Felix Felicis
Jag är bara… så lycklig över att ha honom, att jag ville presentera honom. :)
Här är min lilla bebis <3 Hämtade hem honom igår, och han blir den första katten jag ägt sedan jag var 16 (min syster blev allergisk då), och han är bara så underbar och kelen och lekfull och… massa awesome adjektiv ><
Dock är jag inte helt säker på vad han behöver :o
Dom kattungar vi hade innan hade mamma alltid hand om, med matinköp och sådant, så om folk har tips blir jag glad :)
Köpte hem Friskies kattungemat (torrfoder) och Whiskas Junior, gelemat :)
Han har ett par leksaker (fler ska införskaffas), ingen säng men det ska också fixas, och ska ta in honom att vaccineras, ID märkas och avmaskas och allt sådant så fort jag får in pengar.
Någon som kan tipsa om bra veterinär i göteborgsområdet? Och hur gammal ska en hankatt vara när dom kastreras? Alla tips ni har tages tacksamt emot, vill ju ge honom det bästa livet jag kan.
Tack från oss här i hemmets värme! :)
Grattis till din katt! Hoppas allt går bra. :D
Skrota Friskies torrfoder. Värre kattmat får man nog leta efter och är nästan bara spannmål (katter äter ju kött och inte spannmål). Måste du ha torrfoder, så köp ett bra sådant med mycket köttinnehåll såsom Eukanuba och Orijen. Enligt mig om han äter blötfoder utan problem så fortsätt helt med det. Whiskas blötfoder är helt okej! Blötfoder är även det mest artanpassade kattfodret efter BARF och innehåller mycket kött, protein, fett och vatten - allt en katt behöver få i sig via maten!
En katt kan vara så ung som 12 veckor när den kastreras. Det finns säkert folk här som känner till bra veterinärer i Göteborg!
Kattbäddar finns det många billiga att köpa. Katter är sällan så pjåkiga med sådant, utan sålänge bädden är varm och mjuk så brukar den duga. ;)
Ja, an har hittat sin plats högs uppe på en maddrass som står utmed väggen, så jag tror inte det komma vara problem att fixa en säng åt honom. Kanske till och med gör en själv :)
Bra, då ska jag se till att han kastreras, förmodligen samtidigt som jag fixar allt det andra (Om veterinären tycker det är bra då :) )
Ok, skrota friskies. Synd, det var ett bra pris. Får se om jag kan återlämna den oöppnade lådan. :)
Han gillar blötfodret. Och tonfisk. xD Han stal min burk. xP
Enda problemet var att blötfodret var dyrare. Så får kolla in Eukanuba och se vad dom har för små katter. :)
Tack!

Varför måste allt vara så billigt?Är han inte värd mer för dig?
Ge katten fri tillgång till tex mjaus blötmat.Skippa allt torrfoder.Tonfisk är inte alls bra för katter att äta.
Synd att du plockade hem en kattunge som inte var färdig för flytt.dvs vaccinerad x 2 ID-märkt och besiktigad.Glöm inte att försäkra in honom för det är väl inte heller gjort.
Stolt ägare till tre La permer
Han är värd allt. Anledningen till att jag valde friskies som var billigt var för att jag minns att vi hade det märket till våra gammla katter, och det passade in till just nu då jag inte får in pengar på ett par dagar till.
Han var färdig för flytt, så färdig han skulle bli. Han är resultatet av en tjuvparning (Ägarna ska sterilisera honan så det inte händer igen) och dom har sett till att han mått bra under dessa tolv veckor. Jag visste från början att jag skulle behöva göra dessa saker. Och jag är villig att göra det för honom.
As for tonfisk; Tack, visste inte att dom inte ska äta det. Då behållar jag dom andra två burkarna till mig själv. Lite synd, med tanke på att han gillade det mycket. :)
Får hitta något bättre att skämma bort honom med.
Vilken försäkring är bäst?
Friskies kan t.o.m bli farligt eftersom det innehåller för mycket magnesium. Fodret kanske verkar billigt men om man jämför mängden han ska äta för att få i sig rätt näring så blir det ofta dyrare beroende vilket foder man jämför med. Samtidigt som det mest bara bli spannmål som katter inte har någon användning för :) Vilket foder åt han innan? Man kan inte bara byta för då kan magen säga ifrån. Utan först bör man blanda lite av den nya maten i den gamla.
Vet inte vad dom gav honom innan, får skicka ett sms och fråga det. :)
Slänger ut all öppnad friskies på vägen ut sen då. ^^
Grattis till en söööt katpojke 
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Kattungen ska börja med den mat han fick hos "uppfödaren" då katter har mycket känslig mage. Är det ett skitfoder han fått tidiage så ge det ändå till att börja med för att sakta fasa över till ett kvalitetsfoder. Tänk på att kattungar ska ha fri tillgång på mat då de växer så det knakar. Ge även fri tillgång på blötmat då det är mycket bättre än torrfoder.Bra foder är tex Eukanuba och skippa allt torrfoder i mataffären.
Synd att du bara köpte en kattunge då de har ett enormt behov av lekkompis, du kan aldrig ersätta en annan katt även om du är hemma 24-7.
Ring bums och försäkra katten då en olycka händer lätt och då blir det stora summor som gäller.

På den här sidan finns bra artiklar om det här med foder och näringslära:
http://www.kattstatus.se/artikelbanken.html
under rubriken Kattmat en bit ner
Börja med de två översta.

Blir bara lite nyfiken i och med att jag sett dig på andra sajter. Du säljer dina råttor och din mus pga dålig ekonomi. Men katten kommer att kosta dig så oerhört mycket mer än både råttorna och mössen.
Hoppas du är beredd på det bara. Lycka till.
Du har fått massa bra tips, tillägger bara att han är sjukt söt!
Vilken sötis! Grattis! Han ser ut exakt som mina föräldrars katt Lakrids. ^^
För övrigt håller jag med #11.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Varför köper du katt om du inte har råd med råttor, det är inga leksaksdjur som man sedan dumpar för att man inte har pengar.
#11, #13, #14.
Mina råttor är det käraste jag har. Men jag har haft problem på sista tiden. Jag orkar inte ta mig ur sängen alltid, stressen från skolan gör att min hjärna går på lågvarv, jag kan knappt äta eller göra något utan en massa motivation.
Råttorna behöver någon som har orken och den mentala viljan att ta sig ur sängen, släppa ut dom ur buren, och sedan orka hålla koll på dom medans dom springer runt. På grund av min deppresion (Anledning till symptomen ovan) så orkar jag inte detta. Dom blir understimulerade och får inte den uppmärksamhet som såpass fina råttor förtjänar.
Det är därför jag säljer dem. För att jag inte längre kan ge dom det dom behöver och ska ha. För att jag älskar dem för mycket för att behålla dem bara för att jag vill, och tänker istället på deras egna bästa, på vad dem behöver och skulle må bra av.
till #14 specifikt; jag skulle aldrig tycka djur är leksaker. Jag 'Dumpar' dom inte. Det gör ont i mig att göra mig av med dem, men jag kan inte ha kvar dem.
Jag har inte mått helt bra sedan jag var 16 och vi gjorde oss av med våra katter. Jag har aldrig haft vänner, djuren i familjen var alltid dem som lekte med mig, var mitt sällskap och som tröstade mig. Utan en katt när jag blir ledsen blir allting mycket tyngre. Jag behöver honom.
Och jag vill gärna tänka att han behöver mig med.
För övrigt förstår jag inte helt vad mina andra husdjur har att göra i den här tråden… jag vill bara ha tips på hur jag bäst kan ta hand om honom.
Tack till resten för tipsen och tycket att han är söt. Jag håller helt med, och han får mig att le.
Hoppas du mår bättre nu.. För en katt behöver minst lika mycket, om inte mer, när det kommer till skötsel.. Speciellt en kattunge.
#16 Nja, det vet jag inte.. Mina råttor kräver långt mycket mer än vad mina kattungar gör.
#15 Jag hoppas att du mår bättre snart, jag vet precis hur svårt det är. Men du skrev i annonserna att du säljer djuren på grund av ekonomiska problem, vilket tydligen inte var anledningen. Det är alltid trevligt om man är ärlig, när man ber om andras hjälp. Men gjort är gjort, och jag önskar massor med lycka med katten! 
17# Jag har förståss bara erfarenhet av gerbiler. Råttor är ju en aning mer sociala kanske men dom har ju i alla fall sällskap av varandra. En ensam kattunge däremot har ju ingen annan än ägaren att leka med. och får dom inte tillräckligt med uppmäkrsamhet kan man nästan räkna med att behöva springa hit och dit i huset och ta bort dom från diverse satyg :(
Annars i skötselväg är det kanske jobbigare att städa en råttbur än att att göra rent en kattlåda.
Hoppas felix får dig att må bättre, för jag har läst i kattböcker att man inte ska skaffa en liten kattunge om man är deprimerad eller i någon annan slags kris, eftersom katten känner av detta och kan själv må dåligt av det. Kan inte tänka mig att det blir bättre av att han inte har någon att leka med när matte inte orkar.

Att sälja djur pga att man inte mår bra är ju en sak. Men att skriva i annonserna att man säljer dem pga att man inte har råd att ha dem kvar är en helt annan. Och stämmer inte det så blir det ju lite oärligt.
En ensam kattunge kräver otroligt mycket sällskap och socialt umgänge. Så orkar du inte med råttorna så förstår jag faktiskt inte hur du ska orka med en kattunge istället.
Inte för att jag vill hindra dig från att skaffa katt, men då hade jag isåfall skaffat två kattungar. Det hade jag väl rekommenderat i vilket fall som helst, men helt klart i ditt fall.
Om man mår dåligt och inte orkar någonting då behöver ju lill-kissen någon att umgås med.
Jag vet hur det är att må dåligt, jag är i samma sits med emellanåt, men jag vet att mina djur har varandra iallafall och det gör att jag mår bättre.
#15 Förlåt men vad får dig att tro att inte kattungar behöver precis lika mycket uppmärksamhet och aktiviteta av dig, dom behöver garanterat mer uppmärksamhet än råttor? En innekatt måste du som ägare aktivera och ffa om du nu bara tänker köpa en.
Vill absolut inte vara elak men jag tycker du ska vänta med djur tills du mår bättre.
#21 Nu handlar inte den här tråden om råttor, men jag måste ändå påpeka att " dom behöver garanterat mer uppmärksamhet än råttor" gör mig lite butter.. Har du erfarenhet av råttor alls, eller utgår du bara från dina fördomar nu? Jag tycker att det är konstigt att du gör ett så fruktansvärt totalt uttalande om något du inte vet något om.
Jag har inte sagt något om att inte råttor behöver mycket uppmärksamhet. Utan folk överlag har inställningen att katter är så självständiga så det räcker med att dom går där hemma som skuggor för att man ska någon att kela med när det passar en själv.
Allt jag ville ha var råd hur jag bäst skulle kunna ge min katt en bra start i livet.
Tack till er som gett mig detta. Ska nu i veckan eller nästa vecka iväg med honom till veterinären och fixa allt som behövs. Ska även kontakta Agria och försäkra honom där. All friskis är ute ur huset, för tillfället har han bara Whiskas blötmat och IAMS torrfoder till kattungar.
Till er andra… ni behöver inte sitta och skälla ut mig. Jag mår som sagt dåligt nog utan en massa folk som säger att jag kommer bli en dålig ägare. Jag älskar Felix, han gör mig lycklig. Jag har inte känt mig såhär glad och skrattat såhär mycket som jag gör åt hans upptåg på flera månader. Jag har aldrig känt mig så säker i att allt kommer bli bra, som nu när jag har honom att ta hand om och som kan muntra upp mig när jag känner att det är lite extra jobbigt.
Jag lämnar denna tråden nu. Ni kan diskutera vidare, men jag kommer inte svara mer. Jag bad om tips, jag fick detta, nu är jag trött på att läsa inlägg från folk som inte vet hur min situation ser ut. Som tror jag är trött på mina råttor, som tror jag skaffat Felix bara för min skull. Det är lika mycket för hans, då jag vet att jag kommer kunna ge honom det liv han förtjänar. Då jag vet att jag kommer älska honom så mycket som varje katt, som varje djur, bör älskas.
Jag hoppas att nästa gång någon ber om råd och hjälp, så ger ni denna personen det utan en massa påhopp. Då kanske ni kommer ha kvar medlemmarna på sidan.
Vi ses kanske någon gång i framtiden. Men som det ser ut nu, tvekar jag till detta.
Ha en bra kväll.
Jag tycker det verkar som att du kommer få en jättebra relation till din katt och att du vill kattens bästa! Ingen annan än du kan veta om du är redo för ansvaret att ha katt, men jag tycker iaf att du verkar mycket seriös som ber om råd och även tar till dig av de tips som getts! När det gäller foder finns det många trådar här och på andra forum som man fördjupa sig innan man bestämmer sig för vilket foder man vill ge sin katt/katter. Det kan vara så att man får testa sig fram också, alla foder passar inte till alla katter. Men jag kan hålla med tidigare inlägg om att Friskis inte passar till någon katt.. ;) Jag önskar dig lycka till och grattis till en jättefin katt! :D