Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4623 ggr
zandrisen
0

Bästa sätt att banta katten?

Hej!

Behöver lite hjälp med hur man bantar en katt min ena katt har gått och lagt på sig då hon inte är lika aktiv som sin syster. Så hur går man tillväga för att banta en katt?

mvh zandra

Mooniq
1

Vad har du för foder? kolla kolhydrathalten, katter kan inte tillgodogöra sig dessa och kolhydrater ska vara lågt. högt på protein o fett, det är kattens naturliga mat, då är katten mätt länge och småäter inte.

Min katt var överviktig och jag bytte till carnia lynx och porta 21 Feline finest Sensible, båda har under 20% kolhydrater och högt på protein o fett

min katt får en portion blötmat/ dag så jag är säker på att han får i sig vätska. blötmat innehåller runt 80% vatten.

Han är numera normalviktig. Han är utekatt och jagar mycket egen mat, men jag har en skål med torrfoder ståendes framme alltid.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

fvanilla
1

Först och främst skulle jag undvika torrfoder som Carnia Lynx och Porta 21 Feline, då magnesiumhalten är alldeles för hög. Det känns enligt mig inte värt att chansa. Kör då hellre med Applaws och Orijen, som är 80% kött och 20% annat.

Det bästa sättet att banta (och för katter generellt) är helt enkelt blötmat/BARF. Om du inte kan BARFa, kör med blötmat helt. Det är det som är även mest artanpassat och innehåller gott som inga kolhydrater, utan allt en katt behöver: kött, fett, vätska och mycket protein. Torrfoder är relativt onödigt då det måste tyvärr användas onödiga ingredienser och det är alldeles för lite vätska i fodret.

viciouscircle
0

#2 Synd att orijen innehåller så mkt fisk :(

fvanilla
0

#3, ja, det glömde jag ju nämna. Vill man undvika fisk, så kör inte med Orijen. Applaws är fritt ifrån det förutom fiskolja, tror jag.

zandrisen
0

Nu har jag hills young and adult heter det, det är för katter som inte är riktigt vuxna men inte kattungar fick det rekomnderat av vetrinären men den ena katten blir lite för mullig hon väger 4 kilo och är 1år och den andra hennes syster väger 3 kilo. vet sa att hon inte får gå upp mer, så tänkte göra slut på den mat jag har och sen byta foder men även ge ett mål blöt mat om dagen. Men om man byter till bara blöt mat ungefär hur mycket blöt mat ska men ge per dag och katt då? Har provat ge dem blöt mat men de tycker inte så mycket om det utan slickar mest upp såsen bara Obestämd Kollade Eukanuba på djuraffären idag är det ett bra foder?

Mvh zandra och Rut

Jourhemmet
2

Eukanuba fick bäst i test men köp inte tex för sterilized eller light och dyl. Köp vanligt foder för vuxna katter, allt annat är bara försäljningsknep. Jag förstår att din katt blir tjock för Hills innehåller massor med spannmål. Mosa bitarna och blanda ihop blötmaten, prova gärna olika varianter. Mjau tetra rekommenderar jag, finns både med gele, sås och paté.

Destany
0

Fick rådet av vet nyligen att ge dem mat 2 ggr om dagen fick med en massa provpåsar från hills o specific weight reduction

fvanilla
0

#7 Sålänge det inte är torrfoder. Att banta en katt med torrfoder är rätt så absurt generellt. Särskilt när dessa foder oftast innehåller en massa spannmål och kolhydrater. Man kan ju försöka med foder som Applaws, Orijen, etc. t.ex men det är fortfarande en viss andel kolhydrater i det (runt 20%). Blötmat kan vara 100% spannmålsfritt.

#5 Ang. blötmat så kan många katter äta med helt fri tillgång, medan de automatiskt går ned i vikt och gott som alltid håller den. Eftersom maten är pass så artanpassat, är det sällan katter blir överviktiga på det, så.

Inlägg #6 gav bra tips.

Jag skrev en blötmatsguide för Kattstatus. Den är inte helt komplett än och jobbas fortfarande på, men det kanske kan hjälpa lite i foderdjungeln?

http://www.kattstatus.se/sida108.html

zandrisen
0

#Tack för tipset ocj jag läste på påsen jag har nu och det är som sagt mycket spannmål i men ja kanske är dum som tror på veterinärer när dem rekomnderar de :/ men ska göra slut påsen och så får dem mjukmat ett mål om dagen.. de får nämligen mat 3 gånger om dagen så dem inte ska gå hungriga :) sen byter ja till eukanuba kostar ju ungefär lika myvket som det jag har nu bara 100 kr mer tror ja :)

fvanilla
1

#9 tyvärr är det få veterinärer som läser sig på kattens näringslära. Det är ju något veterinärer får göra själva på sin fria tid så att säga. Det är inte en del utav utbildningen, då veterinärutbildningen redan är fullt utav annat de måste lära sig.

Jag ger mina katter mat runt 2-3 gånger per dag, mjukmat. Det funkar finemang. Sen får de lite torrfoder i en torrfoderkula så de får jobba för maten så att säga. Du kanske borde köpa en sådan? Eukanuba är ett helt okej och bra torrfoder. Beroende på hur stora säckar du köper, så brukar zooplus.com ha billig Eukanuba. 4kg för runt 263kr (före rabattavdrag om man köper för över 100 euro och får -5 euro avdragsrabatt.) Tror det faktiskt blir lite billigare än att köpa 10kgs-säckar här.

zandrisen
0

#10 Har en foder kula som dem har och de älskar den Glad men tänkte börja med Eukanuba och njukmat ett mål om dagen.

Tack för alla tips :)