Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1467 ggr
jollycox
0

Kattmamma attackerar ägarna

Detta handlar inte om mig eller någon jag känner men undrar ändå.

Det är en katt som fått ungar och attackerar ägarna när dom kommer nära ungarna. Det är väl inte normalt? Kattmamman vansköttes i sitt förra hem. Kan det ha något att göra med det?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

LaSadie
1

vissa kattmammor är extra vaksamma mot sina barn, speciellt om de inte litar på sina ägare… Hur gamla är ungarna nu? Hur attackerar mamman ägarna? är det med klor och tänder eller morrar och fräser?

Jourhemmet
1

Kan det ha. Låt mamman vara i eget rum med stängd dörr, hon visar tydligt att hon inte vill ha ägarna där. Katter är enormt beskyddande med sina ungar. Blir mamman för stressad av att ha dom där så kan hon börja flytta runt ungarna till mer olämpliga ställen, hon kan tom ha ihjäl ungarna.

Josefa
1

Jo det är normalt om mamman inte riktigt litar på människorna. Om ungarna är riktigt små så är hon även full med hormoner som skenar runt i kroppen på henne. Hon kommer att lugna ner sig om hon bara känner sig mer trygg i sin omgivning. Och peta inte på ungarna.

jollycox
0

#1 ungarna är ca 8 veckor men som jag förstått har mamman varit så sen ungarna var nyfödda. Hon attackerar med klor och tänder.

#2, #3 okej då förstår jag.
Somsagt är det inte någon jag känner som har dessa katter men skriver ändå till henne det ni skriver.

annzoo
1

De kattmammor som inte litar på omgivningen och vansköttes hon i förra hemmet så är det en bidragande orsak till hennes beteende. Har honan bott i de nya hemmet länge?

Risken är stor att kattungarna får liknande beteende då mamman lär dem beteendet (allt är inte ärftligt betingat). Om ägarna inte får hålla på med kattungarna blir de heller inte van att bli hanterade. Hoppas denna kull blir honans sista.

Jourhemmet
2

Är dom åtta veckor?? Ojoj, då kan man fråga sig hur hon blivit behandlad både i det gamla och nuvarande hem. Hon verkar ju fortfarande väldigt otrygg, fick hon vara ifred första tiden med de små eller blev hon stressad redan från början med en massa människor och djur springandes runt henne?

jollycox
0

Nu skriver hon att dom håller på med ungarna för att mamman ska skärpa sig. Dom kan klappa ungarna ibland, fast hon skriver att dom kan det nu och problemet är löst…

#5 Vet inte hur länge mamman har bott där över ett år innan ungarna kom iallafall.

#6 Jag tror inte hon fick vara ifred med dom.

Jourhemmet
2

Säg till henne att ringa och boka tid i morgon för kastrering. Låter som att det hemmet inte ska ha några katter öht. Det är inte normalt att en tam kattmamma beter sig så där.

jollycox
0

#8 Håller med dig! men vi har redan haft den diskussionen och dom hade bestämt att hon "bara" skulle få en kull, får hoppas att dom kastrerar ungarna innan dom blir könsmogna, hane och hona och båda ska stanna kvar i hemmet. Obestämd