Överdrivet tvättande?
Min ena katt beter sig rätt märkligt ikväll. Han tvättar sig på ena skuldran helt frenetiskt, och vill inte sluta tvätta sig.
Nu är han precis dyngsur längs med hela skuldran och ner på benet av sitt tvättande, och han fortsätter tvätta.
Ingenting har fastnat i pälsen och allt ser ut som vanligt, men han blir enligt honom aldrig ren?
Vad sysslar han med? 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Utekatt? Har han fått någon annan katts kiss på sig kanske, det vill säga rullat sig i "äckel"?
Hudutslag/exem/bett under pälsen? Kolla igenom noggrannt så det kan uteslutas.
Annars fick han väl någon fix idé :P.
Nej han är innekatt och jag undersökte huden ordentligt på honom och den såg helt frisk ut. Vet i sjutton vad han höll på med men han gjorde det till och från under ett par timmar.
Till och med när han satt och åt, tog en tugga, tvättade sin plaskpöl på skuldran, en tugga till, mer tvätt etc.
Nu har han iaf slutat. ;)
Om han skulle fortsätta med det senare så kan de ha utvecklats till ett "fel"beteende som måste brytas och sen hitta orsaken till de. Men hoppas det bara var en tillfällig grej. :)
Har du haft katten länge? Är det fisk eller spannmål i maten? Kolla innehållsförteckningen. Fiskolja brukar inte räknas som fisk då det saknar fiskprotein. Kan katten ha blivit stucken av en geting inne? Inte säkert att det lämnar spår efter sig som är synbara. Svårt dessutom med all päls. Verkar det klia eller kanske svider det. Klia då borde du kunna hjälpa till, svida då borde din direktkontakt försöka undvikas på det området.. Har han fortsatt putsa sig?
Jag har haft honom sedan han föddes för 14 år sedan, han äter bara fisk och spannmålsfritt (mjau tetror, äggulor, laktosfri grädde och lite perfect fit active torrfoder).
Ett getingstick är ju inte omöjligt, de brukar ju dö efter de stuckit någon, så det kan ju ha hänt utan att jag märkt något.
Jag fick pilla på stället på honom utan att han reagerade då jag undersökte hur det såg ut under så han bör inte ha haft ont där.
Han höll på ett par timmar, men när han kom och kelade senare på kvällen var han torr så han hade slutat till slut.
Jättemärkligt, först skrattade jag åt honom för jag tyckte han var tokig, men ju längre han höll på ju mer oroad blev jag för så där har jag aldrig sett honom bete sig förut. :)
Du säger att han äter spannmålsfritt men ger torrfoder som Perfect Fit som innehåller en massa spannmål?
Prova med att byta ut det mot något bra och helt spannmålsfritt (och fiskfritt), t.ex Applaws!
#6 Det finns ytterst lite spannmål i perfect fit, kom igen om jag hade skrivit att han får friskies.
#7. För allergier spelar mängden inte så stor roll, utan om katten får i sig det alls eller inte. MEN det är inte precis bara fisk, spannmål och mejeriprodukter som kan ge allergi så för att katten slickat sig överdrivet EN gång så behöver man knappast hålla på att mixtra med maten.
Man ska ge katten så bra mat man kan, men det är ett lite överdrivet hetsande om det ibland.
Däremot så om beteendet fortsätter så är det en tidig varningssignal om eventuell allergi och då kan det vara relevant med foderbyte :).
#8 Visst är det så, jag tycker inte jag ger fel foder, tvärt om bland det bästa jag kan erbjuda. Perfect fit innehåller inte samma idag som det gjorde för ett par år sedan. Varken ris eller majs eller andra stora mängder spannmål. Lite majsmjöl och lite fullkorn är det enda jag skulle vilja plocka bort från det, annars är det det bästa torrfodret som finns att få tag på i fysiska affärerna här. De får dessutom endast ca en halv DL var om dagen, för att de ska ha något att äta på under natten eftersom de annars äter upp blötmaten på en gång och går sedan utan mat resten av natten.
Övriga dygnet äter de enbart mjau tetra, äggula och grädde.