Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1308 ggr
Mantissa
0

pinkar i skålar

Detta är inte ett jätteproblem, men märkligt endå och lite irriterande. Min ena katt kan bara inte låta bli att pinka i skålar som står framme på golvet. Står inga skålar så pinkar han i lådan och han bajsar alltid där. Det är ju lite ofräscht eftersom de skålar som står framme är hundarnas matskålar. Ibland även små fat om de har fått något gott, och då kommer det ju utanför.
Jag diskar dem ju, men vem vet vad för doftparticklar som blir kvar? Händer även at han pinkar i vattenskålar med vatten i. Då är det inte alltid man märker det på en gång. Blir misstänksam när nivån inte sänks på ett par timmar så då brukar jag byta för säkerhets skull. Någon ide om hur man kan få honom att sluta förrutom det uppenbara att plocka bort skålar? Vattenskålarna måste ju få stå framme i alla fall.

annzoo
0

Bytt Kattsand på sistone? En bekan till mig bytte från något billigt kattsandsmärke till EC det resulterade att katten börja kissa i vatenskålarna förutom sin låda. Det tog ett tag innan han insåg de men då han bytte tillbaka slutade katten kissa i vattenskålarna. Detta var en kastrerad hankatt.

Mantissa
0

Jo jag har provat "alla" sorters Kattsand över åren. Har haft svårt at hitta någon jag är helt nöjd med. Har nu everclean vilket är dyrt men funkar kanon sånär som på de bökiga förpackningarna. Jag kan inte minnas att det skulle varit mindre kiss med någon av sandarna, men jag kan ju ha fel. I och med att jag försöker förebygga och plocka bort skålar snabbt och byta vatten ofta så händer det ju inte jätteofta. Men för en vecka sedan var det kiss i kattvattenskålen och idag hade det hänt igen:(
Detta är också en kastrerad hankatt

UlrikaD
0

Men jag har en sån också!!

En kille, fast han kissar i mjukmat-skålen efter han har ätit. Inte alltid men nån gång ibland sådär. Mycket märkligt betende.

[Devya]
0

Min systers förra katt brukade pissa i skålarna då han var missnöjd med något och det kunde vara i princip vad som helst. Oftast berodde det på att han var inte nöjd med den mat han fick och då skulle han protestera.

[Anunnaki]
0

Jag tror att katter ibland kissar i skålar utan någon speciell anledning. För många år sedan, när jag var barn hade vi katt men som alla andra på den tiden ingen kattlåda. En gång när vi råkade bli borta längre än beräknat hade kattan kissat på ett tomt fat som hon vanligen fick mat på. Vi tyckte att hon varit duktig.