Ras avel inte alltid seriös
Dräktig ej testad hona. Den tråden visar tydligt att så inte är fallet-. Där två tydligen inte haft kunskap om hur de skall gå till.
Ägaren till honan o hanen.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Ja det finns tyvärr alltid såna som inte läser på ordentligt, eller de som inte bryr sig. Både när det gäller raskatter och huskatter. I den tråden var det i alla fall en som brydde sig och ville göra sitt bästa för att rätta till misstaget. :)
#1 Eller så kan man tänka som så att människan i fråga inte tänkte alls utan tyckte att det väl bara är att släppa ihop två katter, så blir det raskatter av det hela. Men sen fått reda på att det krävs tester för att få stamtavla på dem, och alltså kunna få mer betalt för dem. Oseriöst så det förslår. Har annars läst här inne att om det ska kallas för seriös avel så ska föräldraparet vara noga utvalt, där stamtavlorna gås igenom noggrant innan ev parning görs. Fast det är kanske sådant som skrivs när man ska skälla på huskattsuppfödare.
Missförstå mig inte. Jag är väldigt mycket emot huskattsavel, men denna här sortens avel är inte ett dugg bättre. Avel, sägs ju här inne, göras för att tillföra rasen något.
Deras första kull så visst är det olämpligt, vilket den nu har förstått. Detta beteende är inget som uppmuntras inom raskattaveln tvärtom.
Vidare tillhör detta undantaget än normen.
Vad villl du ha sagt egentligen ? Att det finns "dåliga raskattsuppfödare" eller att raskattsaveln som helhet är fel?
För det finns dåligt informerade människor inom allt, så även raskattsaveln. Detta motarbetas med information, kurser och delandet av kunskap mellan uppfödare.
Oavsett om vi tittar på motpolen dvs huskattsaveln så når inte ens en promille upp i acceptabel standard. Det är ynkligt! Därmed inte sagt att huskatter är mindre värda för det är det ingen som sagt.
/Fridaybrew
#2 nä jag försvarar verkligen inte att man inte läser på innan. Det gör man om man vill pyssla med seriös avel. Då gör man allt det där, testar för sjukdomar innan. Men man måste inte testa för allt för att få stamtavla på ungarna. Jag blir bara glad när någon inser misstagen oavsett om det gäller raskatt eller huskatt. I det där fallet handlade det om raskatter, men jag blir lika glad när någon tar till sig informationen kring de hemlösa och gör allt man kan för att katterna ska få en trygg uppväxt osv.
Jag kan ju tycka att oseriös raskattsavel är snäppet värre än huskattsavel. Köper man en huskatt så vet man i regel att det just är en huskatt man får. Köper man en raskatt med stamtavla och allt, så förväntar man sig att allt har gått rätt till.
#5 tyvärr är det inte så lätt :( Därför känns det viktigt att sprida info om seriös avel. Så även alla köpare får upp ögonen för vad som verkligen bör göras innan.
Låser denna då det inte är tillåtet att diskutera enskilda medlemmar.