Sputnik bantar med blötmat
Jag fick av veterinär veta för några år sedan att min stora kille absolut inte fick gå i närheten av blötmat. Han skulle banta med specialfoder efter specialfoder, bara torrfoder.
Det slutade med att båda mina katters njurar pajade och de svävade ett tag mellan liv och död.
Efter det bestämde jag mig för att ge dem hälften blötmat och hälften torrisar, så att de skulle få i sig mer vatten. Min veterinär tyckte jag var en idiot och gick tom så långt att hon kallade mig för dålig djurägare.
Det struntade jag i och fortsatte att ge mina katter den mat de mådde bra av och tyckte om. Det skillde sig lite mellan sorterna beroende på vad de gillade för stunden. Jag tänkte iaf inte låta dem dö i förtid pga äckligt torrfoder.
I våras var jag och tog tandsten på killen, och fick då träffa en jättetrevlig veterinär. Först började hon klaga på hans vikt och när jag sa att han får det han tycker om, skällde hon på mig, igen. När jag sedan sa vad han äter, hälften blöt hälften torr, blev hon nästan ilsken och ifrågasatte varför han får torrmat överhuvudtaget.
Varför??? Det var ju veterinären som sa att han BARA fick äta torrmat…
Men nu hade det tydligen kommit nya rön som säger att torrmat inte är bra för katter som behöver gå ner i vikt.
Veterinärbesöket slutade med att killen kom hem med en helt nu diet. Bara blötmat, inget torrfoder.
Idag varvar vi Mjau med Gourmet gold och katterna trivs som fisken i vatten. Njurarna funkar perfekt och vikten går ner. (Nån liten torris slinker ner som godis ibland, men det verkar inte göra nån skada
)
Sen februari har han sakta men säkert gått ner från 11,7 kg till 9,6 kg och han är mer busig nu vid 12 års ålder än han har varit den större delen av sitt liv.
Finns det fler där ute som "bantar med blötmat"?
Mja, min kisse är en riktigt jägare så han släpar hem FÄRSK blötmat alldeles för ofta. Sen får han 1 påse blötmat/ dag för att jag ska vara säker på att han får i sig vätska, blötmat innehåller ju upp till 84% vätska och sen står det alltid en skål torrfoder framme ifall han e hungrig. Jag kör med Carnia Lynx eller Porta 21 Feline Finest Sensible - båda har lågt innehåll på kolhydrater - vilka katter inte kan tillgodogöra sig.
Siggekatten är 7 år och kärnfriskt och superleken och superjägare
Kattlucka gör att han kan komma o gå som han vill, speciellt bra vintertid.
Skönt att dina katter mår bättre och att dom har tappat vikt och är på gott humör

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Min ena katt bantade med hjälp av blötmat :) båda katterna äter mest blötmat.
Rätta mig om jag har fel men Gourmet innehåller väl spannmål? Varva mellan Mjau, Bozita och Pussi. Whiskas innehåller salt.
Skulle min veterinär blir skit arg då för att min katt enbart bara äter torrfoder! Försöker ge han blötmat, ger han Mjau och bozita men ingen vill han ha. Slickar lite lätt på det sen återgår han till torrfoder igen.
Har testat med att mosa maten tillsammans med såsen så han ska få i sig alltihop, min katt är smart, slickar iaf bara upp såsen och lämnar det som är mosat.
Testat med gelé blötmat med och det är exakt samma effekt!… Nej, min katt är inte normal tycker jag! :p

Grattis till att ha hittat en veterinär med koll!
Till skillnad från det där första stolpskottet…
Jag har bantat katter med hjälp av blötmat, Diamond gick ner från 5,9 kg till 4,0 på ett år ungefär, och Tarzan från 7,5 till 4,5 på två år.
Jag har även hjälpt en kompis att få upp en lite väl smal katt i vikt med hjälp av blötmat, men det kan ju ha varit en mer generell förbättring i kvalité på maten än att det var just blött istället för torrt.
Roligt hur det är först nu "nya rön" - medan andra har alltid vetat att en naturlig kost är bäst för en katt. Du vet, kött för köttätare och vatten i fodret till ökendjur, men men. Tur att du har en veterinär nu med koll! Att banta en katt med torrfoder låter ju helt bisarrt, bara tanken. När jag fick koll på vad katter ska äta så ger jag gott som helt blötmat, och alla katterna håller sig i en perfekt vikt och form (min ena katt var lite åt det mulliga hållet).
Hoppas allt går bra nu!

#3 Jooo, Gourmet innehåller spannmål… Men det känns iaf bättre än torrfoder. Bozita funkar inte och inte nåt annat heller. Än så länge… Vi provar att skifta då och då, men just nu är det Mjau och gourmet som gäller.
Vissa katter äter tydligen bara torrfoder, och då är det riktigt svårt att få dem att gilla blötmat, jag vet för lilltjejen härhemma var inte glad när torrisarna försvann
.
Önskar att jag kunde ge mina katter blötmat oftare, men de kan bara ha det max 2-3 dagar i rad för sen blir de lösa i magen =/
som tur är så har de inte vikt problem