Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1345 ggr
emmaap
0

lång- eller korthårig?

Har en liten fråga om min lilla kattunge Boris.
Hans päls ser vid första anblicken ut att vara kort, men tittar man närmare ser man att han en del av pälsen främst på rygg och mage är betydligt längre (ca 1 cm längre än övrig päls). Det jag då undrar är vad detta innebär.
Är de längre håret någon slags babyfjun som kommer försvinna, eller är det kanske så att han kommer få lite halvlång päls alt. bli långhårig?
Är ganska nyfiken, så skulle vara kul om någon visste. :P

Kan väl också tillägga att han är ca 8 veckor gammal (vet inte exakt då det är en katt vi tagit hand om efter att hans mamma dött:( ) och att hans mamma var korthårig.

Hälsningar Emma! :)

Jourhemmet
3

Man får under inga omständigheter sära på syskonen före tolv veckors ålder även om mamman inte finns i livet. Den måste även ha någon vuxen katt som lär den hur katter beteer sig.

Din katt är korthårig.

emmaap
3

Okej, är inte särskillt duktig på "pälstyper" och har inte haft en katt med dessa långa fjun tidigare.

___

Vi har inte frivilligt särat på honom. Hans mamma dog och vi tog hand om honom och hans syster som tyvärr inte klarade sig. Det har krävts hårt arbete men vi har i alla fall honom kvar i livet vilket vi är glada för. Dessutom har vi fyra andra vuxna katter, varav den ena untämnt sig själv till ny mamma. Dessa vuxna katter har visat och lärt honom hur man går på låda, dricket vatten och att man kan äta torrfoder (Kanske ska tillägga att hans fått RC välling som vi matat honom med  och inte direkt satt honom på torrfoder).
Vi har gjort ALLT vi kan för vår lilla krabat och han växer så det knakar och har andra katter att se upp till.

Nu var det inte alls detta som min fråga handlade om, men jag vill bara pointera att vi inte gjort något för att skada vår katt utan genom rådgivning av vätrinär gjort allt i vår makt för att vår katt ska må bra. Detta är inte direkt vår första katt heller,  utan alla katter vi har eller tidigare har haft har vi tagit emot som kattungar (runt 12-14 veckor) då de under olika omställningar inte kunnat bo kvar.
Jag vet att katter inte ska säras före tolv veckor och det är inte frivilligt han nu är ensam kvar.

Hälsningar Emma! :)

Josefa
3

Så synd att hans syster inte klarade sig. Men jättebra att han har vuxna katter som han kan ty sig till. En del kattungar har lite längre strån som sticker ut från den andra pälsen, men de blir korthåriga när de växt klart. Lycka till med liten bebis.