Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1450 ggr
[RMSLiners]
0

Hur lång tid tar det?

För en katt att bli van vid hunden på ett ungefär? Jag vet att en del katter absolut inte går och visst vi har inte haft våran nya katt mer än två dagar. 

I början fräste och morra han något fruktansvärt åt både hund och katten, igår kunde han utan problem gå runt med enbart morrande på katt & hund och några fräs men idag är det värre. Han fräser, morrar och ger sig på hunden, jagar hunden överallt och sätter gärna klorna i henne och hon är livrädd för honom och håller sig på avstånd vilket hon gjort från dag ett men nu är hon riktigt rädd.

Han kan göra likadant mot våran andra katt vilket resulterar i rena slagsmål med tussar som flyger och satan vet allt. Vi har börjat överväga att lämna tillbaka honom.

Jag tycker inte det är OK att han jagar och ger sig på andra. Vad gör jag?

Lusthan
0

Dela på de så att ingen blir skadad och båda måste ha chans att vara ifred. Se till att katten kan komma upp en bit, exempelvis klätterträd eller bokhyllor. Introducera de lite mer långsamt istället för att slänga ihop de. Kompostgaller så de har egna rum. Feliway i uttaget, tycks fungera olika för olika katter dock. Kattmynta till katten.

Lusthan
0

Tålamod och en ganska lång framförhållning, det tar troligtvis inte dagar eller veckor utan förmodligen nån månad innan katten accepterar hunden. Tillåt aldrig hunden att jaga katten. Inte tvärtom heller såklart.

[RMSLiners]
0

#1 Vi har höjder och dit klättrar han men så fort han ser hunden eller andra katten flyger han på dem. Kompostgaller hade vi men han vägra hålla sig innanför det och det är svårt med riktig avgränsning på öppen planlösning.

I morse flög han på andra katten med klorna före så han fick rivsår, tussar flög mm. Även han är rädd för den nya nu och hunden så pass rädd att hon inte äter eller dricker.Gråter

Hunden jagar aldrig katter och har aldrig gjort, hon ignorerar honom men han flyger på henne oprovocerat vilket han också gör på andra katten.

annzoo
0

dela av 2 rum med nätdörr är mitt tips. Är klorna klippt på katten?

Jag hade en katt jag höll på med i 1.5år som inte accepterade hunden fullt ut och omplacerade katten till ett hund-fritt hem.

[RMSLiners]
0

#4 Klorna är klippta.

viktoria91
0

För min ena katt jag har tog det 0 sec, hon var supernyfiken från första stund hon såg hunden! För den andra som är väldigt skygg så går det bra så länge det är hon som närmar sin hunden och inte tvärtom, då fräser hon och reser ragg men inte mer än så.

Hawknestgrove
0

har du kompostgaller, så får du ha det ända upp hela öppningen. Annars så är det ju ingen vits

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[RMSLiners]
0

#7 Svårt som sagt på öppen planlösning, ena dörrar som finns är till sovrummen men ingen i familjen vill sova med kattlåda i sovrummet och inne hos oss sover hunden om nätterna då hon inte kan sova ensam.

Just nu är kissen i barnrummet efter att ha slagits med vår andra katt men där kan han inte vara hela tiden. Prata med tidigare ägare och de hämtar tillbaka honom i morgon. Jag hade inte sagt något om det bara var vanligt gnabb mellan katter som det kan bli men när det är på blodigt allvar och han riktigt går in för att skada vår gamla katt ser jag det bättre han får komma tillbaka till det kattfria hemmet. Tidigare ägare sa han funka med andra katter men uppenbarligen inte, i alla fall inte med vår.

Räcker med rivsår vår gammelman fått och pälstussar som flygit. Roligaste är ju att de i början var hur bra vänner som helst utom morr/fräs när det blev för mycket, de lekte igår, kela osv på egna initiativ men idag vill nya katten ha ihjäl vår andra och blir som djävulen själv bara han ser honom. Obestämd