Första katten på ingång!
Hej!
Jag och min pojkvän har nu vår första katt på ingång (den är nu 3veckor och 2 dagar).
Vi hade från början kollat lite på olika katthem och katter på blocket. Vi har under nästan ett årstid tittat på program och läst på om katter. Vi kommer flytta i sommar och ville skaffa katt i samband med det.
Och nu för 3 veckor sedan fick min vän kattungar, så då blev det att vi valde en av dem. Mamma katten är en mix av norskskogskatt och bengal. Pappan är vi inte helt säkra på, då hon har gått lös, men när ungarna kom är vi 90% säkra. I fall det är den vi tror är det min pojkväns kompis katt; en långhårig grå katt.
Hur som helst, vill vi gärna ha lite tips. Vi har hyfsad koll på vad vi behöver köpa, 2 kattlådor, 1 eller två "klätterställningar" (vi har fått olika information), leksaker, mat- och vattenskål, halsband, Kattsand, mat (säkert något mer jag glömt nu).
Sedan funderar jag på vilka vaccineringar katten MÅSTE ha, har inte hittat ordentilgt om detta. Jag har inte heller pratat med min kompis om det än (vi har en överrenskommelse att vi får katten, men betalar vacinationer själva. vilket känns bra då vi är nära vänner och har växt upp ihop.) så jag tänkte att jag hör här också. Som sagt ska jag självklart prata med henne om det.
Vi kommer ha katten som innekatt, några tips om det? Katten är en hona, troligtvis långhårig, grå, vit och orange. Så ni som kan kattfärger får gärna hjälpa till!
Nu vet jag att det blev mycket, och säkert rörigt. Men jag är tacksam för den hjälp jag kan få av er! Kommer även prata med min veterinär som är superduktig och min vän. Men jag vill gärna höra med så många som möjligt!
Tack på förhand! :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Tydligen hoppade du över avsnittet om BYB när du läste på.
Detta har jag nog missat, ja? Skulle du vilja förklara? :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Detta har kanske inte riktigt med katten i sig att göra men.. Du och din pojkvän kommer att flytta ihop? Ni har inte bott tillsammans förut? Ser att du är född 93 (Därför jag misstänker det)
Kan vara ge tipset att vänta lite med att skaffa husdjur :P Även om man tror att allt kommer gå såååå bra när man bor ihop så händer det tyvärr ibland att det skiter sig totalt.. Och måste man då flytta ifrån varandra så kan det bli en del krångel om man har djur med i bilden. Det kan även vara bra för ekonomin att vänta några månader för att kontrollera att man verkligen har råd och att allt går runt ordentligt. Även om en katt är ganska billig i drift så är det stora summor i inköpskostnader (bara ett klätterträd får på runt 1000 lappen).
Det finns så många djur som blir omplacerade pga unga par som skaffat djur på en gång och som sedan hamnar ikläm när det visar sig att det inte fungerade. Säger absolut inte att det är så det kommer att bli för ER. Jag försöker bara tänka realistiskt =) Ifall att liksom.
Katten ska för övrigt vaccineras 2 ggr innan den lämnar uppfödaren. Kattpest och kattsnuva.
Kattungen ska även avmaskas. Att ID-märka är också något som är klokt att göra (i samband med vaccineringarna förslagsvis, chip).
Be även din vän att göra detta med de andra kattungarna i kullen. :) Sen kan hon sälja dom för den summan de kostade henne att göra det.. Veterinärbesiktning är också något man gör klokt i att göra innan man får hem sin lilla vän, som då är minst 12 veckor.
#3 Jqg förstår absolut hur du tänker! Vi har redan bott ihop i ett år och det har fungerat jättebra, så det är jag inte oroligt för (även fast man alltid måste tänka "tänkt om" och vi har folk som kan ta katten i alldra värsta fall).
Kostnader har jag kollat upp på det jag vet om och vi har sparat i ca två år var, så det ska vi allt klara.
Tack för omtanken :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Backyardbreeding. Folk som föder upp katter lite lagom oseriöst utan att kolla att katten har sjukdomar, både hona och hane ska kollas av veterinär och blod ska testas då fel kombination slutar i ond bråd död har jag för mig. Men katten är här och ni har fastnat för den och jag kan inte se varför ni inte skulle kunna ta den. Vaccinera är jättebra, avmaskad ska den vara när ni hämtar den. Kastrera så att ni inte spär på mängden hemlösa huskatter och id-märk katten om den skulle försvinna. Se till att hon har möjlighet att komma högt upp då katter oftast gillar höjder, gärna ett högt klätterträd. Bra och roliga leksaker och aktiveringsleksaker. Undvik torrfoder och ge gärna blötmat och läs på om barf (barfifokus). Kom gärna med bild sen. :-) Lycka till!!
#4 Kanonbra! :)
(La dit lite till info i mitt tidigare inlägg ^^)
försäkra den nu så den är försäkrad när ni tar över den för det är karenstid på försäkringarna och det vore otur om katten blir sjuk då försäkringen inte gäller.
/Fridaybrew
Om jag vore du skulle jag be henne vaccinera katten innan, som #3 sa. Be även om en besiktning av katten max en vecka innan leverans och att katten chipmärks samtidigt :) och som du antagligen redan läst så ska katten vara minst 12 veckor. Sen om du även vill ha öronmärkning så kan det göras när katten kastreras. Låter som en blåsköldpadda av något slag, men det finns flera på sajten som är duktiga på färger så visar du bild får du nog ett exakt svar. :) Ungarna i kullen kan förresten ha olika pappor om honan gått lös ute. Förhoppningsvis bär varken mamman eller pappan på någon smittsam sjukdom eller något annat fel. Många katter mår bra av en kompis, speciellt när dom är små.
#5 Detta hade jag inte hört innan, så tack! Vi kommer kastrera henne, det känns lite onödigt att låta bli, vaccination och id-märkning med :)
Det där med torrfoder tycker jag låter intressant, folk har tipsat mig tvärtom.. Ska absoult kolla upp detta!
#6 Såg det, jättetack!
#7 Försäkring har vi kollat på, och det tänker vi skaffa. Tack för tipset om att göra det redan nu :)
#8 Tack så mycket! Vi hade planer på att ta två med en gång men vi kände att det blir lite mycket då vi redan har två kaniner.. Jag tror att de kan bli bra vänner med tiden (detta kommer ske med stor försiktigthet!). Och när hon är liten kommer vi vara hmma ca 1,5 - 2 månader på heltid :)
Tack för alla tips, tar gärna emot fler! Kommer ladda upp en bild när jag kommer hem :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Rekommenderar dig att köpa två då kattungar har ett enormt behov av bus med annat djur. Katten kommer inte att kunna busa på katters vis med dina kaniner.
att ni bara är 90% säkra på när de föddes så är risken större att ni får katten tidigare än 12v som det är lag på. Förvissa er att katten väger över 1kg vid leverans. Se till att kattungen är grundvaccinerad med 2 sprutor med 3-4v mellanrum innan katten kommer till er. Kattungen ska vi köpet även vara id-märkt, avmaskad och veterinärbesiktad innan ni köper/får kattungen.
Veterinärbesiktningen görs för att veta att ni får en frisk katt som inte har rinniga ögon, hälta mm.
#11 Jag tror att det var när ungarna kom som dom blev 90% säkra på att pappan är en grå långhårig katt. Om jag fattat det hela rätt.. :)
#9 Torrfoder bör du inte ge, oavsett vad många säger. Om du vill läsa på varför kan du läsa till exempel här. ^^ (Jag vet, texten verkar rätt tung och lång i början, men den är inte så hemsk.
Den är faktiskt jättebra och jag är tacksam att jag läste den innan jag skaffade katt.)
Lycka till med katten! Och glöm inte att visa oss lite söta bilder när hon flyttat in. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#12 när jag läste de igen förstår jag att jag läste lite fel..men ts ska ändå se till att katten väger över kilot och är minst 12v vid leverans=)
#12, du har fattat rätt :)
#11 alla vacineringar/id-märkning/avmaskning/besikning kommer ske som de ska, men jag och min pojkvänn kommer själva betala, då det är vår överens kommelse.
#13 Tack så mycket, ska både läsa det själv och sätta pojkvännen på att göra samma sak!
Sedan vill jag bara tillägga att de som har kattkullen är duktiga ansvarsfulla människor med god kunskap om katter, detta blev en miss då katten har gått på p-piller (ska steriliseras nu). De har varit jätteduktiga under hela proccen så här långt, de var hemma under hela förlossningen, fick även ingripa, är noga med att ungarna och mamman ska få vara ifred och få lugn och ro så mycket som möjligt. Läs detta med en glad ton, då det inte är menat på något annat sätt, utan bara för att upplysa er :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Du kan ju nämna för din vän att p-piller tar bara bort löpet och skyddar inte mot dräktighet. Och sen verkar det dessutom svårt att vara säker på att dom fått tillräckligt för att löpet ska vara borta. Vilket hanarna märker före oss människor. Tänkte om dom skaffar fler honkatter nån gång :)
#16 Tack för den informationen, ska föra det vidare. Hon kommer spara en ur kullen, men jag tror hon har lärt sig att sterelisera ;)
Tack till er allihopa, det är så kul att ni ställer upp med tips och håller en vänlig attityd! Det blir ju tyvärr inte alltid så.. Så tack, och jag tar gärna emot mer! :D
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Haha jo bäst är ju att kastrera innan katten får gå ut ensam om dom ska vara utekatter. Ser fram emot en bild på katten :)
Här kommer bilder! På dessa är hon 2 veckor och 3 dagar :)
Asta har vi tänkt oss att hon ska heta :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Vilken sötnos :)
#21 Tack så mycket! :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Åh, vilken liten sötis! Grattis till en så vacker kisse!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Vad bra att de gick med på att vaccinera, id-märka och besiktiga och att ni sen betalar för det. Söt kisse, en liten paddflicka. 

Det är svårt att se mönstret så jag kan inte säga hela kattens färg. Om du har en bild på henne från sidan så är det lättare att säga. Men hon är en mönstrad sköldpadda med vitt. Tex: Svartsköldpadds tabby med vitt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#24 Tack så mycket! :D
#25 Haha, det var deras förslag ;) Det var de första de sa innan vi bestämde oss :D och tack! :D
#26 Har nog ingen från sidan.. Men har en helbild på mamman som har samma färg om det hjälper? Någon sa något om silver, men kommer inte ihåg vad :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Här kommer en bild på mamman :)
Hoppas ni kan se ordentligt, annars har jag fler!
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Har du en på mamman rakt från sidan när hon står upp?
Är iofs rätt säker på att hon är tabbymönstrad, men det skadar inte med en tydligare bild 
Men jag undrar om kattungen har exakt samma mönster, för ränderna på frambenen ser så smala ut på bilderna på henne.
Herrejisses så fin mammakatt va!! (förälskad) aldrig sett en sån teckning på katt innan, den var verkligen fin å speciell :)
Fina bilder på både unge och mamma. Det där kommer nog bli ett gosigt vildtroll sen när hon kommer till er. :-)
#29 Detta är de bästa bilderna jag har nu, kan ta bättre när jag hälsar på nästa gång. De har lite olika mönster på ränderna faktiskt..
#30 Eller hur! Hon är jätteläcker, tycker det är jätteroligt att vår lilla tjej kommer få samma färg :D
#31 Tack så mycket! Vi tycker det ska bli jättespännande :D
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Mamma är svartsköldpadd silver tabby men kattungen är inte silver utan "bara" svartsköldpadds mönstrad skulle jag tro. Det kommer kanske fram mer sedan när hon blivit större. Men hon är så varmt brun så jag tror inte att hon är silver.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z