Göra klätterträd själv ??
Har tittat runt efter ett stort klätterträd åt min Olivia och hennes nya kompis,som fö kommer hem i morgon. Meeeen har ingen lust att ge 2-3000 :- för ett sådant,då kom jag på den ljusa iden,att ta ett fallträd…..Kapa till detta samt snygga till det och "montera upp..Undrar följande: Behålla eller skala bort barken? Göra "tillbehör" såsom,sovholkar,hängmattor och hängbro har jag grejer att göra utav..Tur man springer på loppisar och inhandlar mycket "bra att ha"…Vad anser ni annars jag ska tänka på??Trädsorter jag inte kan använda??Tänkte mej björk eller pileträ…då jag har tillgång till dessa….
Vi släpade med oss hem en 3 m lång lagom fet stam som motsvarar tjockleken på många klösträd. Dock gjorde vi precis inget med den utan den dög som den var då vi satt den på balkongen så de kan klättra upp o ner för. Den skulle säkert bli mer poppis om man la ner lite mer möda på den =)
Vi gick omkring på promenad när vi såg den ligga och skräpa. Dock tror jag att man behöver typ basta den eller så för att bli av med skadedjur som kan borrat in sig i den och kanske sedan sprider sig inomhus till annat trämaterial. Så har du en bastu så basta trädet så den blir "steril" så att säga. barken skulle jag ta bort om den ska vara inomhus då det annars smutsar ner när det smular sönder. Sen kan man vira sisalrep som går att köpa löst. alternativt att ta ngt klättervänligt tåligt tyg och häfta fast.
Annars kan jag rekomendera ett annat alternativ det är att gå till en mattläggarfirma och fråga om du kan få kartonginnerröret dessa rör är ordentligt feta och det kan bli toppenträd av det. Dock skulle jag förstärka med träpaneler där man drar i skruvar för utstickande hyllor eller likande även om röret i sig är ordentligt starkt. men med katter som rör sig i det så slits pappen ut och försvagas över tid.
Sen kan man kombinera dessa två varianter, ja fantasin sätter gränserna. Det blir säkerligen ett underbart träd, inte nödvändigtvis billigt men definitivt billigare än om det vore köpt till samma standard.
Lycka till
/Fridaybrew
Jaaaaaa tackar för tipset,kom inte ihåg vad repet hette,men ska absolut lägga detta på minnet,samma med "mattrullen"…Har tyvärr ingen basu,och trädet ska vara inomhus..Men fördelen med detta,jag kan bygga till varefter tiden går,istället för att lägga 3000:- på ett bräde :-) Med tanke på småkryp och dyl.är väl det bästa att barka av det… Och mattstumpar och sånt,det har jag en gammal wiltonmatta som är sliten och ful,så kommer ju den till nytta :-)
Bara så du vet så finns det fina träd för under 1000 lappen levererat till dörren. Flera olika trådar som diskuterar hur man gör och erfarenheter kring köpen.
golv till tak klösträd klädda i sisal.
/Fridaybrew
/Fridaybrew