Hjälp snälla!
I November 2010 så hittade jag en liten kattunge som kom ifrån skogen, revbenen syntes, hon var mycket mager och rädd. Jag gissar att hon var under tre månader eftersom hon var så liten. Jag matade henne lätt med mjölk och lite kött, och hon tyrde sig ganska snabbt till mig.
Vi fick höra att det var en i byns katt med den skulle avlivas för att ingen ville ha den så den hade väl bara släppts ut.
Så, vi pratade om det och min farmor tog hand om den (Jag kunde tyvärr inte eftersom att jag redan hade en katt) Och hon älskar verkligen farmor och farfar! Men det är bara det att när andra personer är där hos dem så blir hon som galen! Hon blir jättejätterädd, springer och gömmer sig och ibland sticker hon ut över natten. Min farmor blir ju såklart jätteledsen av detta då vi barnbarn är där i några veckor och då syns ju Lisa (Katten) knappt till.
Alla barnbarn är hon fullkomligt livrädd för, förutom mig som hon accepterar, varför vet jag inte, kanske minns hon mig från när hon var unge eller så är det bara det att jag är djurvan och vet hur jag ska bete mig mot henne. Men det vet inte mina kusiner, de rör knappast henne men hon avskyr dem ändå.
Så snälla, hur ska jag få henne att inte vara så rädd? Och farmor vill ju så gärna, Lisa är ju hur gosig som helst emot henne, men inte emot andra.
Var noga med att inte pressa henne. Kanske har något hänt henne som ni inte vet om? Var avslappnade och stressa inte upp henne (nu vet jag ju int hur gamla ni är, men småbarn kan ju vara påfrestande kanske). Låt henne komma fram på egen hand.
Min svärmor har med en katt som blir skygg när det kommer folk. Men jag kan klappa på henne bara jag först ger henne lite tid att komma fram. Sedan brukar jag försiktigt sätta mig en bit ifrån henne på golvet och inte utmana hennes blick, utan tittar avslappnat runt i rummet och på henne. Då brukar hon komma fram och hälsa, bli klappad och kurra 
Hon tycker inte om när man bestämt går fram till henne och lutar sig över henne.
Har Lisa någon hög "egen" liggplats? Det kan vara till stor hjälp annars, då hon ifrån högt upp kan "spana" på personerna och omgivningen utan att behöva vara alldeles för nära. Katter känner sig tryggare från högre höjder då de inte känner sig små, utan de har kontroll och känner sig "mäktiga". Har du sett "my cat from hell"? Det är en jättebra serie som gått på MTV med en kattbeteenderådgivare som är superdukig med sånt!
Ja, just det! när hon väl lyckats komma fram och visa sig så lek med henne. Det stärker banden ochäven om leken kanske inte blir så långvarig i början för att hon är tillbakadragen så hjälper det att göra framsteg och att ha lite kul tillsammans.
Hoppas det blir bättre och Lycka till!
*kram*