LARV FRÅN ZOOPLUS!!!
Efter mycket fram och tillbaka med paketet från zooplus så har det äntligen kommit fram. Beställt en massa bland annat 3 kong kickeroo. Katterna ville mer än gärna hjälpa till och en av katterna hoppade i lådan och började dyka efter sin kickeroo som låg i mitten av lådan! Tog upp alla 3 och kastaade iväg dom. Medans dom brottades och kastade iväg leksakerna så fortsatte jag att packa upp, packar upp 3/4 innan jag får syn på en jätte larv? Fobi som jag har kastar jag iväg det jag håller i och ut flyger larven på mattan. I ren panik greppar jag tag i dammsugaren och suger upp den tillsammans med en massa pasta ihop om att den dör. Larven var fullt levande och minst 5 cm och rätt tjock.
Har kollat igenom kickerooerna noga och vad jag kan se så e där inga. MEn dpm var inte inplastade!!
Dom har lekt för fullt och 2 av katterna har redan slocknat.
Jag undrar då:
1: Borde jag slänga kickeroona??
2: Kan det ha kommit in i maten och godiset
3: HAR DETTA HÄNT ER??
Jag skulle stoppa dom i frysen för säkerhets skull. Alternativt värmebehandla om det är möjligt, men det kanske dom inte tål.
Men snälla, det var en liten larv!!
Ev en blivande fjäril.
#1 La precis in dom i frysen i en påse.
#2 Den var allt annat än liten!!
Jag skulle tro att det rör sig om en zophobas-larv. Djuraffärer använder dem för att utfordra vissa ödlor och amfibier. Helt ofarliga, och jag tror inte att du har fler än en fripassagerare.
Jag köper zophobas larver och syrsor (ja, levande!) till mina ödlor, och är jag inte tillräckligt snabb med att lägga undan dem på att säkert ställe, så kommer katterna och vill ta dem. En gång hade Viktoria (yngsta katten) lyckats bryta upp förpackningen och äta upp alla larver utom två. 
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Tror heller inte det är någon större risk att det finns fler :) Men efter att jag haft kryp här hemma så är jag personligen nervös för allt sånt där haha. Via hamstermaten fick jag in kryp en gång t.ex och det var inte så roligt :P Vad mer hade du beställt?
Rostade zophobaslarver ska ju vara en delikatess.
Jag e lite överkänslig när det kommer till kryp det var nog därfär jag reagerade som jag gjorde. Packat upp allt och hittade inga fler =) Hittade inga håll i maten eller godiset heller
#5 En hel del men ändå inte :P
* 1 Catit Design Sense Play Circuit
* 3 Kong Kickeroo Giraffe design
* 1 "Massage" vante
* 2 Sand mattor - Soft Touch Track Mat
* 1 Filt
* 3 paket Gimpet gräs tabletter
* 400g Orijen torrfoder
* 1 Trixie Aktivitetsbräda
* 4 kg Applaws
* 2 paket Thrive torkade kyckling bitar (godis)
* 12 burkar applaws kycklking bröst
* 1 Gimpet malt soft (en sorts pasta)