Kräks av maskmedlet?
I eftermiddags fick mina 2 katter den första avmaskningstabletten av 3, och efter detta har den ena kräkts 2 gånger.
Det stod med som biverkning, men jag undrar om det påverkar avmaskningen?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Om de får upp medlet utan att det haft effekt - ja.
Om de får upp medlet utan att det haft effekt - ja.
Hur vet man det då? :/
Hur lång tid tog det innan de kräktes?
första gången kanske 2 timmar efter, på ett hum, och sen en gång till nu ikväll.
Den ena katten reagerar inte alls bra på detta maskmedlet, han har kräkts både i förgår kväll, under natten till igår, igår och under natten till idag. Jag vill helst inte ge honom det sista pillret, skulle ni gjort det?
Jag skulle nog ha ringt veterinär och frågat för att vara på den säkra sidan
Ja kanske. Jag är helt övertygad om att det är maskmedlet eftersom han fick första pillret på eftermiddagen i förgår och kräktes ett par gånger under kvällen och ett par gånger under natten, sedan var han kräkfri fram tills han fick andra pillret sent i går kväll, någon timme efter började kan kräkas igen och har kräkts ett par gånger under natten, inget kräk på hela dagen.
Men nu ska han ju ha det tredje och sista pillret och jag vill inte utsätta honom för kräkningar ikväll och natt igen, tycker så synd om honom. :(
Den andra katten har inte reagerat alls på maskmedlet.
Har försökt få tag på min veterinär sedan jag skrev sista inlägget men det är något fel på deras telefon och jag kommer inte fram. Letade upp en annan veterinär och ringde och frågade, och de tyckte inte att jag skulle ge mer av detta medlet utan avvakta några dagar och sedan prova ett annat som man bara behöver ge en tablett av, ist för 1 om dagen i 3 dagar som man ska göra med Axilur.
Har ni något tips på vilket maskmedel man bara behöver ge en gång av?
Varför ger du inte Milbemax istället? Liten god tablett som ges i en dag.
#10 För att jag sökte i gamla trådar här och fick upp att katter blivit superdåliga av Milbemax, men ingen verkade ha blivit dålig av Axilur. De verkar ju mot samma, så jag vågade inte chansa på det. Men ändå blev min dålig av vad jag trodde var det säkra alternativet. ;)
Gjorde en bildsökning och Milbemax verkar ju vara små tabletter, dessa är gigantiska. Oh så vi har bråkat om att de ska svälja, vilken fight. :/
Axilur har ett bredare spektrum är Milbemax. Själv anser jag att Milbemax räcker gott och väl. Det är endast katter som levt utmhus och inte fått någon mat som är i behov av Axilur.
Jag skulle inte ge katten mer av Axilur.
Milbemax räcker gott och väl, tar bandmask och spolmask bredar behövs inte.
Jag hade svårt att ge min katt tabletter (förvildad och övergiven katt som själv valde att flytta hem till mig) över huvud taget. Så det enda sättet jag kunde få i honom maskmedel var i form av "gele" - Flubenol, tror jag det heter. Och det hjälpte snabbt och effektivt.
Jag smetade in Flubenolen på hans ena tass, använde fingrar, sked e dyl för att verkligen "smeta in det" - för annars skakade han bara bort det. Och om en tass är "nersmetad" så "måste" de göra rent sin tass - och slickar alltså i sig medlet.
Annan medicin som jag var tvungen att använda och som bara fanns i tablettform, finkrossade jag i kryddmortel och blandade ut med lite smör och gjorde likadant med.
Det kan vara ett sätt för dig att få i din kattvän den medicin h*n behöver! Ett tips… ;)
Lycka till med din vän!!!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing