Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2795 ggr
Aztrya
0

Få upp vikt på kattunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hämtade igår hem en katt som bodde hos en oseriös ägare för att både rädda den och ge dom små kattungarna (den jag hämtade och den jag redan har) sällskap och lekkamrater.

Nu är saken bara den att… han känns ganska liten. Jag ska in imorgon till veterinär för chip, vaccination 1 och besiktning, så då får jag svar på om han är det, men söker ändå svar här med. :)

Där han föddes gav dom honom Euroshoppers kattmat för vuxna, och hans nya ägare gav honom friskis. Nu har jag köpt en säck Iams kattunge mat för upp till 6 månader för att se till att han har en bra kost, men undrar vad mer kan jag göra? Finns det något gott och nyttigt som innehåller sådana där bra fetter och sånt som jag kan ge honom speciellt för att försöka fixa i honom de saknade proteiner och annat han inte fått innan.

Bild på pojken, han heter Seraphim :)

viciouscircle
0

Hur dumt det än låter så är det bättre om du fortsätter med den maten som förra ägarna gav.. i alla fall ett litet tag.. så att du kan göra en långsam foderövergång. Dvs.. BLanda ut gamla med nya maten för att sedan övergå helt.

Ett plötsligt foderbyte kan ställa till mycket oreda i en katts mage.. i samband med flytt kan det dessutom bli ännu värre.

Det är min första tanke i alla fall :) (Kanske inte svar på din fråga men)

Aztrya
0

Införskaffa ett paket friskis med andra ord. :)

[Anunnaki]
2

Du bör ju börja byta ut den dåliga maten mot bättre. Antag att du ger katten mat fyra gånger per dag så kan du börja med att ge bra blötmat utan spannmål en gång per dag några dagar och sedan två gånger osv.

Torrmat är dåligt i alla lägen så välj blötmat utan spannmål och socker och helst med enbart köttbiprodukter och gärna rått vanligt kött en gång per dag. Till detta kan du lägga en rå äggula ett par gånger i veckan och lite laktosfri vispgrädde men obs grädde från kor och inte någon veganalternativ.

thildatessie
0

Du har fått bra svar ang maten. Kastrera lillkillen med!

Aztrya
1

#4Det ska jag. Båda ska in vid 4 eller 5 månaders ålder och få det fixat :)

#3 Tack! Det blir att dra och shoppa lite extra sedan då. :)

Midgårds
0

Hej,

Jag har en liknand fråga och istället för att starta en helt ny tråd så tänkte jag om jag kunde fråga här jag med? Annars skapar jag ju självklart en egen tråd.

Min fråga är helt enkelt hur mycket blötfoder ska man ge en underviktig kattunge? Min lilla tjej är lite över 12veckor och äter Royal Canin Kitten Instinctive i potionspåsar. Sedan har hon fri tillgång till torrfoder.

viciouscircle
1

#2 Yes gör så (även fastän det känns hemskt att rekommendera någon att köpa det hemska fodretx))

#6 Jag tycker att kattungar ska ha fri tillgång på mat (med undantag såklart). De växer ju och behöver mer eller mindre energi i perioder. Du lär märka hur mycket blötfoder hon  trycker i sig :) Måste du slänga för att det hunnit bli ofräscht så ge bara lite mindre nästa gång. Tvärt om om hon äter upp allt på en gång ;)

Tycker även det är bättre om dom äter mer blöt än torrfoder eftersom blötmaten oftast har bättre innehåll =) (När jag har serverat mina katter blötfoder, vilket sker 2gg/dag, så brukar jag ställa undan torrisarna ett tag.. så att dom faktiskt äter blötfodret när dom får det).

Och sen måste jag bara påpeka att det blötfodret du ger innehåller socker och har äckligt högt pris :(

Midgårds
1

Tack för svaret. Jo hon har ju god aptit och jag försöker ge henne blötfoder ofta för de föredrar hon bäst och torrisarna är inte lika intressant. Jätte bra tips med mängden. Kan tillgå att jag även ger henne rått kött som extra tillskott. Jag märkte att fodret är dyrt idag ja. Men det är de hon är vän vid, dock har jag tänkt byta. Har du några tips på bra bötfoder för en kattunge? Jag har kollat runt lite efter foder med hög kött/protein halt.

viciouscircle
0

#8 RC är dyrt och inte riktigt värt pengarna :) Bozita och Mjau har dom bästa blötfodren (de smakerna som inte innehåller fisk). Billigare än RC också och bättre innehåll ;)

Jag har läst lite här och där att det inte är så stor skillnad på kattungematen och vuxenmaten.. det är mest strleken på bitarna som spelar roll. Bozita har i alla fall ett kattungeblötfoder.. Har köpt det åt min kattunge men hon föredrar vuxenblötfodret som min andra katt äter.. samma gäller min kompis kattunge, han äter hellre av den vuxna kattens mat (hon ger också Bozita)^^

Min kattunge är 6 månader så när kattunge maten är slut kommer jag låta henne gå över helt till vuxenmaten istället.

Jättebra att du ger rått kött! Då har hon att göra lite och får kämpa lite med maten också ;) (Är det organkött så får man dock inte ge för mkt av vissa delar har jag för mig, eftersom det inte är bra om katter får i sig för mkt av vissa ämnen, lagom är bäst) Googla på BARF =)

Midgårds
1

#9 Tack än en gång för hjälpen.

Jag har tittat väldigt mycket på just den maten du nämner eftersom jag har kollat runt här vad folk rekomenerar så nu gäller det bara att bestämma vilket jag ska välja.

[Anunnaki]
0

# 10 Du kan ge olika vid olika måltider: Blötmat ibland och rått kött ibland. Hjärtan är bra mat som du kan ge obegränsat av och det är billigt men lever kan ges bara i rätt små mängder. A-vitamin finns i lever men det finns rätt mycket av det i hjärtan också. Men ger du lite blötmat och lite rått kött så behöver du inte tänka så mycket på vad för slags rått kött som du ger.

Aztrya
0

Jag har köpt hem nötfärs nu. Är det ok kött att ge? :)
(Annars äter jag den helt enkelt själv, haha ;) )

Jourhemmet
1

Du behöver inte ge specifik kattungeblötmat utan du kan ge vanlig Mjau eller Bozita för vuxna katter. Det skiljer ingenting utan är ytterligare ett försäljningsknep.