Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4285 ggr
smilax
0

Stor och bra kattlåda?

Någon som har tips på vart jag kan köpa en ganska stor (inte överdrivet) bra kattlåda med eller utan tak? Katternas ena låda med tak gick sönder för en vecka sedan och de har just nu två små kattlådor på det stället och det är Kattsand över hela golvet runtomkring. Har en något större låda på ett annat ställe och den kanten är högre så sanden håller sig i lådan. Jag bor strax norr om Stockholm så gärna i en butik här i närheten.

vinteralvan
1

Jag tycker PeeWee är en jättebra kattlåda, kostar visserligen lite mer men eftersom träpelletsen är så dryga så jämnar kostnaden ut sig. Dessutom slipper man Kattsand på golvet. Glad

plutopellis
0

Stora plastbackar från IKEA Glad

bianca100
1

PeeWee är den bästa, den luktar nästan inget alls och är så lätt att sköta.

Thaeri
0

Helt vanliga plastbackar för förvaring är perfekta att ha som kattlåda Glad

• Höga kanter = det far inte ut en massa sand
• Ingen öppning = de kan inte gräva ut hela berg därigenom
• Plats för mycket sand = grävvänligt + håller sig fräsch längre
• Billigare

smilax
0

Ja det är ju en idé. Har ingen tillräckligt stor låda hemma att använda så kanske blir en sväng till Ikea eller ÖB eller liknande :-)

kredka
0

Du kan titta här: http://www.ferretplanet.se/Imac_kattlada_med_spade-149.html . Man kan hämta varor i upplands väsby :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Maria
0

Jag köpte en på ICA förra veckan för 69 kronor tror jag det var. En sådan där med en plastram runt som fungerar som "stänkskydd"

/Maria

smilax
0

Aaaggghhh! Kom precis på varför jag inte hade en vanliga låda på det här stället. En av mina hankatter tror då helt plötsligt att han är okastrerad och STÅR upp och kissar rakt ut. Köpte en låda på Rusta igår och tyckte den verkade utmärkt men idag upptäcker jag att kattskrället kissat utanför den så det var aldeles blött på golvet och längst ena sidan på lådan. Måste få tag i en djupare låda eller en med tak istället.

Peeweelådor har jag hört gott om av flera men inte testat. Vill inte chansa på att köpa en så pass dyr låda om inte katterna gillar att gå på pellets.

Vixxen
0

Tips! Leta på nätet tills du hittar en modell som passar både pris- och storleksmässigt! Sen kan du höra med din närmsta katt/hundbutik vad de tar för att ta hem en sån åt dig. Annars köper ni direkt från nätbutiken om det blir billigare!

Fridaybrew
1

Här hemam kör vi med en billig plastback från ikea som egentligen är till för förvaring under sängen. 99 kr :
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811/
DILLING Sänglåda IKEA Använd en eller två sänglådor under sängen för extra förvaringsutrymme. Locket hindrar damm att tränga in i lådan.

I  den har vi plats för en med huv och en utan bredvid varandra. Dock så har det visat sig att en av de fertila katterna står upp och missar lådan, detta har vi avhjälpt med att sätta en kartong runt hörnet där lådan utan huv står. Detta hjälper toppen. Samtidigt så samlar denna lådan upp sand som annars skvätter ut på golvet. Det är inte 100% igt men klart bättre än utan. samt man behöver inte vara rädd för golvets skull. råkar de missa lådan lite så tippar man över sand så det sugs upp och döljer doften, sen när det stelnat så tar man bort det enkelt.

Alternativt kan man använda hela lådan som en stor kisslåda *skratt* men det blir tokdyrt men lyxigt värre för katterna. dock drygt att skopa sig igenom den när man ska rensa om man inte ser var de har varit lol.

/Fridaybrew

pebb
0

Jag använder ModKat, dock dyr, en hög plastback är i princip samma sak och billigare.

NinaS
0

Skulle jag köpa ny låda nu, skulle jag nog göra som #4 föreslår. Av de lådor vi har här hemma är jag mest nöjd med Cleany Cat, lite större och med högre kanter än de allra vanligaste modellerna.