Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5631 ggr
[Surina]
0

Ta hand om kattunge utan mamma!

Hej alla här!

En som jag känner har varit otrolig och räddat en kattunge som hade väldigt mycket skit i ögonen… men nu är det bra.

Men hon är väldigt ung och har ingen mamma… eller jo hon har en mamma men mamman är en vildkatt typ som är extremt mager och verkar inte kunna ge henne mjölk.

Så nu tar det hand om henne själva istället.. hon är ca 2-3 veckor gammal.

Snälla ge alla bra tipsen för att öka hennes chanser att leva länge och får ett bra liv!

Hon är ganska pigg nu och purrar osv men det betyder inte att faran är över.

Någon som har erfarenhet och kan ge hjälpsamma tips?

Tack i förväg!

MonicaLagerquist
4

Lillkatten behöver komma till en amma som har andra jämnåriga kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

[Surina]
0

Tyvärr ingen vi känner som har det :( Det finns inte något sätt att hitta ?

Josefa
0

Kattungen ska definitivt inte växa upp utan andra katter som förebilder. Om inte mamman kan fångas in så måste någon annan katt ersätta henne. Nu menar jag inte själva matningen, utan hela den sociala biten så att lillkissen lär sig att den är just en katt.

MonicaLagerquist
0

#2 Vart bor ni?

Stolt ägare till tre La permer

[Surina]
0

Östergötland Mjölby

Josefa
0

Testa på AMMA Jouren på FB.

[Surina]
0

Kollar där direkt!

IceJossan
1

Frågan är ju… Örebro Katthem har flera honor med ungar på 2-4 veckor. Jag kan höra med kollegorna där!

[Surina]
1

Ja men det är kanske lite långt för oss att kunna ta oss :(

Det tar ett tag innan jag blir bekräftad :(

Linda8406
6

Jag har en av kattorna som Josse nämner ovan hon har fyra stycken bebisar och är en underbar mamma. Och jag är säker på att hon skulle ta till sig en liten krabat till. Dessa ungar är nu 3 veckor och väldigt snälla och tama pälsklingar.

Om vi ordnar transport till örebro så får h*n komma hit. och kommer då att placeras om utifrån ÖrebroKatthems principer när tiden kommer.Skickar pm med nummer. Ring mig så pratar vi!!!

Linda8406
3

transport löser vi isf vi har en kille och tjej som erbjudit sig att åka så det behöver ni inte tänka på.

Linda8406
5

en så liten bebis behöver ha mjölkersättning var 3-4 timma dygnet runt för att klara sig utan en mamma och den behöver få lära sig att bli katt runt andra katter. Som många andra skriver så vore det bästa en amma! Jag har skickat pm till dig och hoppas vi hörs snart :)

Alexej
2

Vad händer med mamman?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

line84
2

Undrar också vad som händer med mammakatten.. :(

Linda8406
0

Jag hoppas att hon ringer mig snart tjejen här så vi kan prata närmare om mammakatt oxå! Och även om ev fler ungar!! Känns ledsamt att ungen inte kan vara hos sin riktiga mamma :-(

[Look on me]
0

Åk till veterinären och fråga om råd. Ungkatten behöver en mamma, så att den får lära sig hur det är att vara en katt. Ta hand om kattens mamma! Ta henne till veterinären! Ungkatten behöver di!  Tyst

Linda8406
0

Någon som känner tjejen som skrivit detta som kan be henne höra av sig?? hon skrev igår att hon skulle ringa mig idag (vi har erbjudit en amma + skjuts hit till örebro) men hon hör inte av sig :( :( :(

Givetvis behöver även mamma katt tas om hand "vild" eller inte så måste hon få den kärlek hon förtjänar detta har dock vi härifrån svårt att ombesörja så det vore ju bra om ett katthem i närheten kanske kunde hjälpa till med det istället!??!!! Och finns där fler ungar behöver dom oxå ses till så klart.

Är ju orolig för lilla gumman :(

Jourhemmet
0

Tror att det är så att tjejen nog vill behålla den "söta lilla kattungen"

Linda8406
2

#18 tanken har slagit mig oxå men jag hoppas att du har fel och att dom förstår att det INTE är ok att göra så :-( den lilla behöver en familj av sitt eget slag! Och det kräver en sån ENORM tid att jag hoppas dom inser vad dom ger sig in på!!! Jag vädjar till dig som skrev tråden!!! Låt oss hjälpa er!!! Ring mig!!!

Mison
0

Tyvärr är det nog precis som ni tror. Dom vill behålla ungen för sig själv, utan en tanke på ungen eller dens övriga familj. TS finns här. H*n är inne och läser, men svarar inte

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Imasy
8

Tycker det är onödigt att spekulera i huruvida TS tänker behåll kattungen eller ej.

Bättre att invänta korrekta svar från TS.

Linda8406
1

Jag har pratat med Ts och det är så att om ni läser inlägget så är det inte hon själv som har ungen! Hon gör vad hon kan för att få dom att förstå! Nu kan vi bara hoppas att dom kommer på bättre tankar och kommer på vad sen är bäst för kissen snart!!

[Surina]
0

Just nu känns det ganska hopplöst! Allså det känns inte som mitt medelande kommer fram! Sen såvill jag inte bli ovän heller med den här personen… då kan jag inte hjälpa ett dugg….

Det känns väldigt jobbigt… för finns det en lösning så är det bättre att ta den! Men det verkar inte förstå hur allvaligt det är..

Vet själv hur det smärtar att tänka på den gången jag skulle rädda en kattunge som var verkligen svag som mamman slutade bry sig om… det var ytterst jobbigt vart 3 timme… hur många gåner jag önskade att mamman bara kunde ta hand om ungen och ge mig lite hjälp..

Men lugorna på den ungen var inte riktigt färdiga.. men det kunde man känna från början så det var lite tråkigt..

Linda8406
2

Jag förstår din frustration och finner inte ord över min upprördhet i ärendet riktigt!

Jag vill skicka den här länken till dig som du mer än gärna får skicka vidare till dom som har kattungen det är studier och mycket erfarenhet bakom den här artikeln som är nyttig att läsa för någon med deras inställning tycker jag!!!

http://www.katter.nu/artiklar/artikel_3_010714.htm

Jourhemmet
0

#21 Det är inte ts kattunge.

Amorell
0

Vet du hur det går med bebisen? Växer den som den ska?

~ Ysmn

Linda8406
0

Jag är oxå nyfiken hur det går med den lilla?!? Vill ju veta så att hon mår bra!

[Surina]
0

Jag har inte hört nått på länge och själv är orolig…det är inte bättre heller över att jag inte är i östergötland :( Jag har fått lov att åka hem till Dalarna till släkten… så har noll koll! Men försöker att ta reda på va som händer!

[Surina]
1

Fått uppgifter nu!!

Hon mår bra och bajsar och kissar som det ska iaf! Hon har gått upp från 350 gram till 450 gram nu på 3 dagar! Så jag kan bara hålla tummarna för att det fortsätter … men jag kan inte sluta känna att det tar emot lite i hjärtat… när jag vet att den kunde få en mamma och syskorn… det är självisk i mina ögon…

IceJossan
3

Kan du inte försöka ännu mer att förklara att denna kisse kommer att klara sig, växa upp som den ska och bli en goskisse, men att den nästan garanterat kommer att bli stora problem när hon kommer upp kring året. De kan vänta sig aggressivitetsproblem (snabba humörsvängningar och opålitligt beteende) om de själva fostrar henne utan att någon kattmamma finns med i bilden. Det märks inte ny, självklart inte när hon är så liten, utan detta kommer komma när hon börjar bli könsmogen. Hon har inte fått grundtryggheten från sin mor, och inte fått veta på kattsätt vad som är okej och inte, det kan inte människor lära katten, inte på det djupet. De hjälper henne inte som de gör nu utan det de gör, att de behåller henne medans hon behöver en mamma som mest, är att de bäddar för senare problem. Risken ÄR stor att hon blir en problemkatt, fråga om det verkligen är värt det? De och katten kommer troligen ha det skitjobbigt senare pga detta. Vi har ju flera lämpliga kattmammor som kan ta sig an ungen samt att vi kan hämta henne. Det är det enda rätta för kattens skull, de får inte vara så själviska att de behåller henne själva denna tid, katten kommer lida av det senare i livet, kanske så pass att det inte är någon som vill ha henne (inte de själva heller) pga aggressivitetsproblem.

[Surina]
8

Kommer med glada nyheter!!

Det blev ändringar.. lite sent men bättre snet än aldrig! Kattungen har kommit till en ny familj :) Om man ska vara mer exat så är det en uppföddare av birma katter! Så hon hade kattmammor och kattungar nu som den nya lilla tjejen kunde få sällskap av :)

Så nu får hon leva ett normalt kattliv! Hon får stanna där som deras sällskaps katt :)

IceJossan
0

Åååååh vad glad jag blir för lillkissen!!!! :D :D

[Emma--]
0

Härligt :)

Linda8406
0

Otroligt skönt att höra! Då gick budskapet fram iaf till slut! :-)

Jourhemmet
1

#34 Tror tyvärr inte på att budskapet gick fram utan det blev nog mer jobb än vad personen hade väntat sig.