Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1791 ggr
jbe
0

Kattförsäkring - vilket bolag?

Det känns som en djungel! Många bolag och sen ska man välja allt det där med försäkringsbelopp, fast och rörlig del, antal dagar då man inte behöver betala ny självrisk, livbelopp, med mera med mera.

En del bolag lockar med kattungerabatt på 30%, andra ligger lägre i pris, ytterligare någon har högt fast självrisk, men ingen rörlig del.

Hur ska man välja? Vad är bäst? Vad föredrar just du och varför? Om du har en kattförsäkring, är du nöjd med hur försäkringsbolaget hanterar ärenden eller är det struligt? Skulle du rekommendera ditt bolag till andra?

Fridaybrew
0

Håll koll på om de undantar cellgifter , forl och andra saker som du kanske tycker är viktigt.

/Fridaybrew

jbe
0

#1 OK. Är du nöjd med ditt bolag då?

Fridaybrew
0

Jodå men valde att utelämna vad jag har iom att alla har olika bolag och de har ju de bolagen för de är nöjda så man får egentligen inte ut något av det =)

Googla runt är tipset sök på bolaget +katt +dåligt så får man se svagheterna hos respektive bolag typ. Söksträngen är bara ett förslag finns säkert bättre formulerade söksträngar =)

Man behöver hitta något själv tycker jag när man läst på så man vet vad man skriver på.

Lycka till i klausuldjungeln

/Fridaybrew

jbe
0

#3 Min TS var menad som något slags enkät/intervju med verkliga människor och användare av kattförsäkringar. Vill du inte tillföra något svar på mina frågor så behöver du ju inte svara alls Cool

Googlat har jag redan gjort, men tack ändå för ditt tips Tungan ute

[sakring]
2

Jag har Agria och har haft sedan 2000. De har tagit bort sänkningen i försäkringen för katter äldre än 7 år men å andra sidan får man betala lite mer vilket jag personligen gärna gör.

Jag har försäkringstak på 50.000 SEK och en fast självrisk på 1.400 kr samt 15%.Det finns ett tak på 25.000 SEK och högre självrisk men det är max vad man får ut under 1 år och det kan gå snabbt vill jag lova.

En av mina katter var inlagd mindre än vecka under midsommarhelgen och det togs prover och sammanlagt gick det på drygt 18.000. Sedan har jag räkningar från andra veterinärer som jag inte fått ännu som jag ska ha ut ersättning för.

Agria har en självriskperiod på 125 dagar vilket betyder att du betalar bara en självrisk under denna period oavsett varför katten behöver vård.

Försäkringen täcker inte FORL men de försäkringar som gör det ger inga större summor.

jbe
0

#5 Tack för ditt utförliga svar Glad Det är precis sådana svar jag ville ha :)

Det är min första katt och jag är nybörjare, så du kanske tycker det är en dum fråga, men jag ställer den ändå.

Blir katter inlagda ofta? Eller är det bara vissa individer som behöver vård ofta medans andra klarar sig på typ planerade vaccinationsbesök och kanske något eller några akutbesök under sin livstid om olycka inträffar? (Jämför här med den mänskliga vården)

(Och nej, jag tänker inte snåla på försäkringen ifall någon skulle få för sig det!)

[sakring]
0

#6 Ja dte är en bra fråga. Har du en raskatt kan du kolla upp föräldrarna och annat både på stamtavlan och pawpeds. Har du som jag två huskatter där du inte ens vet vem som är mamman är det lite svårare.

Den jag hade inlagd nyligen var en huskatt som tidgare varit helt frisk och som är 4 år. Hon ville inte ät och dricka och bara morrade. Den andra huskatten är  12 år och helt frisk förutom ett milt angrepp av FORL som vi kollar varje år.

Av britterna som numera är 3 till antalet är två av dem friska medan en har haft problem med att tårkörteln ramlade ut ur ögat och vi fick åka ned till Helsingborgs djursjukhus för att åtgärda det. Kostnad 5.000 SEK. En va britterna har fyllt 7 år och har lite dyrare försäkring medan den andre är 5 år och så har vi minstingen på 18 veckor.