Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2253 ggr
[kakanse]
0

Min första honkatt, kastrera eller ej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hörrni!

Får hem min första katthona på måndag. Har bara haft/har hanar innan och dom är kastrerade.

Har inte tänkt att para henne eller ha henne som utekatt och det säger sig väl kanske självt att det är "snällare" att kastrera henne isåfall. Det jag tänkt göra tror jag.

Undrar lite hur honkatter blir som kastrerade? Upplevt att mina hanar blivit tjocka och slöa, inte alls lika lekfulla. Det känns inte heller som åldern då dom bara är 5 år. Blir det lika med honor?

För och nackdelar om ni har :)

Ha en fin dag!

Quincy
0

Det är ju absolut viktigt att kastrera en honkatt innan hon blir utekatt, hon kan bli parad av vilken katthane som helst (vare sig hon går med på det eller inte) som kanske bär på en sjukdom dessutom.

Fast nu verkar du vilja ha henne som innekatt :) vilket jag personligen tycker är jätte bra! Nu blev min honkatt kastrerad innan hon hann löpa men jag har hört att löpande katter är inte roliga… de blir dessutom stressade av att tomlöpa. Du får nog tips från fler personer här som är mer erfarna när det kommer till okastrerade honkatter vs kastrerade honkatter.

[kakanse]
1

#1 Mm, en tjejkompis hade ett helvete med sin löpande hona, hon skrek nätterna igenom och gav liksom aldrig upp. Lär vara påfrestande för både katt och människa ;)

Det lutar ju åt kastrering men vill bara ha lite infallsvinklar. Tack för din!

[sakring]
3

Katten kan få livmoderinflammation om den håller på att löpa, vilket kan var livshotande. Ger du den p-piller så är risken för juvertumörer stor. Jag har själv två kastreade honkatter och två kastreade hankatter som mår utmärkt och som är lekfulla.

MonicaLagerquist
2

En katt kan inte bli fet av sig själv.En kastrerad katt har ett lägre energibehov och det reglerar man med att ge mindre mat.

Finns inte på kartan att jag skulle hålla en katt fertil om den inte skulle gå i planerad avel.Avelskatter som är klara med sin avel kastreras så snart som det bara går.

Stolt ägare till tre La permer

[kakanse]
0

En katt kan bli fet då den har fel på ämnesomsättning tex… Ska utredas nu på min stora hane med blodprover då han äter precis samma mängd som min mindre hane..

Nu har jag planerat att kastrera henne, ville endast se om det finns några nackdelar med det, med det säger jag alltså inte att jag INTE ska kastrera.

viciouscircle
1

#5 Fast alla katter är ju individer.. Precis som hos människor så skiljer det ju från individ till individ hur mycket de behöver äta. Din stora hankatt har kanske inte ett lika stort energibehov som din mindre bara.

[kakanse]
0

Nej det är klart, men det är svårt att kontrollera hur mkt en katt äter om man har fler hemma.

Sen har jag hört att katter ska ha fri tillgång till mat för att inte hetsäta o bli feta pga det men det känns som en annan diskussion.

MonicaLagerquist
0

#7 Jag vet exakt vad och hur mycket alla mina katter äter.Vad är det för svårt med det?

Vi hade tidigare två stora hundar.Musse 45 kilo och Jimbo 27 kilo.Jimbo åt dubbelt så mycket som Musse.

Stolt ägare till tre La permer

[kakanse]
0

Grattis, vad duktig du är.

[kakanse]
0

Men nu handlade denna tråd inte om hur duktiga folk är på att hålla sina katter i vikt utan för och nackdelar med kastrering på en hona.

viciouscircle
0

10# Tycker det går hand i hand med trådämnet lite :P Du vill veta för och nackdelar med kastrering.. En nackdel som du tagit upp är viktökning.. och du får nu tips om hur du ska undvika det. :) meeen OK!

[kakanse]
2

#11 "Jag vet exakt vad och hur mycket alla mina katter äter.Vad är det för svårt med det?" vet jag inte om jag tar som ett tips faktskt ;) mer en spydig kommentar.

viciouscircle
2

12# Beror lite på vad du har för inställning när du läser det. Det är Internet det här, tonfall och attityder "hörs inte" ;) prova läs det igen fast med inställningen att MonicaLagerquist säger det med en vänlig ton. :D

Hon frågar ju faktiskt bara varför du tycker det är svårt att kontrollera?

[kakanse]
4

För jag inte ligger i köket och tittar på mina katter dygnet runt. Därför vet jag inte precis hur många kulor mat dom äter var :)

Jag vet hur mkt jag lägger upp och jag ser när det är slut.

Nu kan vi klippa matdiskussionen. Jag ska kastrera honkatten, jag ska även göra en utredning angående den överviktiga kattens ämnesomsättning.

Så.

indra-bus
0

Katter kan ha fel på sköld köteln o är produtionen för låg kan de bli slöa o gå upp i vikt. O de kan lätt rättas till med medicin.

Så jag tycker att de är bra att du kollarupp katten ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[kakanse]
0

Mm ska göra det då dom inte får annat än bra mat utan spannmål med hög kötthalt och dessutom inte äter annat vid sidan av som kan göra honom fet.

Thaeri
6

Den enda nackdelen egentligen är att det är en operation, med alla de risker som hör till, men det är en relativt säker sådan och det innebär bra mycket större och allvarligare risker att inte kastrera.

[kakanse]
0

Mm men som du skriver så är det väl sällan det händer något vid en sån operation. Sen hur är det efter? Kan tänka mig att det är större sår att hålla reda på. Hanarna syr dom inte ens efter.

Är det mkt sårvård?

Thaeri
0

Nej, det är väldigt sällan det blir några allvarligare komplikationer.

Sårvård brukar inte behövas, oftast sys de med självupplösande stygn, så man behöver inte ens åka in och ta bort dem. Vill katten slicka på såret behöver man body eller tratt, men det säger ju sig självt.

En bra veterinär gör ett snitt på kanske 1,5-2 cm, och det är lite fler lager att ta sig igenom, så det blir absolut större än på hanar, men det brukar vara läkt på någon vecka. Dock är det många veterinärer som inte är fullt så skickliga utan sprättar upp halva magen, så dem bör man undvika.

[kakanse]
0

Okej, kan höra innan då hur deras metod går till.

Tack så mkt för upplysningen! :)

LinnJ
0

När jag kastrerade min hona i april så sydde dom med "vanlig" ej självupplösande tråd pga att de märkt att vissa katter är allergiska. Min lilla kisse fick en jättefin body att ha på sig och efter två veckor åkte vi till veterinären och tog bort stygnen, hur bra som helst!

Tycker inte att hon förändrats så mycket, och isåfall bara positivit. Lite lugnare och mysigare har hon blivit, men det är fortfarande fart i henne. Du gör det rätta med att kastrera! Är det katten på bilden som är din? Helt underbar i så fall!!

[kakanse]
1

Mm hon flyttar hem till oss på måndag :) LÄÄÄÄNGTAR ;)
Låter mest som det är positivt att kastrera henne!

O det ska jag göra också :)

Nån som vet tidsmässigt när man får göra det? Hur gammal katten måste va? Förut var det 6 månader , men nu kanske man inte behöver vänta?

Thaeri
0

Det beror på veterinär, de flesta har en gräns på 6 månader, men det finns de som gör det tidigare.

Nevina
0

Det är olika från veterinär till veterinär. En del kastrerar 12 veckor gamla katter och vissa vill vänta mycket längre. Du kan ju ringa och höra. Annars kanske det finns någon här på forumet som har koll på veterinärer där du bor?

[littleoldme]
0

Jag kastrerade min honkatt direkt när hon blev 6 månader.

Blev ett liiiitet snitt på magen som sattes ihop med en ståltråd som jag själv klippte bort efter, jag kommer inte ihåg nu, hur lång tid nu veterinären sa till mig.

Läkte helt utan problem, även om katten min tvättade det en del och ryckte i ståltrådarna.

Du gör helt klart rätt i att kastrera.

Jourhemmet
0

Kastrera senast vid sex månader om du inte vill ha ditt hem nerkissat. Jag tycker det är djurplågeri att låta en katt gå fertil, det är väldigt jobbigt för katten att löpa.

[Emma--]
0

Vilken söt fluffboll! :)

fvanilla
1

Kastrerade katter mindre lekfulla, ja tjo hej där. ;) Min hankatt har varit kastrerad sen kattunge och är pigg och lekfull som bara den, haha.

Det är ju snarare så att en fertil katt är mindre lekfull. Då går deras liv gott som endast ut på att ropa efter partners, om de så måste stressas sönder och skrika natt och dag till att kissa ned -allting-. Jag tycker att det är djurplågeri också att låta en katt gå fertil bara för 'sådär', så kastrering - absolut! Mina båda katter är kastrerade och i perfekt form och kondition - utfodrar gott som endast med blötmat.

[Highonbluetomorrows]
0

Helt OT men har du någon annan bild på katten där man ser bättre hur hon ser ut :)?

[Emma--]
0

#29 prövade gå in på kakan.se som det stod på bilden och det fanns någon bild till på katten :)

Viccan92
0

Om man jämför våran kastrerad hona med de okastrerade så jag förutom löpen så är det ingen skillnad. Dem är lika kelna och goa och är lika mycket hemifrån.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

viciouscircle
0

- felpostning

Jourhemmet
0

#31 Har du okastrerade katter ute fritt?

[kakanse]
0

#33 om du menar mig så hänvisar jag högst upp

"Har inte tänkt att para henne eller ha henne som utekatt och det säger sig väl kanske självt att det är "snällare" att kastrera henne isåfall. Det jag tänkt göra tror jag."

Jourhemmet
2

#34 Som jag skrev så menade jag #31

Scorpio97
0

Vi köpte två kattungar, en hona och en hane. Honan var från första början ganska skygg, och skulle själv bestämma när hon skulle komma fram. Mig trivdes hon med, men så fort någon i närheten hostade eller rörde sig plötsligt, så for hon iväg som ett skott.

Nu efter kastreringen så är hon lugnare och gosigare. Även om hon fortfarande vill bestämma själv när det ska gosas, så kommer hon oftare fram och ligger kvar hos en längre. Och folk kan hosta och liknande i närheten utan att hon springer och gömmer sig - oftast i alla fall. Sen vet inte jag om det var kastreringen, eller tiden med krage efter kastreringen som gjorde henne lugn. Eftersom hon hela tiden var och slickade på magen, så var hon tvungen att ha på sig krage. När hon höll sig i närheten av mig, så brukade jag ta av henne den och låta henne tvätta sig, äta osv. Det lärde hon sig fort (; Hon gillar även att bli kliad på magen nu, det gjorde hon inte förr.

På henne var kastreringen bara positiv i alla fall.

//Jessie

Viccan92
0

#33 Mina föräldrars katter. Mina två är kastrerade.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Scorpio97
0

Du vet säkert det här, men se till så att veterinären verkligen kastrerar och inte steriliserar. Vissa veterinärer säger fel, men det finns vissa som faktist stereliserar. Vilket inte är bra (:

//Jessie

[kakanse]
2

#38 Bra att veta så jag är tydlig med det! Tack för tipset :)

Sagolika
0

Leta efter en bra veterinär som söver med gas. Det är ett mindre farligt sätt att söva på och används bl.a till birmor som kan vara lite känsligare än andra att söva. Så har du gjort vad du har kunnat vad gäller säkerheten.

EddaM
1

Sedan blir oftast en kastrerad katt mer lekfull då de inte behöver bry sig om sina hormoner o leta efter partner.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[kakanse]
0

#41 det låter ju bra :)

saksaken
0

Min lilla dam kom hem till mig när hon var ungefär5 år och då hade hon gått hela den här tiden och löpt och var otroligt ur balans. Hon har varit inne katt hela tiden och aldrig haft en kull.

Enda skillnaden för oss var att hon slapp ett otroligt jobbigt moment och vart en mer "harmonisk" katt, mycket gladare skulle jag säga. Glad

ingen lathet, ingen viktändring då vi har rätt bra koll på hennes mat och i övrigt samma katt som innan :)

[kakanse]
0

#43 Det låter ju jättebra! :) Övertygad om att det är bättre att kastrera än att inte göra, även om hon ska va innekatt.