Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2017 ggr
Aztrya
0

Trefärgad eller bara tvåfärgad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, så, igår fick jag hem mitt nya tillskott till familjen, en kattpojke på 12 veckor. Lilla Felix älskar att gosa och mysa, och eftersom han då ofta ligger nära, så har jag upptäckt att han inte bara är svartvit som jag först trodde, utan han skiftar i brunt på vissa ställen (Väldigt tydligt bakom just öronen)

Jag har inte ägt katt på några år, så jag minns inte helt, men är det inte så att katter med 3 färger kallas sköldpaddsfärgade? Och om det är så, så blir det väl nästan bara honor som blir sköldpadds? Eller kan hanar också bli det (fast det då är väldigt ovanligt)

Eller hur är det igentligen?

Tacksam för svar :)

viciouscircle
1

Att han skiftar i brunt tyder nog mest på att det svarta är dåligt just där :)

Det är bara honor som vanligtvis är sköldpaddsfärgade.. Om en hane är det betyder det att han har ett kromosomfel. ^^ Om jag inte minns fel så är det för att det krävs 2 X kromosomer för sköldpadd.. Hanar har ju bara 1 X kromosom.. den andra är Y ;) Så är han sköldpadd så har han en extra X kromosom.

Aztrya
0

Tyckte väl att han bettede sig vädligt feminint ;)

Ok, tack! Då vet jag det :) Undrar om det finns något sätt att få reda på detta, haha ^^

viciouscircle
1

Hehe :) jag är inte expert på färger så kan inte säga med 100% säkerhet.. Men jag tror starkt att du kan räkna med att din katt bara skiftar i brunt och INTE är en XXY-are ^^ Solida(enfärgade) katter kan ju även ha spökmönster som lyser igenom och förvillar ögat.

Min svartsmoke-tös har tex också vissa bruna partier där hon egentligen är svart. Men det är bara för att hon har "dålig" pigmentering just där. Hon är inte padda bara för det =)

Får hoppas att någon med lite mer kunskap inom detta svara också ^^)

Jourhemmet
0

Din katt är inte sköldpaddsfärgad. De flesta svarta katter skiftar i brunt, fullt normalt. Ps. Skaffa en kattkompis till honom. Kattungar bör inte vara ensamma.

Rafflan
0

Många svarta katter skiftar i brunt, brukar jämföra dem med cola som ser ganska svart ut men håller man det mot ljuset blir det brunt ;)

cosmonita
0

Inom råttvärlden kallar vi det att färgen "rostar". Mycket vanligt inom icke renavlat svart. Kanske likadant hos katter?

Thaeri
0

En sköldpaddsfärgad katt är en katt som har både svart och röd grundfärg, det finns nämligen bara de två.

Allt annat är modifikationer och "övermålning" av grundfärgerna, såsom mönster, blå och crème (orsakat av en gen som liksom bleker grundfärgen), vitfläck ("målar över" färgen på en del av kroppen), helvitt (målar över färgen på hela kroppen), masking (gör att färgen bara utvecklas helt på de ställen där katten är som kallast på kroppen), silver/smoke (gör hårstråna vita längst in) och så vidare.

Sen är svvart egentligen mörk, mörkt, mörkt brun, så det är inte så konstigt att de på vissa ställen kan skifta i lite ljusare nyanser av det. Plus att det lätt bleks i solen.

Är katten solid (omönstrad) och sköldpaddsfärgad blir det alltså bara två färger, det man normalt menar med trefärgad brukar vara en solid sköldpaddsfärgad katt med vitfläck. Men ska man se det så är ju även en vanlig mönstrad katt med vitfläck trefärgad, så det är inget bra ord att använda.

Och grundfärgen sitter som de andra har varit inne på i X-kromosomen.