Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4211 ggr
[squash97]
0

Vad är detta för beteende

Våran kisse, en sju-årig kastrerad honkatt som kom till oss som hittekatt som ibland beter sig rätt konstigt…
Om hon t.ex. tänker lägga sig i soffan och det ligger några skolböcker slängda i ena änden lägger hon sig PÅ böckerna? :P Samma sak med min mac, tidningar osv. Och även om resten av soffan är helt tom(med undantag från några kuddar). Jag har testat att flytta böckerna, tidningarna, eller vad det nu kan vara till andra sidan av soffan, och då rusar hon genast dit för att lägga sig… :/

Det är nämligen likadant i min säng, i min systers säng osv. Till och med på golvet när mamma rensade sina gamla tidningar kom Malva och lade sig. Äen kartonger, dator-fodral, brädspel med mera. Om det inte finns något av ovanstående i soffan lägger hon sig gladerligen ändå. ;)

Är detta ett stress-beteende eller vad tror ni?
Har någon varit med om liknande beteenden?

dagdrivarn
0

Helt normalt kattbeteende skulle jag vilja säga! :-D

Katter har en förkärlek att lägga sig på allsköns olika saker, spelar ingen roll om hela golvet är tomt så hittar de den enda lilla boken, servetten, klädplagget eller vad det nu kan vara och lägger sig på det.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Emma--]
2

Haha jag har en katt här hemma som lägger sig på tidningar. Speciellt om man försöker läsa i den ;P

Julle-A
0

Beteendet kallas "att vara katt", dvs, ett helt normalt kattbeteende:D

[Highonbluetomorrows]
3

Min ena katt skulle ha kunnat ha en blogg som heter "Toulouse ligger på saker". Finns det ett papper på mattan? Ja, då ligger han på papperet. Finns det inget papper? Ja men då finns det säkert något annat - husses väska tex! Ligger det kvitton i en hög på skrivbordet? Ja men vilken utmärkt sovplats!

Den andra katten bryr sig inte alls om sådant.

Vad beteendet kommer ifrån vet jag inte, men normalt är det i alla fall :).

[sakring]
1

# 2 Det låter bekantSkrattande

sahar08
0

Helt normalt mina katter gör samma sak och speciellt när jag ska läsa en bok el tidning då vill dom komma och lägga sig på boken :)

vist
0

samma beteende hemma hos ossGlad

[Sjöholm i Hålan]
0

Samma med mitt lilla liv här :-) upp på tangentbord,posten på bordet,till och med i mattallriken om jag inte hunnit lägga mat i och går ifrån ett tag..Sen trivs hon även i skålar och liknande,ju mindre desto bättre…Helst ska hon bara få plats med 20% av kroppen och resten utanför ,runtom :-) Då trivs hon…….

ivanhoe81
0

samma här, min lilla bubbe ska alltid lägga sig där som det är mest saker speciellt tidningar som jag ska läsa så är han där och lägger sig i tidningen

viciouscircle
0

Undrar varför dom gör så egentligen?

Kanske dom vill ligga på mycket löv osv i det vilda för att undvika att bli kalla eller nåt? Nån sorts instinkt måste ju spela in?

[squash97]
1

Haha, så bra! :D

Städade av i köket tidigare idag, och la en hög papper på köksbordet, det tog inte mer än fem minuter innan hon hade sett högen och lååångsamt lååångsamt smugit sig upp på bordet och vääldigt tyst satt sig på den…
Hon vet nämligen mycket väl att hon egentligen inte får vara på bordet. Knas-kisse<3 ;)

fvanilla
0

#10 våran tamkatt är ju ättling till den afrikanska vildkatten, så jag tvekar. Iofs blir det ju lätt kallt på natten i öknen/halvöknen, men vet inte om det finns mycket löv där direkt. Jag kan ha fel dock.

Katter tycker däremot om att sitta/ligga högt. Det kanske kan spela in?

viciouscircle
0

#12 Det har du ju faktiskt rätt i, självklart .. Doh, jäkligt dumt tänkt av mig xD

Ja det med att dom gillar att ligga högt kan säkert ha nån påverkan. Sådant där instinktsgrejs är ju ibland ganska knasigt. ett par cm högre upp gör ju inte så mkt skillnad egentligen, men triggar det beteendet så gör det ;)

Thaeri
0

Och inte behöver det vara ett bekvämt ställe heller, verkar snarare att ju mer annorlunda mot bakgrunden ju bättre:

Hård bok på mjuk säng – ligg på boken

Mjuk kudde på hårt bord – ligg på kudden

[squash97]
0

#12, #13 & #14 Det ligger säkert något i det ni säger! :)

nottheonly
0

Samma här! speciellt när det gäller den ena kissen, hon tycker speciellt om att lägga sig på sådant som matte håller på med och kurrar sedan och trampar med tassarna förfullt Tungan ute

[squash97]
0

#16 HahaTungan ute