Utekatt till innekatt?
Hej,
jag undrar om ni tror det skulle fungera att göra om en utekatt, som är 12 år gammal (dock väääldigt pigg för sin ålder) och är van att få gå ut och in hur han vill och haft det så hela sitt liv, till en innekatt?
Skulle han dessutom gå ihop med två honkatter (den ena 2 år och den andra ca 5 år)? Hankatten har varit ensamkatt hela livet förutom i ett eller två år när han var liten då vi hade en hund.
Är alla katterna kastrerade?
Är dom det så bör det fungera dock inledningsvis kan det bli lite tjatigt från kattens sida. Är man konsekvent så fungerar det till slut.
/Fridaybrew
Tycker inte det är rätt att låta en 12 årig katt bli inspärrad om den är van vid att få vara ute och röra sig hur han vill.
Han skulle troligen bli deprimerad.
Som svar på din fråga: Ja det går att göra honom till innekatt, det är väl bara att spärra in honom så han inte kan komma ut - vipps så har du en innekatt.
Men om det är schysst mot katten? Absolut inte.
Varför vill du göra om honom till innekatt?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Alla katterna är kastrerade.
Det är det jag också har tänkt, att han kommer bli deprimerad.
Anledningen till att jag vill göra honom till innekatt är för att han bor med min pappa just nu och min pappa ska flytta och kan inte ha honom kvar.
Tror inte heller han skulle trivas att sitta på ett katthem och vänta på att någon vill ha honom, folk brukar inte vilja adoptera "så gamla" katter heller.
Det går alltid att pröva.
Kan kanske tillägga att hans mamma var en norsk skogskatt-blandning och att pappan är vildkatt. Man märker ganska tydligt ibland att han har vildkatt i sig och det känns inte snällt att stänga in honom i en lägenhet då (vildkatt eller inte) även fast han kommer kunna gå ut på balkongen hur han vill.
Kan också tillägga att det mest är på våren och sommaren som han vill vara ute. Under hösten och framför allt under vintern vill han vara inomhus hela tiden förutom när han går ut för att gå på toa.
Jag tycker du borde lägga ut annons på honom! någon kanske vill ha honom liksom. Varför kan inte du ha honom ute?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Ja, jag funderar på det. Vet dock inte hur det kommer funka då han är väldigt fäst vid oss och inte gillar främlingar särskilt mycket.
Jag bor i en lägenhet på fjärde våningen mitt inne i stan så kan inte ha honom ute. :/ Det skulle vara att han får komma ut och gå i sele i så fall.
Det finns inga vildkatter i Sverige.
Menade mer en vildkatt som inte har någon familj utan anpassat sig till det vilda
herrelös huskatt
/Fridaybrew
Det går visst att få en utekatt att bli innekatt. Jag reagerar ofta på dessa annonser på Blocket där folk inte ens har provat utan hellre blir av med sin katt.
Min 12 åring har alltid fått komma och gå som hon vill.. Det får hon fortfarande när hon är hemma hos mina föräldrar och dom är kattvakt. Sedan 1 år tillbaka har hon fått vara innekatt med utevisstelse i sele hemma hos mig. Det har gått jättebra. Varken hon eller kattungen på 6 månader jamar vid dörren. Det är dock populärt att ligga ute på balkongen och sola och spana. Så en innätat balkong är att rekommendera!
#12 Det låter ju jättebra :)
Är ju bara att prova. Min honkatt går inte att göra till innekatt. Hon bara skriker och håller på. Spelar ingen roll hur mycket jag aktiverar henne.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Flyttar man i samma veva så kopplar inte katten den nya lägenheten med utgång.
Det går absolut. och angående depression så är det väldigt osannolikt så länge du har katträd i huset/lägenheten och aktiverar den i lek varje dag. Lek innan läggdags är viktigt annars får du en katt som jamar hela nätterna (av egen erfarenhet). I grund och botten handlar det om att tillfredsställa kattens behov. Det går inte att bara ha en skål med mat och vatten åt en innekatt, utan man måste offra lite plats i hemmet åt katten.
Mycket leksaker och lektid, plats för katten att dra sig undan. Vår katt har t.ex. ett klätterträd som han sen kan hoppa vidare upp på garderoberna i sovrummet. Mycket uppskattat skymundan där han kan dra sig tillbaka när han inte vill vara med längre. Ovansidan av bokhyllor osv fungerar också, förutsatt att man då har en väg för katten att ta sig upp dit :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Jag tycker absolut du bör prova!
Jag har själv försökt få en utekatt till innekatt, det gick inte alls. Men hon fick bo hos några släktingar på landet istället, så löste sig det.
Men, om alternativen för en 12årig katt är att antingen bli innekatt (vilket han till stor del är den kalla delen av året redan) eller lämnad till katthem så hade jag absolut tagit in honom om jag haft möjlighet!
Så ge det ett försök, och var medveten om att det inte alltid funkar på en gång, utan kan ta en liten tid innan katterna vänjer sig vid varandra.
Lycka till med honom och uppdatera gärna om hur det går! :)
Förhoppningsvis flyttar inte pappa förrän i höst eller något och då tror jag inte han kommer ha några problem med att vara inne, då är det bara att bli kompis med tjejerna som är kvar!
Vill definitivt prova om han kan tänka sig att bo här med oss.