Tidig kastrering i Örebro?
Min mamma har fått en kull ungar igen.. Två stycken varav den ena ska jag hjälpa till att sälja. Det innebär, tämja, avmaska, få bort skabben i öronen, vaccinera och chippa. Skulle vilja kastrera också men vet inte om det finns någon som gör tidig kastrering i Örebro. Nån som vet?
HoK har jag för att vi kastrerade våra katter hos. Vid ca 6 måndaders ålder. Det kan även ha varit Analysen.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Vad sägs om att be mamma kastrera sina vuxna katter istället?
Jag vet att mamma borde sköta sina katter bättre på många sätt. Det är en situation som är komplicerad och som jag inte kan göra något åt. Däremot kan jag se till att hon inte behåller alla ungarna hon får. Jag frågade om någon visste ifall det finns någon veterinär som kastrerar kattungar tidigt, helst innan de är halvåret, i Örebro. Nu är ungen tre veckor. Den kommer flytta till mig innan jag fixar annons och då är den 12 veckor gammal. Kan jag kastrera ungen tidigt så behöver inte den reproducera sig vidare i alla fall.
Karin Simonsson i Hidinge ska enligt uppgift kastrera efter vikt, inte ålder dvs. tidig kastrering kan vara möjlig.
Veterinären i hallsberg tror jag gör det..
Karin Simonsson kastrerar relativt tidigt. Dels efter vikt men även efter utveckling. Hankatter brukar vara lättare att ta tidigt men det gäller att båda testiklarna har "vandrat ner" och finns på plats, medan honkatter inte brukar kunna kastreras före 6 månaders ålder pga att allt blir för pilligt då dom är för små oftast!
Tack för svar. Ska kolla upp det ifall ungen överlever och kommer hit.
Försök att få med mammakatt på kastrering också om du kan….. Här har vi tur. Vi har en vet, som kastererar hankatetr vid 12 veckor och hon katter vid 2 kg. Sen vår huvudvet, h*n kastrerar oavsett kön vid 12-13 veckor, bara de är vid normal vikt och friska.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tyvärr är det inte riktigt mamma som bestämmer utan det är han hon är gift med och där kan jag inget göra om jag fortfarande vill ha någon kontakt med min mamma. Hade de gjort något olagligt med djuren så hade jag kunnat anmäla men det gör de inte heller. Det blir oftast bara en kull ungar per år, de har utrymme för skydd sommar och vinter och får mat och tillsyn som de ska enligt lag. Jag är bakgrunden lite om man säger så. Med denna unge så blir det nummer tre i ordningen som jag i så fall omplacerar. Vi får se hur det går. Jag tycker precis som ni gör att man borde kastrera deras djur men jag kan inte gå in och bestämma det tyvärr. Verkligheten fungerar inte så även om man vill det.

Usch vet hur för JÄKLIGA ens föräldars partner kan vara. Både min pappa och mamma har varit tillsammans med riktiga SVIN!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ja, egentligen är det ju inte ens hennes katter. Därav en stor del av problemet. Jag gör det jag känner att jag kan göra just nu tyvärr. Det är att omplacera ungarna till bra hem. Annars blir de kvar och det blir ännu fler. Katten på bilden gjorde jag klar och sålde för summan jag gjorde henne klar för och hon har det jättebra nu med kompisar och en fin familj. :-)
heder åt dig som försöker,
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Be att få låna hem åtminstone honorna och hoppsan de blev kastrerade. Ska dom inte åka bort i sommar så att du kan få passa katterna?
Jag bor cirka 20 mil ifrån så det är tyvärr inte bara att ta hem de sen blir det aldrig jag som passar de. Tanken har slagit mig att råka kastrera de men problemet stanbar vid pengarna. Blir cirka 2000 kr som jag tyvärr inte har över just nu. Ellen kunde jag kastrera och sen få tillbaka pengarna när hon såldes nån vecka senare men pengarna för de katterna skulle jag aldrig se igen. Jag är student fortfarande med studielån som tagit slut..