Vad kan jag göra mer?
Mina två ettåriga kastrerade hanar har en massa energi. Vet att det är normalt men man måste ju få sova på natten! Dem springer över oss i sängen när vi sover och busar och jamar. Dem har varann att leka med, de får mat innan läggdags, de får komma ut i sele minst 20 min i princip varje dag ibland upp till 1 timme, vi håller dem vakna när vi är hemma. Vi håller på att fixa balkongen för innätning (de är innekatter ju) och vi ska fixa rastgård sen. Känns superjobbigt, vet att dem kan lugna sig med åren men detta är ohållbart! Det enda som vi inte kan ändra på är ju att vi inte är hemma hela tiden.. jag: 7-17 och sambon 8-17. Vi har haft detta problemet sedan vi köpte dem i januari, i förra hemmet var dem vanvårdade och som jag har förstått det helt "fria" så då kan dem ju ha varit vakna nätterna igenom med..
tips?
/Madde

Ni kan inte helt enkelr stänga till sovrummet?
Hur ser innemiljön ut i övrigt, något takhögt klösträd de kan flänga runt i?
Kanske pröva med en sådan: "Godisboll"
För att aktivera dem mer, det är då lite enklare att plocka bort de vanliga fodret som de flesta har framme och sedan låta dem jobba lite mer för maten vissa tider på dygnet så de blir lite tröttare. sedan finns det ju alltid olika "hund-" träningsaker som är för att gömma mat i som fungerar precis lika bra på katter.
Men detta är ju bara ett alternativ om man har delvis torrfoder.
#1 klösträd har dem, vi har ett stort badrum där dem får vara på natten nu för annars funkar det inte. Men nu har dem börjat klösa på dörren, har vi dörren till sovrummet stängd så springer dem runti huset och jamar och vill in till oss..
#2 Vi har en "bricka" med luckor där dem får godis i. Dem får bara blötmat 

Ignorera jamningarna bara, det kan ta någon månad eller så, och ge inte med er vad ni än gör för då förlängs den tiden det kommer ta totalt rejält.
Bättre det än att de ska behöva sitta instängda i badrummet.
Om de klöser på dörren, försök sätta något för den så ni slipper köpa en ny dörr.

HAde samma problem med tidigare katter. stäng dörren och sätt ett kompostgaller utanför så kommer de inte åt att klösa.sedan att ni ignorerar dem när de låter.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Har också haft samma problem med mina 2 men jag stänger in dem i vårat vardagsrum på natten och ställer in deras låda och vatten där och sen får dem komma ut på morgonen och ligga och sova jämte oss funkar jätte bra 
Kan inte ha stängt till sovrummet för då har vi ingen ventilation. Vi har som sagt ett väldigt stort badrum, får ev bli kök-varddagsrum-matrum som de får vara i då.
#7 Hur gamla är dina?
Bara att fortsätta kämpa då…. sambon tycker att katterna är skitjobbiga och jag slits mellan…
#8 Mina 2 är ett år och två månader gamla, den ena tjejen sover jätte bra med oss i sängen men hennes syster vaknar vid 4 och sätter då igång och börjar jama och ska ha all uppmärksamhet så båda 2 är i vardagsrummet under natten med stängd dörr in det och det funkar kanon 
#9 okej då är dem som mina. Baloo är lugn men Tusse trissar upp honom ;)
#10 Har en varje ja med en lugn och en som är som en liten virvelvind även om dem är syskon är dem ganska olika varann. Men prova dig fram och ge dig inte för mig funkar det som sagt att ha dem i vardagsrummet på natten även om jag får släpa kattlådan från badrummet varje kväl för att ställa den där för att sedan släpa tillbaka den för att ställa tillbaka den på toaletten men de funkar och det är huvudsaken, de vet när det är läggdax och då går de in i vardagsrummet själva 
#11 Tack för det tipset jag fick av dig! Kissarna har sovit två nätter i vardagsrummet nu och det funkar jättebra! 
#12 Härligt att höra att det fungerdade för dig med