Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 792 ggr
probiotica
0

När två familjer blir en

Jag behöver råd och tips!! De är så att min Sambo och jag skall flytta till hus. Vi har bott i en lägenhet i ett år och våra djur haR fått bott hos våra föräldrar. Jag har en katt och min kille har en hund. Dessa två har aldrig mötts. Min oro är min katt! Han tycker inte om andra djur vare sig katter eller hundar. Då sticker han och gömmer sig vilket jag förstår. Hur skall jag göra då vi skall bo under samma tak? Jag vill ju inte att min lillkisse skall behöva gömma sig resten av livet:-/ skall jag dela upp huset el hur gör man? Hur har ni gjort?? Tacksam för svar

Linda8406
1

Det är så klart alltid ett dilemma när man ska "tussa" ihop två djur som aldrig träffats. Dock brukar dom flesta djur kunna vänja sig vid varandra om man bara tar det i en långsam process.

Jag har gjort så att ja hade delat av huset så att kissen har sitt eget utrymme där h*n känner sig trygg. Sedan hade ja succesivt försökt få dom att lära känna varandra. Kanske du kan sätta upp kompostgaller som katten kan ta sig över och förbi men inte hunden eller grindar av något slag som kissen kommer igenom men inte hunden!? Men var noga med att alltid ha ett utrymme där din katt har sin egen plats och alltid får vara ifred.

Nu vet jag ju inte alls vad det är för hund och hur väluppfostrad eller livlig h*n är men det bästa brukar vara om hunden kan vara stilla så din kisse får vara nyfiken i fred och ta första steget men jag vet att det inte alltid är så lätt. har man en intensiv hund så brukar vänjningsprocessen ta längre tid så ha tålamod.

Lycka till!