Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1318 ggr
[Anunnaki]
0

Matrekommendation - vad säger ni?

Skulle vilja se lite vad ni här på Katter anser om följande matrekommendation som jag hittade på nätet:

"Huvuddelen av kattens kost ska bestå av ett högkvalitativt torrfoder (finns att köpa i zoohandeln), men variera även med burkmat om katten tycker om det. Torrfoder reducerar uppkomsten av tandsten och kan, för en del katter, alltid stå framme, då de tycker om att äta lite men ofta. Andra katter har lätt för att bli överviktiga och man bör då portionera dagsbehovet samt kanske servera ett lightfoder. Det finns även en mängd specialfoder, t.ex. för kattungar."

MonicaLagerquist
2

Det känns som "Finn fem fel"

Mycket som finns på nätet är tyvärr ren galenskapFlört.

Stolt ägare till tre La permer

[Anunnaki]
0

# 1 Menar du att du hittar flera fel eller är tycker du att jag ställer en dum fråga?Glad

[Devya]
3

Hmm, jag tycker personligen inte alls om att ge torrfoder till katter. Lite kan man ge men det känns som om de flesta människor ger det för det är enkelt och bra samt att det är väldigt hållbart. Katten är inte så bra att dricka vatten och om de äter foder så brukar det oftast bli att de får för lite vatten i sig.

Då föredrar jag blötmat eftersom det innehåller åtminstone vätska och det verkar helt enkelt bättre. Sen är det ju bra att försöka ge riktigt kött och inte en massa konstiga saker som finns i burkar och torrfoder.. :)

MonicaLagerquist
3

#2 Självklart menar jag inte att din fråga var dum.Utan påståendet som du läst på Internet.

"Huvuddelen av kattens kost ska bestå av ett högkvalitativt torrfoder (finns att köpa i zoohandeln), men variera även med burkmat om katten tycker om det. Torrfoder reducerar uppkomsten av tandsten och kan, för en del katter, alltid stå framme, då de tycker om att äta lite men ofta. Andra katter har lätt för att bli överviktiga och man bör då portionera dagsbehovet samt kanske servera ett lightfoder. Det finns även en mängd specialfoder, t.ex. för kattungar."

Det var väl det enda riktiga påstående i den texten.

Ger man kattern ett artanpassat foder behöver man inte ge speciella foder för vissa raser eller för vissa åldrar.Katten var från början ett ökenlevande till 100% köttätande djur med mycket svaga törstreflexer.

Men tanke på det så kan man ju lätt fundera ut vilkenn mat en katt behöver.

Inte är det torrfoder i vart fall.

Stolt ägare till tre La permer

[Anunnaki]
0

# 4 Jag frågade för att vara säker på vad du menade.

Vi är helt överens om bristerna i rekommendationen som jag hittat. Det har ju som väl är blivit rätt vanligt att kattägare åtminstone här på siten börjat tänka om när det gäller torrmat men leverantörerna av torrmaten har förstås stora ekonomiska resurser för att göra reklam för sin spannmålsbemängda produkter.

[Anunnaki]
0

Kom att tänka på en site som innehåller en hel del läsvärt om kattmat. Viserligen är det riktat till katter med diabetes men det som står där är också av förebyggande slag.

fvanilla
3

Plus att det är bra mot tandsten finns det INGA belägg för. Det enda man har hittat är att specialfoder kanske gör en runt 1% skillnad. Är det verkligen värt det vs. urinvägsbesvär, njursjukdomar, diabetes, och diverse sjukdomar för 1% mindre tandsten, undrar man? Ska man skydda mot tandsten är det mekanisk tandborstning, råa ben, och munsanering då och då som gäller. Det är lätt torrfoderbolagen kommer på desperata fördelar med deras foder, och det verkar ju inte finnas några regler vad man kan lova på foderpåsar. "Ge detta torrfodret så får katterna inte tandsten!". Ett-två år senare är det stinkande andedräkt och dags att dra ut tänder. Det borde räknas som missvisande enligt mig.

Sen att de rekommenderar lightfoder är ju bara absurt det också.