Porta 21, fet katt.. kräks.
Hej!
Har en fet kastrerad hankatt. Förstår inte hur han kunnat bli så stor när min andra kastrerade hane äter precis samma mängd mat.
Köpt Porta 21 sensible igår som en tjej på bromma zoo-marknad rekomenderade. Läst däremot om magnesiumhalten i den, min tjocka hane har nämligen varit så nära som att dö av urinsten för 3 år sedan :/ orolig som bara den.
Sen idag kräktes min andra katt rakt ut, massor av vatten bara sådär. Läst nu i efterhand att detta tydligen är vanligt med Porta 21.
I mina öron låter detta foder inge bra alls ju :/ trots hög kötthalt och inge spannmål.
Vad säger ni?
Rekomendation på bra käk för att få ner en tjock katt i vikt som inte kostar skjortan men ändå är bra.
Ska jag skrota Porta 21?
Själv är jag tveksam till fodret, även fast många rekommenderar det och säger att magnesiumhalten inte är farlig med tanke på mängden katten ska äta osv. Vad äter katterna annars? Hur funkar det med blötmat till katten? Så fick jag ner min tjockiskatt i vikt. Hon fick sakta äta mer och mer blötmat och under en period fick hon enbart blötmat. Tillslut var hon 1 kg lättare :)

Det bästa för att få ner en tjockis i vikt är att enbart servera blötmat. Samma för katter som lätt får urinsten, eftersom blötmaten gör att katten får i sig otroligt mycket mer vätska så att blåsan spolas igenom ofta.
Jag själv köper Porta 21 Sensible och mina katter funkar på det, sånär som på en som varit lös i magen väldigt länge även innan jag började med detta foder.
#1 och #2
Okej..
Hmm, jag som läst tvärt om att katter blir tjocka på blötfoder. Kanske man ska testa det isåfall. Allt är värt att testa då han blivit så otroligt fet.
Något speciellt blöt som är bra?
Om han inte går ner av detta måste jag nästan gå till veterinären och kolla ämnesomsättningen på honom så den inte spökar.
#3 Blötfoder, om det är ett bra märke (som t.ex Mjau eller Bozita), innehåller bara sådant som katter behöver. Dvs kött och vatten. (det finns vissa sorter som innehåller skräp, så läs på förpackingen innan)
I torrfoder finns det en massa skräp som vegetabilier och spannmål, varav spannmål är den största boven pga kolhydrater som gör att katten riskerar att gå upp i vikt.
#4 Men nu är det inget spannmål i Portan. Du måste fasa in det nya fodret väldigt långsamt, ffa om du giviet ett skifoder innan då är magen inte van vid den höga kötthalten. Ge fri tillgång på blötmat och Portan så får dom i sig mycket vätska.
Vad gav du för foder innan? Blötmat är kanonbra om man har en katt med urinvägsbesvär.
Jag tror också på blötmat om du vill banta katten. Porta 21 ger jag inget för tyvärr, katterna här hemma kräktes i tid och otid när de fick Porta (som komplement till blötmat).. Nu får de Orijen som komplemet till blötmaten istället och det funkar perfa. Kräkningarna försvann så fort jag bytte, jag fasade inte in Orijen utan bytte rakt av (när jag började ana att det var Porta de mådde dåligt av).
Anar att porta är problemet nämligen för kräket. Men det är bara ena katten hittills som kräks. Började ge det igår.
För att gå upp i vikt måste man äta mer än man gör av med och motstasen för att gå ner i vikt måste man äta mindre än man göt av med.
Två av mina katter får små portioner och behåller ändå en övervikt men går iaf inte upp medan resten kan äta hur mycket som helst utan att bli överviktiga.
TS får avpassa hur mycket vardera katten får men en katt får inte gå ner för fort för det kan vara farligt men hur fort som är bra är det andra här som vet bättre än jag.
Jag har tre katter som reagerade lite olika. Min gammelkatt kräktes upp maten, han kräks nån gång ibland i vanliga fall men han började kräkas jätteofta och jättemycket. Min hona kräktes vatten, enbart. Det kunde komma när som helst, helt utan förvarning. Min tredje katt påverkades inte alls kräksmässigt. :P
#9 aa han kräks bara vatten liksom..hur mkt som helst som bara sprutar ut. Tror inte det kommit något sen igår, kan hoppas det var en vanesak.
#8 hon i djuraffären sa att problemet om maten begränsas är att dom hetsäter och lägger på sig fett på så sätt, om det alltid finns mat småäter dom och matsmältningen hinner med bättre. Så hon sa att dom alltid ska ha mat i skålen
Om en katt kräks mer än hårbollar och rester efter sorklunch ska man uppsöka veterinär. Personalen i en affär ska/får inte ge medicinska råd.
#11 han är innekatt och kräktes vatten och är pigg :) så jag är inte ororlig och tänker inte springa till veterinären bara för lite kräk. Man får ju kolla hur dom verkar må i övrigt och han är sig själv.
Jag har provat de flesta blötmat och porta21 passade inte heller mina katter då de kaskadkräktes av den. Jag ger bozita och mjau tetra, ibland får de applaws och Icas portionpåsar. Jag brukar försöka variera lite.
Däremot är mina oxå tjockisar och fri tillgång funkar inte alls då 1 äter upp allt och de andra då svälter. (jag tror dessutom alla jämt svälter ihjäl)
Det är ju motsatsen, att katter blir ju feta på de flesta torrfoder och håller sin vikt på blötmat. Annars måste ju alla vildkatter gå runt feta, för det är ju det katter får i sig - det blötmat innehåller. ;)
Kör med blötmat om det går. Blötmat är gott som 100% det innehåll katter ska äta och få i sig via födan: kött, protein, fett och mycket vätska (katter bör helst få vattenintaget via maten då de har en dålig törstreflex!) och vissa har lite spannmål/vegetabilier etc. i sig. Katter bör även faktiskt ha fasta måltider - katter börjar inte stressäta då, normalt. Många katter äter vid fasta måltider. Att katter måste springa runt och småäta är en myt. Även när jag hade mat alltid framme åt mina katter vid särskilda tillfällen under dygnet. Det finns mycket bra blötmat att välja på där ute. Plus om katten har haft problem med njurar/urinvägar är det ännu viktigare att du utfodrar med blötmat enligt mig. Själv kör jag med ICAs blötmat i sås i portionspåsar för det mesta. Billigt men väldigt bra.
Porta 21 har som sagt för hög magnesiumhalt. Även om de kanske äter mindre utav det vs. andra torrfoder så skulle jag inte våga riskera det.
Jag skrev ett tag sen grunden till en Blötmatsguide: http://www.kattstatus.se/sida108.html Den är inte komplett än men har en del blötfoder listade. Jag listar endast de man kan köpa i matvaruhandeln, det skulle bli ett alldeles för stort projekt för att inkludera alla de i djuraffärerna. :) Hoppas du hittar något som passar katten. Introducera den nya maten sakta också! Alla katters magar tåler ju inte ett helt direkt plötsligt foderbyte utan måste sakta vänjas in på det, annars kan det ju totalkrascha med magen.