Njursjuk katt
Hittade denna sida för snart 1 år sedan då min katt Murre hade sprungit bort. Han hittade hem efter 5 veckor men var väldigt uttorkad. Tog honom till veterinär och han fick vätska men hans värden såg inte bra ut. Prover togs samt ultraljud. Det visade sig att han hade kronisk njursjukdom:(. Han fick recept på fortekor som han ska äta resten av sitt liv och allt gick åt rätt håll, han blev piggare och gick upp bra i vikt! I april var vi på återkoll visade att det var stabilt och han hade gått upp till 4 kg! Återbesök om 1 år om han inte skulle bli dålig eller börja tappa vikt dock märkte jag att han började gå ner i vikt men mådde bra så jag ringde 2 månader senare och de ville titta på honom. Han hade gått ner från 4 till 3,3kg på 2 månader samt nytt ultraljud som visade att ena njuren var full med vätska andra mycket liten. Samt sköldkörteln såg inte bra ut! Min värld slogs i spillror och jag förstod att det går mot slutet. Fick antibiotika för infektion så vi kanske får bort vätskan i njuren. Nu känns det som en tickande bomb, när som helst blir han dålig och då är det dags.. Men så känns det ändå hoppfullt på nåt konstigt sätt för han mår ju bra! Kurrar, äter och är som "vanligt".. Kan det vara så? Kan det stabilseras och hålla njurarna under kontroll? Eller hoppas jag för mycket? Vill inte förlora min lilla vän! Nån som har erfarenhet av njursjukdom hos katt? Murre är 11 år. Tack! Ville skriva av mig lite!!
Jag fattar ingenting efter att jag googlat på Fortekor och även läst på FASS för djur för där står det att Fortekor ska använas vid hjärtsvikt på hundar! Beträffande njurar står det så här:
Försiktighet
Det har inte observerats några tecken på njurtoxicitet i kliniska prövningar av Fortekor vet. Vid njurinsufficiens rekommenderas emellertid att man följer urea- och kreatininvärden i plasma.
Så varför en veterinär ordinerar Fortekor till en katt om veterinären anser katten ha problem med njurarna förstår jag inte.
Njursvikt är ett åldersproblem för katter men kan dyka upp i unga år också. Nr 1 att tänka på är att utesluta allt vad torrfoder heter alldeles oavsett vad veterinären säger. (Snart kommer Hawknestgrove att skriva om sin Arne men vi är vänner ändå, Hawknestgrove och jag alltså.)
Dricker katten mycket vatten? Kissar katten väldigt mycket? Kan vara tecken på njursvikt.
Kräks den vattnigt varje dag kanske till och med flera gånger per dag? Kan vara tecken på långt gången njursvikt.
Vid njursvikt är det bra med proteinreducerad mat och mycket fett men det kan du fixa genom att ge katten laktosfri vispgrädde, smör, äggula. Obs! Grädde och smör som kommer från kor.
Jag skulle byta veterinär omgående.