Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 901 ggr
Cazzos
0

Kattungar utan mamma, tips?

Hej! (OBS! Långt inläggFlört)

Jag är i Thailand just nu och bor hos min morbror sen 1 vecka tillbaka och han bor i ett tempel (han är en munk) där det kommer och går många katter och hundar.

Det är 2 andra munkar och 1 nunna som bor här och en av de andra munkarna som bor i ett av de 3 templen som finns här kom igår till "huvudtemplet" (där jag, min mamma och min morbror (som är den högsta munken) bor) med en kattunge och sa att det kom 2 kattungar till templet utan sin mamma och att de tagit hand om dem ett tag.

Han släppte ner kattungen på marken och kattkär som jag är, så plockade jag självklart upp katten och rätt som det var kom nunnan med den andra kattungen (förmodligen syskon).

Gav dem torrfoder igår och de har druckit vatten, och så åt de lite fisk med ris som alla djuren här äter.

Jag vet inte hur gamla de är och kan tyvärr inte säga på ett ungefär eller vad jag tror, för att jag vet verkligen inte.
De äter gladeligen torrfoder osv och verkar klara sig rätt bra utan mjölk, så stödmata behöver jag inte göra.

Min mamma åkte ut med min moster för att fixa håret och då bad jag henne att köpa kattungemat på vägen hem. Hon köpte Whiskas Junior, duger det?
Enligt min lilla erfarenhet så är Whiskas inte det bästa märket men jag vet inte vilka märken som finns här i Thailand.
Jag vet inte om jag vågar livnära dem på torrfodret som finns här då jag inte riktigt litar på det och med tanke på tändernas storlek på dessa små töser så är jag rädd att de ska gå sönder eller skadas Foten i munnen

Igår var jag ute 2 gånger med kattungarna på gräsmattan och lät dem springa runt lite och de försökte antingen kissa eller bajsa men de satte sig ner i den positionen iallafall. Såg inget blött på gräset heller, kan det vara något fel med kattungarna?

Den ena kattungen skriker och jamar hela tiden trots att hon fått mat, men jag tror att det beror mest på uppmärksamhet, för att nu idag när jag sovit i 3 timmar med dem så har hon vaknat några gånger och sprungit till dörren och jamat, jag tog tillbaka henne och lade henne ner på en filt som de sover på och då somnade hon direkt.

De är väldigt trötta (jag tror inte att de sovit mycket sen igår) och den ena (som skriker mycket) är mindre och lite lättare än hennes syster, och hon är mer kelsjúk än hennes syster och då jamar hon och har för sig.

Den lite större kattungen är lite geggig i ögonen men jag tvättar bort det med vatten och papper. Det har blivit lite bättre sen igår dock.
Just nu i skrivande stund är de väldigt trötta och är helt slappa i kroppen när man lyfter upp dem. Jag ska se till att de får i sig lite blötfoder efter detta inlägg och sen får de fortsätta sova.

Den lilla flickan försöker trots allt gå upp och gå runt och jama men när jag lägger henne i knät märks det tydligt att hon också är lika dödstrött som hennes syster.
Den lilla har även en liten knöl på magen bredvid vänster bakben som är mjuk när jag klämmer på den med 2 fingrar (på sidorna) men den blir lite hård om jag trycker lite försiktigt ovanifrån.

Den lilla kattungen har även fått något intresse för mina ögon om jag ligger med huvudet bredvid henne och hon ser mig blinka. Då ska hon peta med tassen och vid 2 tillfällen har hon nosat på mitt öga och sen försökt bita på min ögonlock.. Varför gör hon detta?

Jag åker även till Bangkok om några dagar och är tillbaka i Sverige den 16:e men jag vet inte om jag kan lita på att munkarna matar kattungarna väl eller uppfyller deras behov så gott som jag försöker göra eftersom att de slår till djuren när de går omkring när de äter eller är någonstans de inte får vara. En av kattungarna sprang till en av munkarna idag när han skulle äta (antagligen för att hon kände igen honom) och då slog han till henne på huvudet när hon kom fram och nosade.

Hon skrek inte eller nåt utan gick bara därifrån men jag tycker ändå inte att det är okej..

Men, vad finns det jag kan göra? Gör jag rätt eller fel i att ta hand om dem trots att jag bara är här i några dagar till? Jag tror dock att vi är här i minst en vecka till.

Mvh, Cazzos