan ju inte ens slicka sig där bak eller tvätta huvudet eller någonting. Plus att vi måste stänga in henne i ett rum och bara låta henne komma ut och/eller tvätta sig när vi passar. Men hon har ändå vant sig rätt bra och gillar läget. Fantastiskt vad de är tåliga ändå och accepterar våra mänskliga påhitt.

Min fråga är hur det kan råda så olika råd när det gäller kastrering av honor med kattungar. Varför får inte alla katter plastkrage och varför menar en del att man kan låta kattungar dia en nyopererad mamma medan mitt kattsjukhus har helt andra förhållningsregler?

Förresten - jag googlade lite och hittade en sida om hur man kan göra en egen "tröja" åt sin katt - något jag funderade lite själv på men inte kom vidare i tanken. Har någon prövat något sånt och tyckt att det fungerat? Det vore ju toppen för vår Katja att få slippa krage och att bli instängd i över en vecka.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
cosmonita
2012-07-05 20:46
#1

Alla katter behöver inte krage utan det beror på hur katten beter sig. Jag kastrerade min hona för drygt en vecka sen och hon hade varken krage eller tröja/kroppsstrumpa på sig just för att hon inte brydde sig om såret. Klart att hon "kollade in" sin mage när vi kom hem men sen lät hon den vara.

Vad gör din katt när du tar av kragen?

Internettan
2012-07-05 21:20
#2

#1:

Hon bryr sig inte om såret ett dugg och verkar inte ha ont eller så. (Får smärtstillande på morgonen enligt veterinärens ordination.) Men hon tvättar sig ju och jag fick uppfattningen att hon inte fick slicka på såret ens när hon skulle tvätta sig. Så när jag tar av kragen passar jag henne och skyddar såret när hon närmar sig med tungan.

Jag har förresten ordnat en "tröja" nu. Det fungerar jättebra.Även om hon inte kan tvätta sig på stora delar av kroppen så kan hon ändå tvätta sig i ansiktet, på benen och "underkroppen". Och hon slipper krocka med tratten så fort hon ska gå mellan saker. Hon har nyss busat med sina ungar som bara den. Man kan inte tro att hon opererades igår. Vi ska dock ta på kragen på natten ifall det skulle bli tätt där under tröjan. Ändå skönt att kunna ta på den stundvis och låta henne gå vart hon vill utan att behöva passa henne hela tiden.

Menar du att det är okej att de tvättar sig på såret? Veterinären sa att "det brukar läka bra om ingen slickar på såret" och sa att kragen skulle vara på tills såret läkt tillräckligt, 7-10 dagar.

"Every point of view is a view from a point."

Jourhemmet
2012-07-05 21:59
#3

Jag har aldrig krage på mina jourkatter och det går utmärkt. Jag hade precis en kattmamma som blev kastrerad då hennes ungar var ca: 8 veckor. Efter en dag så tillät hon att dom fick snutta på henne igen och det var inga problem.

Internettan
2012-07-05 22:43
#4

Då kanske vi inte behöver ha kragen/tröjan så många dagar trots allt? Vi får pröva oss fram.

Tack för svaren!

"Every point of view is a view from a point."

cosmonita
2012-07-06 00:32
#5

#2 Jag tror personligen inte att det är hela värden med ett par slick om såret är torrt och fint. Men katten ska heller inte visa för stort intresse för att tvätta sig noga just där.

UlrikaD
2012-07-06 00:45
#6

Jag har aldrig haft krage på någon av mina honor heller. Men man bör ju ändå hålla koll i början så man inte har någon som är överdrivet intresserad av sitt sår. Men det brukar oftast gå hur bra som helst:)

Annons:
Jourhemmet
2012-07-06 10:24
#7

Att katterna slickar på såret gör ingenting för de får inte infektion av sin egen saliv. Det är när det börjar bli ett överdrivet slickande som man får överväga krage. Stenkoll i början som Ulrika skriver för att se hur intresserad katten är av såret.

pv60
2012-07-06 11:21
#8

Ingen av våra tre katter har "behövt" ha tratten på. Hunden däremot slickade våldsamt och fick ha sin tratt på en vecka.Tungan ute

[Emma--]
2012-07-06 12:02
#9

En av mina fick inte krage i början, och tvättade en del och det blev infektion.

Scorpio97
2012-07-06 15:47
#10

Min katthona hade krage i en vecka när hon kastrerades. Så fort vi tog av den så tvättade hon nästan hysteriskt på magen, och slutade inte förrän man tog på den igen. Korta stunder fick hon vara utan den, men då bara när hon satt i mitt knä och jag kunde hålla runt magen på henne så hon inte kom åt såret (då slickade hon på mig istället). Efter en stund gav hon upp och tvättade resten av kroppen istället, men om man inte passade henne hela tiden så slickade hon på magen igen (och då var det inte tvätta-slicka, utan riktigt våldsamt).


//Jessie

Silvestris
2012-07-06 16:33
#11

Honkatter som förlöses med kejsarsnitt får ju ge di så det verkar konstigt om en kastrerad hona (det handlar i princip om samma typ av ingrepp) inte får ge di.

Ett bra alternativ som har konkurrerat ut trattkragar här hemma är Pro-Collar, en uppblåsbar krage som inte stör kattens synfält och som inte tar i golvet eller väggar. Den hindrar bara katten från att slicka på sig. Hur bra som helst.

Internettan
2012-07-06 23:49
#12

Oj, vad många svar. Känns verkligen bra med ett forum där man får svar på sina frågor så snabbt. :)

#5-10:

Jag förstår nu att det verkligen är olika hur katterna beter sig med sitt sår. Vi har ju inte låtit vår katt vara utan krage/tröja någon längre stund och det känns tryggast med den på än så länge. Blir lite rädd att hon ändå ska "upptäcka såret" när vi inte ser det. Tröjan fungerar jättebra och det känns som en "kanon-uppfinning".

#11:

Ja, det låter ju lite konstigt. Sår som sår. Men kanske att man får ta den risk det innebär att låta ungarna dia när det gäller kejsarsnitt eftersom man inte har något bra alternativ? När det gäller kastrering tycker man kanske att det inte är värt risken utan att man hellre ska vänta med kastrering tills ungarna är helt avvanda?

Pro-Collar låter intressant, verkar klart bättre än tratten. Trattmojängen känns nästan som djurplågeri faktiskt även om den har ett gott syfte. Ska kolla in detta tills tjejkattungen ska kastreras så småningom. De tre andra ungarna är hanar så där hoppas vi att det blir lite lättare. Plus att de inte är mammor då, med ungar som ska hållas borta. :)

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: