Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1086 ggr
Sussi89
1

Sätta halsband på annans katt?

Jag undrar om det är lagligt att sätta ett katthalsband på en annans katt med ett litet meddelande till ägaren?

Det är så att jag och mina grannar har en katt som strövar runt här. Vi har ingen aning om vem som är ägaren. Han är lite bråkig mot mina katter. Ingen jättestor fara dock. Är väl lite rädd att han ska jaga iväg min katter, som är vana innekatter men nu får gå ut på dagen då vi flyttat till landet. Dom är även självklart kastrerade så dom vill inte slåss.

Iaf denna katt har inget halsband och den är inte kastrerad. Den går runt här mellan grannarna (som också har katter) och markerar överallt! Man kan ju inte hänga ut något! Det är väl det största och tråkigaste problemet.

Då tänkte jag att man kanske kunde sätta på katten ett litet halsband som man kan lämna meddelande i. Och ev skriva till ägaren att katten faktist behöver kastreras för att den går här och markerar och är bråkig mot våra katter. Bara så att ägaren får veta vad katten faktist gör. Dom kanske inte har en aning om att katten gör som den gör. Man behöver ju inte skriva något elakt, utan bara föreslå.

Vad tycker ni? Låter detta helt absurt? Det var bara en tanke jag kom på ikväll när min katt kom springandes med den andra katten i hälarna!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[dynamitella]
0

Från ditt perspektiv låter det helt vettigt!

Men ägaren kan ju säkert bli lack. Och det kanske är rentav olagligt? Tyvärr vet jag inte.

(Men jag stödjer din tankegång. Jag hade nog gjort det).

[Emma--]
2

Jag tycker det låter som en bra idé :) Men personligen skulle jag även hålla koll på mina egna katter.

Rumblebee
0

Jag skulle sätta ett halsband på katten om jag vore du. För mig veterligen så borde den där kattens ägare, om den har någon, själv bryter mot tillsynslagen :

''1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter''

OberonsMatte
0

Ja, visst kan du skriva ett meddelande till ägaren om att katten bör kastreras eftersom han slåss och urinmarkerar. Jag hade en sån katt i området en gång som kastrerades strax efter att jag satt upp en lapp som riktade sig till ägaren (jag visste bara på ett ungefär var han hörde hemma och jag kom inte åt att sätta halsband på katten). Meddelandet behöver inte vara otrevligt, för det kan ju, som du skriver, vara så att ägaren inte vet om att katten orsakar problem.

Sajtvärd Katter iFokus

Sussi89
0

Måste säga att jag tycker jag har bra koll på mina katter, dom går aldrig utanför gården. Skulle dom börja göra det skulle jag istället bygga en rastgård. Men just nu fungerar det bra och jag kan ha bra koll på dom när dom är ute. Dom får inte vara ute när jag inte är hemma eller på natten. Jag är väldigt noga med mina katter Skrattande

Denna katten har jag inte sett så många gånger utan bara känt lukten efter :/

Så skönt att det inte bara var jag som tyckte det var en bra ide' :) Nej jag hade absolut inte tänkt att skriva något elakt, utan vill bara upplysa ägaren om hur dens katt beter sig.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Niiinah92
5

Jag satte halsband på en katt som kom och hälsade på mig i köket (hade altandörren öppen), visste inte om den hade ägare utan satte halsband där jag bad ägaren ringa mig så jag fick veta att katten hade ett hem. Samma kväll ringde ägaren, jag förklarade varför jag var orolig osv. och det var inga problem, väldigt trevlig kille faktiskt.

Men kanske är det bättre att be ägaren ringa dig så du kan förklara varför med, man får ju inte plats med så himla mkt på ett halsband menar jag.

Sussi89
1

Okej jag ska se om jag lyckas få tag på katten :) Han var lite blyg förra gången jag träffade honom, men då var han nog lite uppjagad av att en av mina katter var ute.

S*Winterwind