Dräktig ej testad hona :(
Lite rädd för att skriva här pga. av alla negativa synpunkter på kattungar men nu är det så här att min birma hona är dräktig.
Har länge velat ha kattungar på henne och kom nu över en hankatt(vänners katt) som skulle kastreras omg. för han hade börjat markera revir överallt. vi kollade att inavelsgraden var bra och honan började löpa och blev snabbt dräktig.
Läser nu att alla möjliga tester skulle varit utförda på dem. Går det att göra de testerna i efterhand? Vilka är de vanligaste?
Har tänkt göra allt man ska med kattklubb, stamtavla, chippning, besiktning mm. mm. Tråkigt nog lite dåligt förberedd :(

Det viktigaste i det här läget är att se till att du vet vilken blodgrupp honan har om inte hanen är B.
Det bästa är om du tar kontakt med din katts uppfödare och ber henne/honom om hjälp.
Finns det navelbråcksintyg och testikelintyg på hankatten?
Sen måste du ha navelbråcksintyg på honan också.
Stolt ägare till tre La permer
Visst kan man väl testa i efterhand. Det "enda" som händer är väl att ungarna inte går att ta tillbaka eller vad man ska säga om testerna visar något som kanske inte är så bra och parningen kanske skulle vara ogjord.
Har inte birma själv, så jag är inte så insatt i vilka tester man brukar göra på den rasen.
Hmm.. det enda som finns på dem är att de är undersökta för navelbråck när de var kattungar, står på stamtavlan. Behöver man göra nya sådanna?
har inte hanens stamtavla här nu så där vet jag inte än.
Rätta mig om jag har fel nu, men den som äger hankatten måste fixa ett intyg från veterinär om kattens testikelstatus, som du ska skicka med in till ditt förbund vid registrering av kattungarna, samt skriva under på att dennes katt är pappa till dina ungar.

Har du ett besiktningsintyg på henne som är UA så kan man använda det på honan.Hanen måste ju ha ett testikelintyg och det kan man inte få förens hankatten är sex månader.Men det mest akuta är ju blodgruppen.
Fast hade det varit min katta så skulle jag ha sett till att HCM scanna och kolla birmans njurar.Jag hade inte vågat para före det.Men det är ju som sagt för sent nu.
hanen är redan kastrerad nu. hur funkar det för testikelintyget?? tror inte de fått något sådant på honom.
ja, jag har läst om det också….. nu för sent :(
De kanske kan höra med kastrerande veterinären, om hen kan intyga att de fanns där. Annars blir det nog huskattkull :(
ajaj.. får kolla det imorgon.. han blev ju som sagt nyligen kastrerad..
som dom säger är det hanens första kull ska testikelintyg vara med annars får man inte regga ungarna. alla tester kan tas i efterhand ja sen är alla papper annars i ordning får man regga en kull utan stamnamn men kattklubb ska du ju gå med i o det kan ju göras nu… tänk oxå på att allt kostar,kolla gärna upp på sverkas hemsida där står det mesta kring kull…
S*Winsnes Wilda
som dom säger är det hanens första kull ska testikelintyg vara med annars får man inte regga ungarna. alla tester kan tas i efterhand ja sen är alla papper annars i ordning får man regga en kull utan stamnamn men kattklubb ska du ju gå med i o det kan ju göras nu… tänk oxå på att allt kostar,kolla gärna upp på sveraks hemsida där står det mesta kring kull…
S*Winsnes Wilda

Angående testikelinty så skriver i vart man veterinär på ett sånt på stamtavlan när man kastrerar katten on det inte finns på skrivet redan.
Men ursäkta att jag tjatar med blodgruppeing på honan är faktiskt viktigare än alla papper eftersom att kattungarna troligen kommer att dö om honan är B och hanen är A.
ja ska ta tag i blodgrupperingen..
är det något veterinären kan göra eller man måste göra som det stod någonstans att skicka provet själv??

Jag fixar det själv och skickar till labbet i Finland.
Det kostar 400 svenska kronor.
Blodgruppering är nu bokat hos veterinären tills på måndag, de skickar själv till finland och tog 500:- för allt.. Det kan det va värt att slippa göra något själv och bara hoppas på att hon har A då..
Navelbråck och testikelintyg är u.a.. 
Uppfödaren är mailad..
Tack för hjälpen, något annat att tänka på? Läste på vår försäkring att ett kejsarsnitt ska täckas ifall det skulle behövas..

Men varför stressa iväg med katten till vet när du enkelt kan ta en tops gnussa runt i munnen på katten och själv skicka in.Dessutom för en hundring billigare.
Det där med blodgruppering .är det speciellt vissa raser man tänker på då?
Så har jag förstått iaf.
På Birmas hemsida står det att till blodgrupperingen behövs 1/2 till 1 ml blod???
Tops i munnen till DNA..

Om du hade läst på den sidan jag länkade till så hade du sett att man enkelt kan göra det med tops.
http://www.genoscoper.com/pa_svenska/instruktioner_for_provtagning/
Ta med tops som Monica säger. Jag har testat mina honor på det visat.
har lite ont om tid.. först ska man beställa teststickor och vi är bara hemma på måndag denna veckan, sen kan det dröja 3 veckor innan svaret kommer efter det är inskickat..

Inte behöver du beställa teststickor.Du har väl rena tops hemma?
Ta två stycken tops.Gnussa alla fyra ändorna på insidan av kinden på katten.Låt torka tio minuter.Skriv ut remissen fyll i, tejpa fast topsen på remissen posta i ett vanligt kuvert.
Svaret kommer på din mail sen kommer det ett brev i din brevlåda med ett skriftligt svar och ett banknummer att betala in på.Hur enkelt och smidigt som helst.
Aldrig att jag skulle stressa iväg med en dräktig hona till veterinärn för att dra blod när det inte öht behövs.
Blodgruppering gör jag hos UC Davis. Med nuvarande dollarkurs kostar det ca 300 kr. Man betalar med kort på deras hemsida, skriver ut kvitto och remiss, som man tejpar topsen på, och skickar som vanligt brev märkt med blå lapp för A-post. Man får ett mejl när de tagit emot brevet och ett till när testet är klart.
blod gruppern gäller det alla katter? eller blodgruppen kanske är det som är pk testet?

#23 Blodgruppering bör göras på alla katter innan parning.Sen är det inte tillåtet att para en B hona med en A hane.
#22 hur fungerar det testet är det saliv från munnen man tar på en tops och skickar till dom samt pk testet hur gör man det?
#25 pk-test tycker jag inte hör till den här tråden då birma inte har problem med pk med du dna-svabbar på samma sätt. har för mig att jag har svarat dig om pk i en annan tråd..
hehe ja det har du nog :) men man kan ju inte få nog v att lära sig nu fick jag ju veta något nytt att man kan göra det via den sidan och det e hälften så billigt som veterinären tar=)
#27 redan då i skrev jag ju att man svabbade… är du med i bengalkatten får du ju även rabatter på tester hos langford..sorry TS för allt OT

Det är en myt att katter blir lyckligare om de får fortplanta sig.
#29 det händer att kastrerade hanar parar sig ändå. Bara att det inte blir några ungar av det. Det är liksom inte i huvudet de är kastrerade. De tycker tex många gånger fortfarande att en löpande hona luktar intressant. Varför är så många gubbar så rädda för att kastrera katterna. Rädda att bli av med sin egen sexualitet?
Hum.. Tycker nog de något mäkligt att. De inte kommer några komentarer som.
Man skall inte ta kattungar om man inte har läst på ta prover i efterhand??
Ingen rekommenderar att göra abort.
Vi är borta hela veckan har inte tid att ta prover ska katten vara ensam då?
Är katterna sålda för avel??
Men de är ju klart att är de raskatter kan man göra lite som man vill??
Detta ser jag lite so hyckleri..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#32 hyckleri? Det är många tips om hur ts ska göra för att rätta misstaget så att ungarna kan reggas och inte bli en dåligt planerad huskattskull. Däremot var det dålig planering hur som helst, något ts visar redan i #0. Och ts visar att h*n vill göra det seriöst, och får hjälp hur det ska gå att göra. Varför skulle man rekommendera abort i första hand?
# 32
Jag å andra tycker att det är lite märkligt att man länge klagat på dålig stämning här på forumet och när det faktiskt kommer en bra och konstruktiv tråd utan några beskyllningar/banningar, så eftersöker man dessa istället?
~ Ysmn
Är de ok att inte planera bättre bara för att de inte är en ras katt??
O kommer katterna bli bättre friskare för att de är registrerade??
O jag undrar varför hon inte läxsas upp. Som hus katts uppfödare??
Märkligt..
Jag har aldrig gnällt på de. Mer än när de gäller barn som inte är ansvasriga för vad deras förädrar gör.
#35 första - all avel bör planeras bra. Ras som huskatt. Om dom kan reggas som den rasen det är så blir det inte fler huskatter. Huskatter som det finns alldeles för många av. Och eftersom det går att ordna är det väl bra att ts får tips som rättar misstagen så gott det går? Ingen borde väl läxas upp? Det är väl bra att det i det här fallet ges råd i lugn och ro?
#35 visst kunde Ts ha plannerat bättre men den största skillnaden på Ts och de flesta huskattsägare som får kull här är att TS vill rätta till problemen vilket inte de flesta huskattsuppfödare gör. För huskullar ska kosta noll kr att ta fram..
Men vad händer om det nu visar sig att någon av föräldrarna faktiskt bär på en ärftlig sjukdom? Kommer fostren att aborteras? Om inte, varför tas testerna? För att man ska kunna sälja katterna dyrare?
# 35
De väsentliga skillnaderna, som jag ser, är dessa: att TS vetat ända sedan första inlägget att hon varit dåligt förberedd och oansvarig. Men hon vill verkligen som # 38 säger, rätta till felen och göra de tester som behövs osv. Även om dessa kostar, något som huskattsuppfödare sällan gör.
Andra skillnaden är att det rör sig inte om en avel av huskatter, som det redan finns ett stort överskott av som # 35 påpekar.
Och sist, min egna personliga tolkning, att eftersom det rör sig om raskatter kommer dessa inte köpas för "en femma tassen" och därmed lättare bli sådana katter som utestängs till ledsamma liv. Eftersom att TS gör de nödvändiga testerna nu kommer de omkostnaderna att behöva täckas, och raskatter i allmänhet löper inte riktigt lika stor risk att bli hittekatter som huskatter gör.
Men sen; jag anser inte att någon trådskapare här inne ska bli "uppläxad", snarare än informerad, eftersom att detta kommer avskräcka fler än det lockar. Därmed kan man informera färre. Större chans att människor tar till sig ett budskap om man framför det trevligt (men bestämt?)
Ber om ursäkt för OT men tycker att det är synd att föra in otrevligheter i en riktigt bra tråd för övrigt.
~ Ysmn
#39 nu kan väl bara ts svara på vissa saker. Men tester tas väl för att försäkra sig om att sjukdomar inte finns. Och bättre att vara medveten om dom finns, även om sånt ska kollas innan. Det går ju t.ex sätta avelsförbud då om ungarna reggas.
Vet inte om ni sett det men tråden är över ett år och TS har inte varit inne på lika länge.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Ja ja.. Håll varan bakom ryggen . Tycker att ALLA katt vänner borde se till att alla hemlösa stackare får ett hem innan man sätter fler katter till världen.
O vika katter gynnar" blandras" aveln??? Som de går att käna en massa svarta pengar på. ???
#42 Hm, kan undras hur det gick då.
#43 Den här tråden kanske är lämpligare att diskutera detta i : http://katter.ifokus.se/discussions/4fa7cba8d3b4fd25d400280a-del-2-avel-huskatt-och-raskatt
# 43
Ja så kan man se det, men det är i en utopi. I denna världen måste man informera människor om problemet, och engagera enskilda till att dra sitt strå till stacken.. Det kommer aldrig bli så att all avel stannar medan man tar in alla hemlösa. Därför kommer det bara att bli jobbigt för dig att läxa upp varje stackare som sticker in huvudet här med en kull på halsen, raskatt eller inte. Det lär definitivt vara mer konstruktivt att informera om hittekattsproblemet och försöka att försiktigt informera om vad man egentligen gör när man tar kull efter kull eller låter sina katter springa okasterade. Även om också jag ibland tappar tålamodet och ger upp.
Jag håller för övrigt ingen om ryggen, äger inte ens någon raskatt men jag kan definitivt se skillnader ändå.
Och ja, det har du rätt i, men jag tror också att många seriösa kattägare springer ut att betala 7000 för en katt för då måste man läsa på och det blir mer angeläget att vaccinera. Jag förstår din tanke, men tror ändå att de små "bondkatterna" på landet bidrar mer. Men det kanske är min naiva tanke, även om BYB är av ondo.
~ Ysmn
Vill bara tillägga att VET man att man gör fel varför gör man de då?
O sen vill rätta till de. Hela värlen är full av rasklatter som går att importera.
Sen tror jag inte att katter har något behov av att sitta i en pyntad bur med rosetter. De är enbart för människans skull..
Nu är jag säkert ovänn med hela forumet. Men detta står jag för.
#47 ts upptäckte det med testerna efter parningen. Och visste alltså inte och vill rätta till det efteråt. Jag låser den här tråden nu och hänvisar till tråden som finns länkad i #45 om man vill fortsätta diskutera själva avelsbiten.